تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۸
کد مطلب : 64382
ایستانیوز::مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: دانش و روش استفاده از فناوری بلاک چین به دلیل بی‌واسطه بودن آن، در شرایط تحریم و بعدازآن می‌تواند منجر به تسهیل معاملات بین‌المللی در کشور شود.
"فناوری بلاک چین" به کمک مبادلات بین المللی می آید
به گزارش پایگاه خبری زیست آنلاین ، فناوری زنجیره بلوکی در اصل یک پایگاه داده توزیع‌شده از اسناد و یا دفتر کل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویدادهای دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل‌دهنده‌اش به شکل مشترک اجرا می‌شود به این معنا که با توجه به ثبت انکارناپذیر اطلاعات در دفتر کل تمامی اجزای شبکه از تحقق یک رویداد دیجیتالی آگاه شده و آن را به رسمیت می‌شناسند. این فناوری برای اولین بار فقط برای تبادل ارزهای دیجیتال به وجود آمد ولی ویژگی‌های آن مانند متن‌باز بودن، بی‌واسطه بودن، رایگان بودن، امکان ثبت‌اسناد به‌صورت عمومی و غیرمتمرکز بودن آن باعث شد تا برای ارائه خدمات مختلفی مورداستفاده قرار گیرد. این فناوری دریچه‌ای به‌سوی توسعه اقتصادی دیجیتالی باز و مقایسه پذیر در مقابل اقتصاد متمرکز فعلی می‌گشاید و در شرایط فعلی اقتصاد ایران بهره برداری از این فناوری در تسهیل مبادلات بین المللی موثر است.
 
نیما امیر شکاری در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار داشت: بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک چین در حال حاضر با استقبال عمومی مواجه شده است ولی نمونه‌هایی که با استفاده از تکنولوژی بیرون آمده به دلیل این‌که اغلب باکارهای خلاف شروع‌شده برای این فناوری مالی و نمونه‌های آن مثل بیت کوین و اتریوم و وبمانی بدنامی آورده است.
 
وی افزود: در تکنولوژی بلاک چین نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد امکان نقل و انتقالات مالی بدون واسطه و شریک سوم برای استفاده‌کنندگان است.
 
این کارشناس حوزه پرداخت اذعان داشت: مسئله‌ای که در ایران از سمت مسئولان دولتی مغفول مانده، بهره‌گیری از فناوری بلاک چین در شرایط تحریم است زیرا در حال حاضر بازرگانان ایرانی به‌منظور نقل و انتقالات پولی به روش قانونی و از طریق بانک‌های دنیا با مشکلات فراوانی مواجه هستند.
 
وی بابیان این‌که بلاک چین روش انتقال ارزش بدون واسطه سوم است، گفت: با بهره‌گیری از این تکنولوژی انتقال ارزش بین طرفین انجام می‌شود و بقیه مراحل کار با نُود ‌های شبکه و اجماع بین آن‌ها انجام می‌شود و این مدلی است که وقتی بانک‌های خارجی کشور را تحریم کرده‌اند در ایران کارایی دارد.
 
امیر شکاری تأکید کرد: عدم شناخت مسئولان دولتی از این فناوری مالی منجر به استفاده نکردن از این تکنولوژی در کشور شده ازاین‌رو جای خالی بهره‌مندی از فناوری بلاک چین در کسب‌وکارها و همچنین نقل و انتقالات پولی درسطح بین المللی تجار ایرانی از طریق نظام بانکی احساس می‌شود.
 
وی با اشاره به دو کاربرد بهره‌گیری از فناوری بلاک چین در کشور، اظهار داشت: ارزهای دیجیتال در حد ال سی امن هستند و در بانک‌های مرکزی دنیا بیت کوین جابه‌جا می‌شود و تجار به‌جای ال سی از آن استفاده می‌کنند ازاین‌رو می‌توان قسمت عمده معاملات خرد بین المللی در کشور از این طریق انجام داد.
 
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی یادآور شد: دنیا قابلیت ویژه ارزهای دیجیتال پی برده و از آن استفاده می‌کنند درحالی‌که در ایران استفاده از این قابلیت مغفول مانده و با اماواگرهای زیادی مواجه شده است ازاین‌رو تصمیم‌گیری کند در این بخش می‌تواند به ضرر کشور تمام شود.
 
وی پیشنهاد کرد: اتاق بازرگانی، مراجع ذی‌ربط بانک مرکزی، بانک‌های تجاری، صرافی‌های کشور و همچنین کسب‌وکارهای صادراتی و وارداتی باید با این فناوری آشنا شوند و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند زیرا دانش و روش استفاده از این فناوری در شرایط تحریم و بعدازآن می‌تواند بسیاری از معضلات دست‌وپا گیری که در حال حاضر دولت و بانک مرکزی با آن مواجه هستند را رفع کند.
 
امیر شکاری در پاسخ به این پرسش که با چه راهکاری می‌توان از تبعات بهره‌گیری از فناوری بلاک چین جلوگیری کرد، گفت: از این فناوری در نمونه‌های خلاف نیز استفاده‌شده که دلیل اصلی آن عدم تمرکز دولت‌ها و عدم اعمال قوانین پول‌شویی بر این فناوری مالی بوده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارهای سالم نیز به سمت استفاده از این تکنولوژی رفته‌اند زیرا امکان مانیتورینگ به‌وسیله یک واسط سوم در آن کم است ازاین‌رو بهره‌گیری از این فناوری برای رهایی از وضعیت فعلی که تحریم‌ها در نقل و انتقالات پولی برای ایران ایجاد کرده به آن نیازمند هستیم.
 
این کارشناس بانکداری الکترونیک با تأکید بر عدم تعلل در بهره‌گیری از فناوری بلاک چین در کشور، گفت: دولت و بانک مرکزی باید به کسب‌وکارها اجازه استفاده از فناوری بلاک چین را بدهد و با قوانین دست‌وپا گیر جلوی فعالیت آن‌ها در این بخش را نگیرد تا در شرایط تحریم کسب‌وکارها بتوانند فعالیت‌های صادراتی و وارداتی خود را استمرار دهند.
 
بلاک چین پدیدآورنده یک اقتصاد جدید جهانی است که دیگر واسطه‌ها نقشی در آن نخواهند داشت. اقتصادی که در آن اعتماد نه توسط واسطه‌های مرکزی بلکه از طریق اجماع کدهای کامپیوتری پیچیده ایجاد می‌شوند و عدم وجود واسطه سوم در این فناوری منجر به دسترسی بهتر به سیستم‌های مالی و پرداخت و هم‌چنین جلوگیری از فساد می‌شود و در شرایط تحریم بهره‌گیری از فناوری بلاک چین تعاملات بین‌المللی در سطح گسترده‌ای در کشور افزایش می‌دهند ولی این روند باید با نظارت نهادهای ناظر به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آن انجام شود ازاین‌رو بانک مرکزی باید سریع‌تر به تعیین خطوط قرمز و قوانین استفاده از این تکنولوژی ورود کند تا فعالیت کسب و کارهای ایرانی بتواند از این طریق توسعه یابد.

https://zistonline.com/vdcci1qe.2bq048laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما