تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : 64747
طی ماه‌های اخیر اخبار متنوعی در خصوص سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های آفتابی کشور از جمله کرمان، قزوین، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، مرکزی و. منتشر شده است. اقدامی که اگرچه در مقایسه با دیگر کشور‌ها که میانگین روزهای افتابی شان از نصف روزهای ایران کمتراست، اقدامی دیرهنگام به نظر می‌رسد، اما بنابه گفته کارشناسان چنانچه طبق برنامه پیش رود می‌تواند اسمان شهرهای هوای مشهد، اراک، اصفهان، کرمان و را از ذرات آلاینده و گازهای سمی پاک کند و با تامین انر
روزهای سبز ایران با انرژی‌های نو
به گزارش زیست آنلاین،  در حالی که طی چند دهه اخیر استفاده از انرژی خورشید به عنوان یک منبع تجدید پذیر برای تامین انرژی پاک در کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است ایران با داشتن بیش از ۳۰۰ روزافتابی در اکثر استانهایش، از انرژی پاک و تجدید پذیر افتابی بی بهره مانده است. تا اینکه بلاخره چندی پیش اخباری ازسرمایه گذاری و مشارکت کشورهای دیگر در شهرهای مختلف کشور به ویژه نواحی جنوبی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی منتشر شد. اقدامی که علاوه بر ایجاد تحول در اقتصاد انرژی کشورمی تواند راه حل موثری برای الودگی هوای مشهد، اراک، اصفهان، کرمان و. باشد.

استقبال شهرهای آلوده از انرژی پاک!

درچند سال اخیر کلانشهرهای اراک، اصفهان، مشهد، کرمان بیشترین تعداد روزهای آلوده را به خود اختصاص داده اند و وضعیت آلایندگی هوای این شهر‌ها به حدی رسیده که به طور میانگین بیش از یک سوم روز‌ها ساکنان این شهر‌ها در هوای ناسالم نفس کشیده اند. وضعیتی که به دلیل سیاست‌های ضعیف دولت‌ها در مقابله با عوامل آلاینده، سال به سال شرایط زندگی را در این شهر‌ها را سخت کرده و تبعات اجتماعی و اقتصادی جبران ناپذیری به این مناطق تحمیل کرده است. در چنین شرایطی پیوستن ایران به توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ و تعهد دولت در برنامه ششم توسعه برای افزایش سهم انرژی‌های پاک سبب شد احداث نیروگاه‌های خورشیدی در برخی شهرهای کشور آغاز شود.

طی ماه‌های اخیر ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در کرمان کلنگ زنی شد. پروژه‌ای که بنابه گفته حمید چیت چیان وزیر نیروی سابق  با اعتبار ۱۴۰ میلیون دلاری و ظرفیتی بالغ بر یکصد مگاوات احداث شود! این در حالی است پیش از ان نیز مجتمع نیروگاه خورشیدی مکران با ظرفیت ۲۰ مگاوات در شهر ماهان به بهره برداری رسید. ضمن اینکه کلنگ زنی نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در اصفهان، احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در آباده فارس، افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی اراک، آغاز ساخت نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی در قزوین، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات برق در ورامین و انعقاد تفاهم‌نامه دانگشاه زابل با شرکت "توسعه انرژی‌های نوین نیروگاهی" برای احداث نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی خورشیدی در محوطه انرژی دانشگاه تا پایان سال جاری تنها چند نمونه از تلاش‌های مسئولان کشور در سال ۹۶ برای استفاده از انرژی خورشیدی و مقابله با الودگی هوا در شهرهای کشور است. ضمن اینکه طی روزهای اخیر اخبار متعددی از اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار انرژی ایران و ایجاد نیروگاه‌های عظیم خورشیدی در استان‌های افتابی ایران منتشر شده است.

رونق کشاورزی جنوب با انرژی خورشید!

توجه ایران به استفاده از انرژی خورشیدی از ابتدای دهه ۹۰ سبب شده آژانس بین المللی انرژی ایران را فعال‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه توسعه انرژی‌های نو مطرح کند با این حال بسیاری از کارشناسان داخلی معتقدند استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت کشاورزی، ضرورتی مغفول مانده است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این در حالی است که بهره گیری از این نوع انرژی در کشاورزی با وجود کاربردهای مختلف تاکنون محدود به بعضی گلخانه‌ها و واحدهای دامداری بوده است. در حالی که در بسیاری از استان‌ها به ویژه نواحی جنوبی که جزو استان‌های افتابی کشور محسوب می‌شوند با بهره گیری ازاین انرژی می‌توان در مواردی، چون گرم کردن آب مصرفی واحدهای کشاورزی و خشک کن‌های محصولات کشاورزی، مصارف روشنایی و راه اندازی سایر لوازم برقی، آبیاری با پمپ خورشیدی بسیاری از هزینه‌های بخش کشاورزی را کاهش داد.

ضمن اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در شرایط خشکسالی از سوی کارشناسان راهکار موثری برای کاهش مصرف اب عنوان شده است.

دولت عزم خود را جزم کرده است

تولید برق از انرژی خورشید در مناطق آفتاب‌خیز ایران به عنوان یکی از اقدامات مورد توجه در برنامه ششم توسعه به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و از ابتدای سال جاری مسئولان دولت از جمله رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بار‌ها ازحمایت‌های همه جانبه و گسترده دولت از این برنامه خبر داده است. طبق گزاراشات رسیده وزارت نیرو در راستای اجرای تعهدات کشور در توافقنامه پاریس و اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه ششم توسعه، متعهد شده در ۵ سال آینده میزان تولید برق از انرژی‌های نو در کشور را به حدود ۵۰۰۰ مگاوات و سهم انرژی‌های پاک (با احتساب انرژی برق آبی) در سبد انرژی کشور را تا پایان برنامه ششم به ۲۶ هزار مگاوات برساند. اقدامی که می‌تواند علاوه بر کاهش هزنیه تولید انرژی در کشور، راه جولان عوامل الاینده هوا در استانهای کشور را سد کند.

بنا به گفته فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در طول سه سال گذشته علاوه بر فضا و بستر مناسب قوانین و مقرراتی با بهره‌گیری از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه تدوین شده است.

وی انجام اقداماتی برای جلب سرمایه‌گذار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر رااز جمله برنامه‌های وزرات نیرو در این خصوص اعلام کرد و افزود: هر کس که بخواهد به این عرصه وارد شود این اطمینان را به طور کامل می‌دهیم که استراتژی‌های راهبردی در این حوزه توام با رونق فضای کسب‌وکار باشد وهیچ ریسکی به دنبال سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر‌ها نخواهد بود.

 

 

https://zistonline.com/vdchqqn-.23nkkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما