تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : 64770
زیست آنلاین :در روز چهارشنبه هفته گذشته کشور ایسلند اولین نیروگاه برقی را احداث کرد که بیش از آنکه دی اکسید کربن تولید کند، این گاز گلخانه ای را از اتمسفر جذب می کند.
اولین نیروگاه انتشار معکوس در ایسلند راه اندازی شد
به گزارش زیست آنلاین ،برنامه اولیه این نیروگاه که توسط شرکت کلیم روکز در حال اجرا است می تواند سالانه در حدود ۵۰ تن دی اکسید کربن را جذب کند. این سیستم نه تنها این گاز گلخانه ای را جذب می کند، بلکه این گاز را تبدیل به سنگ آهک می کند که منجر می شود تا کربن جذب شده حداقل به مدت یک میلیون سال مدفون باقی بماند.
این فرآیند به گونه ای است که دی اکسید کربن توسط فیلترهایی که توسط شرکت کلیم ورکز اختراع شده است، جذب می شود. در مرحله بعد نیروگاه ژئوترمال این فیلترها را گرم کرده و منجر به آزاد شدن دی اکسید کربن خالص از آن می شود. در مرحله بعد این گاز با آب ترکیب شده و به عمق ۷۰۰ متری زمین منتقل می شود. زمانی که این آب با سنگ مادر بازالتی برخورد می کند منجر به تشکیل یک ماده جامد پایدار می شود. شرکت کوارتز گزارش داده است که با دفن این گاز بدون بو در سخره ها، می توان به مدت حداقل یک میلیون سال از آزاد شدن آن جلوگیری کرد.
این پروژه هنوز در مرحله پایلوت قرار دارد، اما دانشمندان و شرکت کلیم ورکز این خوش بینی را دارند که این نیروگاه ها می تواند در سراسر کره زمین مستقر شود. البته چالش هایی نیز در این پروژه وجود دارد که گران بودن آن از جمله اولین چالش ها است. این شرکت پیش بینی کرده است که برای استخراج هر تن دی اکسید کربن در حدود ۶۰۰ دلار هزینه می شود.

منبع: inhabitat

https://zistonline.com/vdcdz509.yt0o56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما