تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۲۷
کد مطلب : 64207
4 معیار برای بررسی پروژه ها در بنیاد جهانی انرژی ملاک عمل قرار می گیرد

دلایل انتخاب " پروژه تصفیه خانه شمال کیش " توسط بنیاد جهانی انرژی

زیست آنلاین: معیار اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی و زیست محیطی برای بررسی پروژه هایی که به بنیاد جهانی انرژی ارسال می شود ملاک قرار می گیرد و پروژه تصفیه خانه شمال کیش این ۴ آیتم را دارا بوده و توانسته جزو برترین های سال ۲۰۱۷ قرار گیرد.

به گزارش زیست آنلاین ،همانگونه که در گزارش قبل زیست آنلاین اطلاع رسانی شد، ۴ پروژه ایرانی در میان پروژه های برتری قرار دارند که در مهر ماه امسال و در وین از آنها تجلیل خواهد شد یکی از این پروژه ها طرح تصفیه خانه فاضلاب شمال کیش است. در این باره زیست آنلاین با محمدمهدی براتی، کارشناس ارشد دفتر فنی شرکت ساختمانی ژیان به گفت و گو نشسته است. وی درباره این پروژه گفت، طرح فاضلاب کیش در هفته دولت سال ۹۳ به منظور تصفیه فاضلاب جزیره کیش به بهره برداری رسید. برای اجرای این پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و توانایی تصفیه ۱۰ هزار متر مکعب فاضلاب در روز را دارد. چشم انداز این تصفیه خانه، ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعبی می باشد که در حال حاضر مدول ۲ آن به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب در حال ساخت می باشد.
براتی درخصوص ارائه پروژه به عنوان یکی از پروژه های موفق در حوزه زیست محیطی از طریق انجمن مدیریت سبز ایران به زیست آنلاین اظهار داشت: ۸ طرح از میان ۶۰ مورد به عنوان طرح های برتر انتخاب شدند و در روند انتخاب، ۴ آیتم شامل مسائل زیست محیطی، اجتماعی، تکنولوژی و اقتصادی مدنظر قرار گرفت. درخصوص بحث زیست محیطی پروژه تصفیه خانه شمال کیش باید گفت، پیش از اجرای این طرح، تصفیه در ۴ نقطه جزیره انجام می شد اما جوابگوی ظرفیت نبوده و تجهیزات آنها فرسوده شده بودند و در زمان هایی که فاضلاب بیشتر از ظرفیت این تصفیه خانه ها بود، فاضلاب در لاگن هایی نگهداری می شد تا زمان تصفیه آنها برسد. همین لاگن ها در تماس با خاک عامل آلودگی آب های زیرزمینی بوده و پرندگان نیز به چشم تالاب به آن نگاه می کردند و به جهت خطراتی که وجود داشت می توانست عامل مرگ بعضی از گونه  پرندگان و از بین رفتن نسل آنها باشد. این در حالی است که با احداث این طرح، علاوه بر کنترل آلودگی های احتمالی آب و محیط زیست، آب با کیفیت تری جهت آبیاری فضای سبز در دسترس قرار می گرفت.
وی ادامه داد: جزیره کیش جزیره ای توریستی بوده که سالیانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار توریست از آن بازدید می کنند و فراهم کردن محیطی بهداشتی و عاری از هرگونه بو و مشکلات دیگر می تواند رضایتمندی آنها را فراهم کند. همچنین در بحث زیست محیطی بحث آب شیرین کن در جزیره کیش نیز مطرح می شود. برای آبیاری و فضای سبز جزیره کیش روزانه حدود ۱۲ هزار مترمکعب آب مورد نیاز است و تا قبل از استفاده از پساب تصفیه خانه شمال، این آب از آب شیرین کن تهیه می شد که آب شور حاصل از این فرایند خود برای آب دریا و آبزیان دریایی مضر می باشد.
کارشناس شرکت ژیان در توضیح آیتم های اجتماعی، تکنولوژی و اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: اگر از منظر اجتماعی بخواهیم نگاه کنیم باید بگوئیم، احداث این پروژه باعث افزایش سطح بهداشت عمومی، افزایش رضایتمندی شهروندان و همچنین ایجاد اشتغال برای مهندسان و متخصصان شده است. از لحاظ تکنولوژی نیز طرح تصفیه خانه شمال کیش از تکنولوژی SBR بهره گرفته و ظرفیت آن ۱۰ هزار مترمکعب می باشد. از امتیازات این روش می توان به مناسب بودن آن برای مناطقی با جمعیت متغیر، مناسب بودن برای مکان هایی که قیمت زمین گران است، توانایی تحمل شوک هیدرولیکی و زمان ماند کم اشاره کرد . از لحاظ اقتصادی هم، ده هزار مترمکعب پساب تولیدی روزانه از خروجی تصفیه خانه، قابلیت استفاده در آبیاری فضای سبز منطقه را دارد و با توجه به اینکه هر مترمکعب آب شیرین کن هزینه ای بالغ بر ۸ هزار تومان نیاز دارد و هزینه هر مترمکعب پساب حاصل از تصفیه خانه شمال نزدیک به هزار تومان خواهد بود در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی حاصل خواهد شد.
براتی درباره انجمن مدیریت سبز ایران نیز گفت: این انجمن نماینده بنیاد جهانی انرژی در ایران است و ارائه مدرک و گواهی نامه این تشکل برگرفته از اصول زیست محیطی است که مدنظر بنیاد جهانی انرژی می باشد بنابراین این گواهی نامه در ارتقا جایگاه ایران در بحث های زیست محیطی در دنیا موثر خواهد بود.

مهندس شهناز رشیدی مدیر پروژه تصفیه خانه شمال کیش، درباره روند دریافت گواهی نامه از انجمن مدیریت سبز ایران به خبرنگار زیست آنلاین اظهار داشت: شرکت ژیان هنوز عضویتی در انجمن مدیریت سبز ایران ندارد اما امسال به منظور ارزیابی طرح تصفیه خانه کیش به عنوان پروژه سبز و دریافت گواهی نامه برای آن همکاری را با انجمن مدیریت سبز ایران آغاز کردیم. روند بدین گونه بود که شرکت گزارش اولیه را به انجمن مدیریت سبز ارائه داد و انجمن براساس آن گزارش اولیه پس از یک جلسه توجیهی، گزارش مربوطه را با ارزیاب های خود در بنیاد جهانی انرژی مطرح کرد. در نهایت یک نماینده از طرف شرکتی که نماینده بنیاد جهانی انرژی بود از محل پروژه بازدید به عمل آورده و پروژه را مورد ارزیابی قراردادند و در نهایت موفق به اخذ این گواهینامه از بنیاد جهانی ارژی شدیم روند صدور یعنی از زمان ارائه مدارک تا صدور گواهی نامه تقریبا ۳ تا ۴ ماه زمان مورد نیاز بود.
گفتنی است، شرکت ساختمانی ژیان از سال ۱۳۳۸ فعالیت خود را آغاز کرده است و در زمینه های سد سازی، احداث ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه، اجرای خطوط لوله آب و فاضلاب، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی، حفر تونل و کارهای زیر زمینی، احداث اسکله و بندر، راه سازی و پل سازی، تاسیسات زیربنایی شهری، احداث فرودگاه، احداث سازه های فراساحلی، احداث خطوط راه آهن و مترو و اجرای عملیات ژئوتکنیک و شمع کوبی فعالیت می کند و در ۵۸ سال گذشته بیش از یکصد پروژه بزرگ زیربنایی را به اتمام رسانده است.

 

https://zistonline.com/vdciyraq.t1a5u2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما