تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : 63846
زیست آنلاین :مشکلات حوزه گردشگری موضوعی نیست که بخواهیم آن را به یکباره حل کنیم . کشورهایی که در این حوزه موفق عمل کرده اند سالها بر روی این موضوع کار کرده اند و در حال حاضر نیز نتیجه می گیرند زیرا گردشگری در کشورهایی مانند مالزی و ترکیه به عنوان یک اصل درآمده است و به یک از پایه های اقتصادشان درآمده است.
گردشگری زیر بار سیاست خم می شود
رهام محمد طوسی در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : ما در حوزه  گردشگری نه برنامه ای داشته ایم و نه برنامه ای داریم تا بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم و به نظر می رسد به دلیل چالش های موجود در این بخش در آینده نزدیک نیز برنامه های مشخصی برای آن نداشته باشیم .

این فعال حوزه گردشگری در ادامه می افزاید : صنعت گردشگری نیاز به زیر ساخت هایی دارد که به آن قسمت سخت افزاری می گویند به این معنا که برای تسهیل و درآمد زایی در این صنعت باید مواردی مانند راهها، هتل ها ، وسایل حمل و نقل و به طور کلی زیر ساخت های این صنعت فراهم شود و بعد از اجرای آن آموزش و اجرای تور به فعالان این صنعت آموزش داده شود.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه ما در دو جهت دچار مشکل هستیم در ادامه می گوید : متاسفانه مساله این است که در سخت افزاری زیر ساخت های لازم را نداریم و به شدت دچار مشکل هستیم این در حالی است که برخی ها مدام از بخش نرم افزاری سخن می گویند و می خواهند آن را مدیریت کنند، اما تا جایی که زیر ساخت ها فراهم نشود نمی توان امید داشت که بتوان در این حوزه کار درستی انجام داد.

محمد طوسی می گوید : واگذاری گردشگری به بخش خصوصی موضوعی بود که مدت ها قبل مطرح شد و حتی زمینه آن فراهم شد تا سرمایه گذاران وارد کار شوند تا شاهد تحول بزرگی در این حوزه باشیم. اما باز هم این اتفاق رخ نداد و این حوزه نتوانست موفق عمل کند

وی در توضیح چرایی این ماجرا چنین می گوید : متاسفانه در کشور ما همه چیز به مسائل سیاسی مرتبط است و تغییر و تحولات سیاسی می تواند تغییر اساسی در سایر بخش ها ایجاد کند و از آنجا که مسائل سیاسی تغییرات زیادی در کشور ما دارد و سیاست های کلان جامعه مدام تحت شرایطی تغییر می کند ،به همین دلیل این حوزه نمی تواند جای پایش را محکم کند .

وی در توضیح این مساله می گوید : در هر دوره ای قوانینی وضع می شود که تا افراد بخواهند خود را با آن هماهنگ کنند دوباره دوره تغییر کرده و شرایط جدیدی حاکم می شود . قرار گرفتن ایران در کنار دو کشوری عراق و سوریه نیز که درگیر جنگ با داعش هستند در حوزه گردشگری ما بی تاثیر نیست . مثلا حمله تروریستی که چند وقت پیش در مجلس شورای اسلامی رخ داد نیز تاثیر زیادی در ورود گردشگر در آن مقطع به ایران داشت. از سوی دیگر سیاست هایی که برای ورود گردشگر در نظر گرفته می شود نیز می تواند ورود گردشگر را کاهش یا افزایش دهد . اما مساله اینجا است که این سیاست ها مدام در حال تغییر است و نمی توان به پایداری آنها امید داشت.

محمد طوسی در ادامه می افزاید: سرمایه گذار خصوصی وقتی وارد این حوزه می شود و سرمایه اش را وارد این حوزه می کند از تغییر نگاههای سیاسی نگران است زیرا اتفاقات حوزه سیاست مستقیم بر روی کار و کسب او تاثیر مستقیم می گذارد او در واقع به آینده کارش امیدی ندارد و نمی داند چه سرنوشتی به دنبال خواهد داشت.در حال حاضر  هزاران نفر در این حوزه بیکار شده اند به خاطر تغییردر سیاست هایی که در این حوزه وجود دارد .

به همین دلیل بخش خصوصی نیاز به حمایت دولتی داردو باید فکری به حال سیاست هایی که اصولا هر چهار سال یکبار تدوین می شود و با دوره جدیدی تمامی آنها تغییر می کند ، کرد.  

وی در ادامه تصریح می کند : به همین دلیل است که می گوییم باید زیر ساخت های سخت افزاری ، روانی و دیپلماسی در این بخش تدوین شود زیرا این صنعت به شدت سود آور است و تلاش در این حوزه می تواند عواید خوبی را به کشور سرازیر کند .

وی با توجه به اینکه ایران کشوری است که هم از نظر تاریخی و هم از نظرمذهبی و گردشگری طبیعی بسیار جاذبه های متفاوت دارد تصریح می کند : ما می توانیم گردشگر ادبی و یا گردشگر سلامت داشته باشیم و حتی در این زمینه نیز درآمد زایی کنیم اما مشکل ما در این است که گاهی برخی گروهها خاص اجازه فعال شدن در این حوزه را نمی دهند زیرا رشد این صنعت می تواند درآمدهای سرشار آنها را کم کند.

https://zistonline.com/vdcg3793.ak9wt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما