تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب : 63770
محققان دانشگاه کالیفرنیا بر اساس نتایج یک مطالعه جدید عنوان می کنند که طبیعت در حال از دست دادن تنوع زیستی و یکنواخت شدن است.
تنوع زیستی طبیعت رو به زوال است
 این مطالعه که هفته جاری در مجله Global Change Biology منتشر شد، نشان می دهد که ترکیب دو عامل تغییر شرایط اقلیمی آب و هوایی و تغییر کاربری زیستگاه ها، در حال کاهش دادن تنوع زیستی طبیعت و گسترش یکنواختی آن است.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در این تحقیق با بررسی ترکیبی از گونه های گیاهی و پرندگان در جنگل های کاستاریکا متوجه شدند که برخی گونه ها تمایل به رشد و نمو در بخش های مرطوب جنگل را دارند و سایر گونه ها بخش های خشک تر را ترجیح می دهند. براساس یافته محققان، در مناطق باز، مثلا جایی که جنگل ها به زمین های کشاورزی تبدیل شده اند، گونه های گیاهی که مناطق خشک تر را ترجیح می دهند، غالب شده اند. 
دانیل کاپ، استادیار حفاظت از بیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا در یک بیانیه خبری گفت: &#۳۹;در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی، شاهدیم که مناطق بزرگی از جنگل های بومی به زمین های کشاورزی تبدیل می شوند و از سوی دیگر، خشکسالی نیز رو به گسترش است. هر دو عامل یاد شده به صورت جهانی تهدیدی برای گونه ها به شمار می روند. به عبارت دیگر، با ترکیب این دو عامل ممکن است تنوع زیستی را سریعتر از آنچه قبلا تصور می کردیم، از دست بدهیم.
محققان همچنین متوجه شدند که بیشترین آسیب تبدیل جنگل ها به زمین های کشاورزی، بر گونه های مختلف پرندگان گرمسیری وارد می شود.
آنها امیدوارند که با تشویق و ترویج حفاظت هدفمند از مناطق پررطوبت جنگلی و ترغیب کشاورزان به زراعت در اراضی که رطوبت انها به طور سنتی تامین می شود، در جهت حفظ جنگل ها و تنوع زیستی گام برداشته شود. 
 

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdccxmqe.2bq1m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما