تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : 64787
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه توان علمی و آزمایشگاهی تشخیص تراریخته بودن محصولات وارداتی را نداریم تاکید کرد: طبق قانون واردات محصولات تراریخته مضر ممنوع است.
توان تشخیص محصولات وارداتی تراریخته را نداریم
به گزارش زیست آنلاین، یوسف داودی با اشاره به واردات محصولات کشاورزی و احتمال تراریخته بودن آنها، اظهار داشت: برای اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی افزایش پیدا کند دانشمندان از ژن های حیوانی و میکروبی را به ژنتیک گیاهان وارد کردند و با این کار توانسته اند میزان تولیدات را تا ۲برابر بالا ببرند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: اما در عین حال این دغدغه وجود داشت که مصرف گیاهانی که ژنتیک آنها دستکاری شده است تاثیر منفی بر روی انسان داشته و عامل بیمارهایی چون سرطان باشد به همین جهت کشورهایی که دغدغه سلامتی انسان را دارند ضریب اطمینان را در زمینه مصرف محصولات تراریخته بالا بردند و محصولاتی که عوارض دارد را تحت هیچ شرایطی مصرف نمی کنند.

نماینده مردم سراب در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که محصولات مضر ترایخته در بازار بین المللی به فروش می رسد، گفت: با این حساب این احتمال وجود دارد کشورها محصولات خود را به دلیل زیان هایی که بر روی انسان دارد، مصرف نمی کنند و بنابراین آنها را در بازار بین المللی عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه ایران وارد کننده ۵۰ محصول کشاورزی است، بیان داشت: با این حال ما توان تشخیص اینکه محصول وادراتی تراریخته است یا نه را نداریم و قانون واردات محصولات تراریخته که مضر است را ممنوع کرده اما متاسفانه توان تشخیص آن را نداریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی توان تشخیص محصولات تراریخته را ندارد، تاکید کرد: سالها است که محصولات کشاورزی وارد کشور می شود اما حتی نمی دانیم که "کدام محصول وارداتی ترایخته است" بنابراین اعضای کمیسیون کشاورزی پیشنهاداتی برای افزایش ضریب اطمینان ارائه کرده است.

داودی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهادات ارائه شده، گفت: یکی از اقداماتی که می توان در مسیر واردات محصولات کشاورزی انجام داد این است که کشور مبدا خوداظهاری داشته باشد و بیان کند محصولی که به ایران می فروشد تراریخته است یا خیر.

وی ادامه داد: البته این نگرانی وجود دارد که آنها صادقانه به تراریخته بودن محصولات اشاره نکنند و از سوی دیگر ایران توان علمی و تجهیزات لازم برای تشخیص تراریخته بودن محصولات را ندارد، بنابراین از وزارت کشاورزی می خواهیم تا محصولات را در آزمایشگاه بین المللی مورد آزمایش قرار دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مصرف برخی محصولات تراریخته تاثیرات منفی بر انسان دارد، بیان داشت: از سوی دیگر انتظار می رود تیم قوی شکل بگیرد تا حداقل در خصوص واردات روغن مطمئن شویم همان محصولی که مردم کشور مبدا مصرف می کنند، به ایران وارد می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعضاء کمیسیون اعتقاد دارند که باید تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته انجام شود تا از غافله علمی عقب نمانیم و تا زمانی که به تجهیزات علمی و آزمایشگاهی مجهز نشده ایم با آزمایشگاه های بین المللی همکاری داشته باشیم.

 

 

https://zistonline.com/vdcbzzb0.rhbawpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما