تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : 64368
زیست آنلاین :در کشور هند با وجود توسعه ارقام پر محصول گندم توسط متخصصین کشاورزی، هنوز هم هندی ها رقم هیرلوم که یک رقم بومی و قدیمی است را مورد کشت قرار می دهند.
چرا هندی ها هنوز هم برنج هیرلوم کشت می کنند
به گزارش پایگاه خبری زیست آنلاین ، هند بعنوان کشور برنج معروف است. در این کشور غلات بیش از ۶۰ درصد از محصولات غذایی مورد استفاده مردم را تشکیل می دهد. نزدیک به نیم قرن پیش این کشور محل کشت بیش از ۱۰۰ هزار رقم مختلف برنج بود که دامنه قابل توجهی از طعم، سطح غنای تغذیه ای، مقاومت به آفات و بخصوص سازگاری در برابر تغییرات اقلیمی را دارا بودند.

امروزه بخش عمده این ارقام منقرض شده است که در نتیجه روی آوردن مردم به ارقام هیبرید و جدید پرمحصول است که توسط دولت پیشنهاد شده است. امروزه این ارقام پرمحصول نزدیک به ۸۰ درصد از اراضی تولید برنج هند را پوشانده است. بنابراین، هنوز هم ۲۰ درصد از زمین های برنج در هند تحت کشت ارقام سنتی قرار دارد. کشاورزان این ارقام باور دارند که استفاده از ارقام هیبرید هم آن ها را وادار به خرید بذر سالانه برای کشت می کند و هم میزان مصرف سموم را چند برابر نسبت به ارقام قدیمی افزایش داده است.

ارقام خانواده هیرلوم از جمله ارقامی هستند که در طی قرن ها به اکولوژی منطقه سازگار شده اند و همچنین به گفته کشاورزان، مقاومت بیشتر آن ها در برابر شرایط سخت از جمله خشکسالی و آفت اثبات شده است.در صورتی که ارقام تهیه شده در آزمایشگاه های دولتی نیاز به شرایط کشت بسیار ایدآل و فشرده دارد. این ارقام نیاز به ماشین آلات کشاورزی، حجم بالای کود شیمیایی، آبیاری قابل توجه و سمپاشی زیادی دارند. همچنین کشاورزان اعتقاد دارند که با شرایط اکولوژیکی متنوع هند، این ارقام هیبرید امکان کشت در تمامی مزارع را ندارند.

علاوه بر این، برخی دیگر از ارقام بومی هند دارای ارتفاع بیشتری نسبت به ارقام هیبرید بوده و در نتیجه از محصولات جانبی آن ها می توان برای تغذیه دام و حتی پوشش سقف خانه استفاده کرد. بسیاری از کشاورزان عقیده دارند که ارقام هیبرید مقاومت بسیار کمی نسبت به شرایط اقلیمی نامناسب دارند، در صورتی که ارقام بومی می توانند برخی از توفان ها و شرایط نامساعد را تحمل کنند.

بنابراین، استفاده از ارقام هیبرید در صنعت کشاورزی به این معنا نیست که به حداکثر تولید با حداقل هزینه و آسیب زیست محیطی خواهیم رسید. بلکه برعکس، برخی از ارقامی هیبرید از نظر هزینه های زیست محیطی مقرون به صرفه نیستند.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcg7w93.ak9t34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما