تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : 64662
زیست آنلاین :عادت مردم به تغذیه دام با غلات و سویا تا سال ۲۰۵۰ سالانه هزینه ای بالغ بر ۳۲/۱ تریلیون دلار (معادل ۵۰ بیلیارد ریال) در سراسر جهان خواهد داشت.
هزینه های مخفی تغذیه دام با غلات به 32/1 تریلیون دلار در سال می رسد

به گزارش زیست آنلاین ،بر اساس یکی از حقوق دانان سازمان CIWF انگلستان در کنفرانس انقراض و دامداری لندن، هزینه های مخفی دامداری صنعتی در جهان بسیار قابل توجه است و باید سریعاً روی بررسی آن ها تمرکز کرد. وی اظهار داشت که بین قیمت مواد غذایی و هزینه تولید آن ها فاصله بسیار زیادی وجود دارد. در نتیجه مواد غذایی که تولید آن ها هزینه بسیار زیادی بر محیط زیست وارد کرده است به نظر بسیار ارزانتر از مواد غذایی ارگانیک در اختیار مردم قرار می گیرد.
طبق اظهارات یکی از همکاران وی، مواد غذایی ارزان چیزی است که برای آن سه بار هزینه می کنیم، هزینه اول همان هزینه خود محصول است، هزینه دوم مالیاتی است که مشتری پرداخت می کند و هزینه سوم که مهمترین هزینه است، هزینه پاکسازی محیط و حفظ سلامت در مقابل تولیدات این محصولات است.
طبق نتایج این کنفرانس، مردم با خرید مواد غذایی صنعتی و ارزان هزینه فرسایش خاک، آلودگی آب، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلیم و بسیاری از اثرات زیانبار تولید این گونه مواد غذایی را به طور مخفی باید پرداخت کنند. بعنوان مثال بر اساس محاسبات سازمان فائو، هزینه سالانه از دست رفتن خاک در جهان برابر با ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. سازمان OECD نیز هزینه آلودگی آب تنها در ۶ کشور اروپایی را بین ۲ تا ۵ میلیارد دلار تخمین زده است، و در نهایت بر اساس آخرین آمارهای آژانس محیط زیست اروپا، کاهش تنوع زیستی سالانه منجر به کاهش ۳ درصد در تولید ناخالص جهان می شود.
این حقوق دان افزود، تغذیه دام با غلات بیشتر منجر به اتلاف انرژی می شود. زیرا به ازای هر ۱۰۰ کالری انرژی که غلات در سبد تغذیه ای ما قرار می دهد، تغذیه دام با این غلات تنها ۱۷ تا ۳۰ کالری از این ۱۰۰ کالری را به صورت شیر یا گوشت وارد سبد غذایی می کند. بنابراین انرژی بسیار زیادی صرف تولید گوشت و لبنیات با انرژی بسیار کمتر می شود.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcdx909.yt0o96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما