تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 64596
یک فعال گردشگری ادبی با اشاره به اینکه گردشگری ادبی در ایران می‌تواند برای گردشگران داخلی و به خصوص خارجی جذابیت‌های بسیاری داشته باشد، گفت: امروزه پاریس مهد گردشگری ادبی دنیا است و تهران نیز می‌تواند پتانسیل‌های گردشگری ادبی خود را نشان دهد.
«تهران» در سودای گردشگری ادبی جهان همچون «پاریس»
به گزارش زیست آنلاین ، کیوان میرکی با تشریح پتانسیل‌های گردشگری ادبی در تهران و ایران اظهار داشت: به گفته یکی از مسئولان میراث فرهنگی درآمد حوزه گردشگری از جمله گردشگری ادبی می‌تواند حتی بیشتر از درآمد نفت برای ایران ارزآوری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه می‌توان از کشورهای شاخص در حوزه گردشگری ادبی در وهله نخست به کشور فرانسه اشاره کرد، گفت: در پاریس گردشگران را به خانه‌های نویسندگانی چون "ویکتور هوگو"، "انوره دو بالزاک" و "مارسل پروست" می‌برند، درحالیکه آنقدر گردشگری ادبی برای آنان اهمیت دارد که مثلاً خانه ای چون خانه "مارسل پروست" که سالهاست از بین رفته است، را در قالب یک موزه ای، به اندازه یک اتاق، بازسازی و برای جذب گردشگر تبلیغ می‌کنند.

این فعال گردشگر ادبی ادامه داد: و یا مثلاً در پاریس؛ کافه "دو فلو" را داریم که پاتوق "ژان پل سارتر" و "سیمون دوبووار" و بسیاری دیگر از نویسندگان بوده است و این قدر این کافه تبلیغات برای جذب گردشگر می‌کند که هر سال نیز به نویسندگان برتر جایزه ادبی "دو فلو" اهدا می‌کند.

میرکی با گریزی نسبت به برخی ناملایمتی‌ها که غالباً نیز از سوی برخی اپوزیسیون خارج از کشور در بحث گردشگری ادبی صورت پذیرفته است، عنوان کرد: ما بر اثر این ناملایمتی‌ها بی‌انگیزه نمی‌شویم، ولی این انتظار نیز داریم که وقتی برای پایه گذاری گردشگری ادبی گام برداشته‌ایم، از چنین حرکت‌هایی نیز حمایت شود.

مدیرعامل موسسه سرزمین سبز ادامه داد: براین اساس درصدد هستیم تا نشست‌هایی را در مکان‌های فرهنگی برای معرفی بیشتر گردشگری ادبی برگزار کنیم، زیرا گردشگری ادبی چندین بخش دارد که می‌تواند دیدار با خانواده بزرگان فرهنگی و یا بازدید از منازل این نویسندگان و شعرا باشد، مثلاً یک جوان امروزی می‌تواند بیاید و با دیدن منزل و زندگی "شاملو" جذب این شاعر کشورمان شود و بعد این جاذبه، انگیزه ای در او به وجود می‌آورد تا همین جوان برود کتاب هزار صفحه ای درباره این نویسندگان و شعرا مطالعه کند.

میرکی تصریح کرد: ما چون تازه مقوله گردشگری ادبی را شروع کردیم، متعاقباً از تهران کلید زدیم، ولی اگر گردشگری ادبی در کل کشور رونق بگیرد، مسلماً اتفاقات بسیار خرسندی برای گردشگری کشور اتفاق خواهد یافت، البته می‌طلبد یک تشکیلاتی در حوزه گردشگری ادبی هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و این هماهنگی‌ها همراه با حمایت باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون جذب گردشگر براساس جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کشورمان، شاید حرف جدید نداشته باشد، گفت: ولی گردشگری ادبی در ایران می‌تواند برای گردشگران خارجی جذابیت‌های بسیاری در برداشته باشد.

به گزارش تسنیم، میرکی خاطرنشان کرد: ما سهراب‌ها، شاملو و صادق هدایت را داریم که در کشورهای دیگر بسیار مخاطب دارند، همانطور که گردشگری ادبی و عرفانی نیز بسیار در ایران می‌تواند ظرفیت‌های نهفته را برای جذب گردشگر داخلی و خارجی رونق دهد.

 

 

https://zistonline.com/vdcjmiem.uqexhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما