تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 63794
زیست آنلاین :عملیات ترسیب کربن مناطق شرق و جنوب کشور در مساحت یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نشان می دهد که عملیات های بیابانزایی می تواند درایجاد ۵ شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر داشته باشد
هر هکتار بیابانزدایی 5 شغل ایجاد می کند 
بیابانزدایی نه تنها به تثیت خاک و جلوگیری از مهاجرت کمک می کند و از بسیاری از مشکلات زیست محیطی جلوگیری می کند ،بلکه می تواند به تولید شغل و توسعه پایدار نیز کمک کند . 
پرویز گرشاسبی با اعلام این خبر به زیست آنلاین می گوید : مساله اشتغال یکی از بحرانزا ترین مسائل در کشور است و تمامی دستگاهها و ارگانهای کشور در تلاش هستند تا با این موضوع ملی مقابله کنند . از سوی دیگر تغییرات اقلیمی و بحث بیابازایی و عدم آبخیزداری  مساله است که به شدت کشور را با خود درگیر کرده و متاسفانه در جهت عکس بیابانزدایی در حال حرکت است . به همین دلیل سازمان جنگل ها بر اساس برنامه ها و اهدافی که دنبال می کند تلاش می کند با این پدیده مقابله کند . 
وی در توضیح این مساله می گوید : هر هکتار بیابانزدایی می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم ۵ شغل ایجاد کند . برای روشن شدن ماجرا یک مثال می زنیم مثلا در استان گلستان سیلی که به وقوع پیوست بیش از ۴۴۰ هکتار شالیزار های منطقه را از بین بردو بیش از ۱۰۰ حانوار که مشاغلشان به این زمین ها وابسته بود دچار خسران شدند  اما در صورتی که آبخیزداری انجام شده بود این اتفاق می توانست از این ماجرا جلوگیری کند و در واقع می توان گفت مجموعه فعالیت های منابع طبیعی می تواند تولید پایدار را در کشور رقم بزند. 
وی در ادامه می گوید : برای از بین بردن بیابان ها عملیات های مختلف از جمله ترسیب کربن در اطراف این مناطق انجام شده است که تا به حال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این زمین ها تحت عملیات ترسیب کربن قرار گرفته است و همین مساله باعث شده در هر هکتار ۵ شغل جدید ایجاد شود . اگر در هر سال همین میزان زمین بیابانزدایی شود ، معیشت های جایگزین می تواند نه تنها به آمار بیکاری اضافه نکند بلکه می توان این آمار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد . در مناطقی که بیابانزایی در حال رخ دادن است مصرف آب باید کاهش پیدا کند و به همین دلیل در تلاش هستیم که به سمت مشاغل سبز حرکت کنیم در بسیاری از مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور مشاغلی مانند صنایع دستی ، گلدوزی ،تولید گیاهان دارویی در حال آموزش است تا قسمتی از جمعیتی که معیشتشان به کشاورزی وابسته است با بیابانی شدن کسب درآمدشان با مشکل روبرو شده است بتوانند با این مشاغل زندگیشان را سپری کنند .

https://zistonline.com/vdci5yaq.t1ap32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما