تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 63750
زیست انلاین : وزارت نیرو هنوز در حال مطالعه بر روی چاههای آب ژرف است است و امکان مصرف آبهای ژرف در نقاط مختلف ایران در حال بررسی است
وزارت نیرو در حال اکتشاف آبهای ژرف است نه استخراج
بهیه جعفری کارشناس حوزه آب وزارت نیرو در گفت و گو با زیست آنلاین در این باره می گوید : اصولا در برابر بسیاری از اقداماتی که وزارت نیرو انجام می دهد حتی قبل از عملیاتی کردن آن موضع گیری وجود دارد . تا چندی پیش بسیاری مدام فریاد بر می آوردند که در زیر زمین دریا وجود دارد و در روی زمین مردم از بی آبی به مشکل برخورده اند . حالا هم که وزارت نیرو در حال بررسی این مساله است باز هم از هر سو صدای اعتراض می آید
وی در ادامه می گوید : هنوز استفاده از آبهای ژرف در حال بررسی است و بودجه ای که از سوی دولت در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است ،هزینه چاه اکتشافی است یعنی هنوز در مرحله بررسی این آب هستیم، تا ببینیم املاح آن چه میزان است و شوری اش تا چه میزان قابل کاهش است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده ایم.
وی در پاسخ به سوال زیست آنلاین که برخی کارشناسان معتقدند که برای تامین آب مناطق کم آب چرا از آب شیرین کن ها استفاده نمی شود و به جای ان هزینه های چاه برای آبهای ژرف زده می شود می گوید :یکی از هدف های ما در این طرح همین است که هزینه های استفاده از چاههای ژرف را با هزینه های آب شیرین کن ها مقایسه کنیم و ببینیم کدام صرفه اقتصادی دارد . در واقع آبهای ژرف نیز هزینه پایینی ندارد و دولت برای هر چاه اکتشافی هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان باید هزینه کند . از سوی دیگر هزینه انتقال آب از آب شیرین کن ها نیز کم نیست و احتیاج به لوله کشی های گسترده دارد که باید هزینه آن با هزینه این آبها مطابقت داده شود .
جعفری در ادامه می گوید : در سیستان هم هنوز این چاه در مرحله اکتشافی است و با توجه به اولویت این استان در مهار مشکل بی آبی این پروژه در آنجا کلید خورده است . نقطه ای که برای زدن چاه در نظر گرفته شده است از پیش مورد مطالعه قرار گرفته است و هنوز در حال بررسی هستیم که ببینم اصلا به این آب خواهیم رسید و یا نه ،آیا این آبها قابل مصرف هستند و یا اینکه تصویه آنها چقدر هزینه می برد .
کارشناس آب وزارت نیرو در ادامه با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر نیز از این آب استفاده می کنند نیز در ادامه می گوید : برخی مدعی هستند که خروج این آبها می تواند وقوع زلزله را تشدید کند این در حالی است که در لیبی و الجزایر از این آبها استفاده می شود و هیچ اتفاقی نیز رخ نداده است . عربستان نیز مدتی است از آبهای فسیلی اش استفاده می کند و باز اتفاقی نیفتاده است .
وی با اشاره به اینکه هدف وزارت نیرو استفاده از آبهای ژرف تجدید پذیر است در ادامه می گوید : ما به دنبال پیدا کردن آبهای ژرف تجدید پذیر هستیم و قصد برهم زدن ساختار زمین را نداریم بررسی ها نشان می دهد که چشمه های آب شیرین که به دریای عمان و خلیج فارس وارد می شوند ممکن است از کوههای هندو کش سرچشمه گرفته باشند و احتمال می رود که این آبها از طریق گسل ها راهی می شوند و از آنجا تغدیه می شوند .
وی در ادامه می گوید: حتی اثر این آبها بر روی آبهای زیر زمینی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنیم ،نیز بررسی می شود .
جعفری در ادامه در مورد اینکه چاههای اکتشافی با چاههای استخراجی با هم متفاوت هستند می گوید : حتی میزان آب و قطر این چاهها با هم متفاوت است و در حال حاضر بررسی و مطالعه بر روی این آبها در وزارت نیرو در حال بررسی است.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو این موضوع را با همکاری معاونت علمی و فن آوری وزارت نیرو به پیش می برد می گوید : تمام مراحل ان با همراهی شرکت های دانش بنیان پیش می رود و جای نگرانی ندارد

https://zistonline.com/vdcaw0ni.49nem15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما