تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۳
کد مطلب : 64121
محمد حسن امامی، دبیر کل انجمن مدیریت سبز ایران و نایب رییس جامعه مدیریت سبز اروپا خبر داد:

تقدیر از4 پروژه زیست محیطی ایران در بنیاد جهانی انرژی

زیست آنلاین : چهار پروژه زیست محیطی موفق به کسب امتیاز بیش از ۹۰۰ از هزار شدند که در مراسم بین المللی مدیریت سبز که به تاریخ ۲۷ مهرماه در وین –اتریش برگزار می گرددد مورد قدردانی واقع خواهند شد همچنین این پروژه ها در مراسم جهانی آب که با حضور ۱۳۰ کشور در تهران به تاریخ ۲۶ دی ماه برگزار خواهد شد نیز مورد قدردانی جهانی واقع خواهند شد.
تقدیر از4 پروژه زیست محیطی ایران در بنیاد جهانی انرژی
به گزارش پایگاه خبری زیست آنلاین ، ۴ طرح شامل پروژه شرکت آب و فاضلاب غرب تهران و پروژه های شرکت ژیان و سانا و پتروشیمی پارس با کسب بیش از ۹۳۰ امتیاز در بین طرح های راه یافته به اجلاس مدیریت سبز قرار دارند.
محمد حسن امامی، دبیر کل انجمن مدیریت سبز ایران و نایب رییس جامعه مدیریت سبز اروپا در گفت و گو با خبرنگار زیست آنلاین با اعلام این خبر و گزارشی از نحوه شکل گیری بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز ایران گفت: ارتباط انجمن مدیریت سبز ایران و بنیاد جهانی انرژی از سال ۲۰۰۶ شروع شد. با حضور نمایندگان انجمن مدیریت سبز ایران در محافل علمی و فنی این بنیاد در دنیا مثل کنیا، پارلمان اروپا و پراگ چک آشنایی ها و ارتباط این دو تشکل نیز آغاز شد. بعد از آن تصمیم بر آن شد تا ارتباط به گونه ای نظام مند و منطقی صورت گیرد.
وی افزود: بنیاد جهانی انرژی یکی از تشکل های بزرگ بین المللی در دنیا در حوزه محیط زیست می باشد و انجمن مدیریت سبز ایران هم اکنون ارتباط خوبی با این تنها بین المللی دارد.
امامی خاطرنشان کرد: در باب بنیاد جهانی انرژی ذکر این نکته نیز مهم است که این بنیاد نزدیک به ۳۲ یا ۳۳ سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و افرادی همچون کوفی عنان، خانم گاندی، گورباچف و دیگر شخصیت های اروپایی این بنیاد را شکل دادند تا مسئولیت پذیری زیست محیطی را در دنیا توسعه دهند. امروز در این بنیاد ۱۸۵ کشور عضو هستند. هر ساله اقداماتی که در این کشور ها در حوزه اقتصاد و محیط زیست صورت می‌گیرد به بنیاد جهانی انرژی منتقل شده و گزارش داده می شود. نزدیک به ۱۱ هزار طرح در سال به این بنیاد ارسال می شود و این طرح ها توسط هیئت ژوری در ۶ گروه شامل گروه حوزه هوا، گروه حوزه خاک، گروه حوزه انرژی، گروه حوزه آب، مسئولیت های اجتماعی و گروه پلاستیک تقسیم بندی می شود. پروژه ها در تمامی این حوزه ها در بنیاد بررسی می گردد و هر ساله بهترین پروژه هر کشوری انتخاب شده و گواهی نامه طی مراسمی به آنها اعطا می شود و در نهایت طرح های برتر این ۱۸۵ کشور مجددا ارزیابی می شوند و ۱۸ طرح شامل ۳ طرح در هر حوزه شش گانه  انتخاب می شود و مورد حمایت مالی و فنی قرار می گیرد و دوباره از بین این طرح ها از لحاظ توجیه اقتصادی بررسی صورت گرفته و بهترین از میان این ۱۸ طرح نیز انتخاب می گردد و گواهی نامه بین المللی به آن اعطا می شود.
وی ادامه داد: هر ساله اعضا در کشوری دور هم گرد آمده و طی مراسمی پروژه های برتر معرفی می گردند و ۲۶ دی ماه امسال هجدهمین گردهمایی این بنیاد در تهران برگزار خواهد شد.
دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران درباره این اجلاس توضیح داد: برای حضور در این برنامه ۱۳۰ کشور اعلام آمادگی کرده اند و هماهنگی ها از طریق دفتر تهران این بنیاد در حال انجام است.
وی تعداد پروژه های شناسایی شده در حوزه زیست محیطی در ایران را هر ساله بین ۶۰ تا ۸۰ طرح عنوان کرد و افزود: پروژه های شناسایی شده، به بنیاد جهانی انرژی ارسال می گردد و از این میان ۱۲ تا ۱۸ مورد امکان ارزیابی پیدا می‌کند و در نهایت ۳ تا ۵ پروژه مورد قدردانی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در ابتدای شکل گیری انجمن مدیریت سبز ایران تنها ۱۰ تا ۱۲ پروژه به ارسال می شد. اما امروزه این عدد به ۶۰ تا ۸۰ مورد افزایش یافته است. برای مثال امسال ۶۷ پروژه شناسایی شده که بیشتر آن از حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت آب است که به بنیاد جهانی انرژی منتقل می شود و تا به امروز شرکت آب و فاضلاب توانسته در سال ۹۴ برنده بین المللی بنیاد جهانی انرژی شود و جایزه جهانی را دریافت کرد. امسال نیز پروژه طرح جامع آب شرکت ملی مس که در مس سرچشمه اجرایی شده جزو کاندیداهای بین المللی است و در ماه دسامبر ۲۰۱۷ مشخص می گردد این طرح در چه سطحی قرار دارد.
امامی در پاسخ به این سؤال که روند ارزیابی پروژه ها و شرکت ها چگونه است؟ عنوان کرد: شرکت ها پروژه های خود را معرفی می کنند و این طرح ها در یک هیئت علمی مورد ارزیابی قرار می گیرد و چنانچه در سطح بازدید از سایت باشد تیمی متشکل از ۶ تا ۸ کارشناس، پروژه را در محل مورد ارزیابی قرار می دهند و چنانچه نسبت به طرح های مشابه در جهان از سطح بالاتری هم از لحاظ درآمدی، هم آورده نقدی، مسئولیت زیست محیطی، مسئولیت اجتماعی و نوع تکنولوژی بکار رفته در آن، برخوردار بود از طریق حدود ۲۰۰۰ رسانه به دنیا معرفی می گردد.
وی به نحوه حمایت بنیاد جهانی انرژی از پروژه های برتر زیست محیطی هم پرداخت و گفت: درمجموع بنیاد جهانی انرژی از پروژه های ارائه شده شرکت های توانمند مالی و برخی صنایع با درآمد خوب، حمایت فنی، مهندسی، تکنولوژیکی و آموزشی می کند اما از پروژه های برتر کشورهای فقیر حمایت مالی نیز می کنند.
وی به دستاوردهای ایران از هجدهمین اجلاس بنیاد جهانی انرژی هم پرداخته و اظهار داشت: مهم ترین دستاوردی که انجمن مدیریت سبز ایران از برگزاری چنین اجلاس هایی دنبال می کند این است که بگوییم در هر شرایطی حتی تحریم های تکنولوژیکی، ما مسئولیت خود را در مقابل زمین و توسعه پایدار که یک مسئولیت جهانی می باشد فراموش نکرده ایم و آنرا انجام دادیم. جالب است بدانید سال ۹۴ که اجلاس جهانی انرژی در ایران برگزار شد و ۱۲۲ کشور در آن حضور داشند در بازدید از صنایع ما از اینکه تاکنون مسئولیت پذیری خود را از دست نداده ایم متعجب بودند.
امامی تاکید کرد: در اجلاس امسال نیز گزارشی از پروژه ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته در زمینه توسعه پایدار ارائه خواهیم داد تا جهان بداند ایران در زمینه مسئولیت به کره زمین کوتاهی نمی کند. پروژه هایی که امسال به بنیاد جهانی انرژی ارسال شده بین ۴۰۰ تا ۲ میلیون یورو سرمایه گذاری در آنها انجام شده است.
وی به این سوال که در سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست در مقایسه با سایر کشورها در چه رتبه ای قرار داریم؟ نیز اینگونه پاسخ داد: قطعا رقم سرمایه گذاری در حوزه توسعه پایدار و محیط زیست بیش از رقم هایی است که ذکر می شود چراکه رقم ۷۰ میلیون یورو به طور متوسط، تنها بخشی از صنایع می باشد که انجمن مدیریت سبزایران آنها را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار داده است و چه بسا پروژه های دیگری در کشور در این حوزه در حال انجام باشد و حتی دولت نیز در این حوزه طرح ها و پروژه هایی را قطعا دارد که به انجمن مدیریت سبز معرفی نشده اند.
دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران با تصریح این نکته که جوایز اعطا شده بنیاد جهانی انرژی نسبت به ۱۰۰۰ سنجیده می شود و پروژه هایی که بیش از ۹۳۰ امتیاز کسب کرده باشند در مقر بنیاد جهانی انرژی در اتریش مورد قدردانی قرار می گیرند گفت: امسال نیز در اکتبر یعنی مهر ماه ۹۶ پروژه هایی که تا بدین جا ارزیابی شده و امتیاز بالای ۹۳۰ کسب کرده اند جوایز خود را دروین اتریش دریافت خواهند کرد و عملکرد ایران نیز درخشان بودن و در حوزه آب شرکت آب و فاضلاب غرب تهران برای پروژه شهریار و پروژه های شرکت ژیان و سانا و پتروشیمی پارس در مراسم اجلاس مدیریت سبز حضور دارند.
وی در خاتمه با تاکید دوباره بر اولویت های انجمن مدیریت سبز ایران به خبرنگار زیست آنلاین عنوان کرد: همان طور که گفتم مهم ترین اتفاقی که برای انجمن مدیریت سبز ایران خواهد افتاد این است که سطح مسئولیت پذیری و رنکینگ ایران ارتقا پیدا می کند. انجمن مدیریت سبز ایران به عنوان یک تشکل غیر دولتی و غیر انتفاعی تمام تلاش خود را می کند تا اعتبار کشور را به دنیا نشان دهد و دلیل این سرمایه گذاری ها طی ۱۰ سال اخیر همین مسئله بوده که سبب ارتقا رتبه کشور شده و اکنون رتبه ایران از ۱۳۰ به ۶۵ رسیده است.
 

https://zistonline.com/vdcdff09.yt0ox6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما