تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب : 64816
درخواست فروشگاه های عرضه محصولات ارگانیک از انجمن ارگانیک:

نظارت در صدور گواهی ارگانیک فروشگاه ها بیشتر شود

زیست آنلاین :فروشگاه سبوسبز کرج خواستار شد: بازرسی های انجمن ارگانیک اگرچه از فروشگاه های عرضه کننده محصولات ارگانیک صورت می گیرد اما باید بیشتر شود.
نظارت در صدور گواهی ارگانیک فروشگاه ها بیشتر شود
به گزارش زیست آنلاین ،فرنوش عرفان طلب، مدیر فروشگاه سبوسبز کرج در گفت و گو با زیست آنلاین به تشریح انگیزه احداث این فروشگاه پرداخت و گفت: محصولات ارگانیک هنوز در جامعه به طور کامل جا نیافتاده و بسیاری از افراد اطلاع دقیقی از این گونه محصولات ندارند و هدف از راه اندازی این فروشگاه نیز همین آگاهی دادن به اعضای جامعه است.
وی انگیزه ایجاد این فروشگاه را تمایل به استفاده از محصولات ارگانیک در خانواده در سطح جامعه عنوان کرد و افزود: با همفکری ها و مشورت های صورت گرفته تا حدودی درمورد این نوع محصولات شناخت پیدا کردیم. هرچند شروع سختی داشتیم اما در مهر ماه سال ۹۴ سرانجام کار در حوزه محصولات ارگانیک را آغاز کردیم. چند ماه اول شرایط سخت تر بود چون محصولاتی که به اسم ارگانیک به ما داده می شد در پروسه آزمایش قرار می گرفت تا صحت آنها تایید شود. با ورود به انجمن ارگانیک و عضویت در آن، صحت محصولات راحت تر بررسی و تایید می شد.
عرفان طلب ضمن تشکر از انجمن ارگانیک در زمینه شناسایی محصولات ارگانیک اظهار داشت: در مسیر شناسایی محصولات و آگاهی دادن به جامعه، انجمن ارگانیک و فعالانی که تجربه کار بیشتر در این حوزه را داشتند بسیار کمک کننده بودند و اکنون شرایط به دلیل افزایش سطح محصولات ارگانیک در جامعه روز به روز بهتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: این فروشگاه علاوه بر محصولات ارگانیک، محصولات تحت عنوان سالم و محلی را نیز عرضه می کند. برای مثال برخی حبوبات یا عرقیجات و ادویه ها اگرچه بخاطر استفاده از برخی سموم در زمان کشت ارگانیک نیستند اما در رده بندی محصولات سالم قرار می گیرد. نحوه شناسایی محصولات نیز بیشتر استفاده از نمایشگاه هایی است که انجمن ارگانیک برگزار کرده و در آن عرضه می شود که در این نمایشگاه محصولات سالم و محلی هم عرضه می شود.
مدیر فروشگاه سبوسبز کرج درباره توجیه اقتصادی فروشگاه های ارگانیک به زیست آنلاین گفت: درست که قیمت های محصولات ارگانیک و سالم به تناسب بالاتر از محصولات دیگر است اما به جهت کیفیت بالاتر ارزشمند است. البته بعضی محصولات تقاضای بالاتری دارند برای مثال درمیان محصولات ارگانیک و سالم، تقاضای عسل نسبت به سایرین قابل توجه است اما تقاضای محصولات دیگر نظیر برنج یا حبوبات هم به نسبت خوب است.
وی ارتباط فروشگاه های عضو انجمن ارگانیک با یکدیگر را مثبت و سازنده دانست و اظهار داشت: فروشگاه های فعال در حوزه ارگانیک و محصولات سالم به چشم رقیب به یکدیگر نگاه نمی کنند و با یکدیگر تعامل خوبی دارند و مشورت هایی پیرامون محصولاتی که با عنوان ارگانیک فروخته می شوند اما هیچگونه لیبل و نشانی ندارند با هم دارند. درمورد اینگونه محصولات بررسی ها انجام و به یک جمع بندی یا در خصوص جمع آوری آن از بازار یا حمایت جهت دریافت تاییدیه و استانداردهای لازم می رسیم.
عرفان طلب مزیت رقابتی فروشگاه سبوسبز کرج درمقابل سایر فروشگاه های فعال در حوزه ارگانیک را اینگونه شرح داد: فروشگاه سبوسبز در کرج کامل ترین فروشگاه از لحاظ مواد عرضه شده و تنوع محصولات است.
وی فعالیت در حوزه ارگانیک را جذاب خواند و درباره برنامه آتی فروشگاه سبوسبز عنوان کرد: به دلیل جذابیت فعالیت در این حوزه بر آن شدیم تا برنامه های جدیدی را برای خود تعریف نماییم و توسعه فعالیت های ارگانیک از جمله برنامه های ماست برای مثال برخی محصولات هست که تمایل داریم به سبد محصولات خود اضافه کنیم اما به جهت گران بودن و عدم شناخت در جامعه هنوز شرایط برای عرضه آنها در فروشگاه فراهم نشده است. در نظر داریم ظرف یک یا دو سال آینده علاوه بر گسترش فضای فروشگاه، محصولات جدیدی را به سبد عرضه های خود اضافه خواهیم کرد. بیشتر تمایل به گسترش فضا داریم تا ایجاد شعبه های متنوع، چراکه مدیریت راحت تر صورت می گیرد.
عضو انجمن ارگانیک ایران در پاسخ به اینکه انتظارات شما از انجمن ارگانیک در عرضه و فروش محصولات چیست؟ گفت: به اعتقاد من سخت گیری انجمن در بخش عرضه و فروش باید بیشتر شود. البته نظارت ها و بازرسی ها صورت می گیرد اما باید بیشتر شود. عدم نظارت یا نظارت ناکافی در برخی موارد سبب ایجاد فروشگاه هایی می شود که هیچ ارتباطی به محصولات ارگانیک ندارند و تنها عرضه کننده محصولات خانگی است. درمورد سازوکار گواهی محصولات هم باید بگویم، سازوکارها درست است اما در این زمینه نیز باید نظارت ها بیشتر باشد. البته اگر در مورد کیفیت محصولات و صلاحیت آنها تردید داشته باشم به آزمایشگاه های مورد تایید مرکز بهداشت و تغذیه جهت آنالیز ارسال می کنم.
وی ادامه داد: برخی اعتراضات در زمینه عرضه و فروش بعضی محصولات با نام ارگانیک که هیچ نام و نشان یا تاییدیه ای از انجمن ندارد اما از سوی برخی فروشگاه ها عرضه می شود به انجمن ارائه شده و انجمن به درخواست اعضا در حال پیگیری آن است.
عرفان طلب درباره ایجاد اتحادیه ای از سوی فروشندگان محصولات ارگانیک نیز گفت: به منظور همکاری بیشتر فروشندگان صحبت هایی در این خصوص شده اما نه در قالب اتحادیه. فروشندگان محصولات ارگانیک، گروهی را برای پیگیری برخی موارد نظیر بازرسی های انجمن تشکیل داده اند تا مشکلات به خوبی جمع بندی شده و به دست انجمن برسد.
وی در پایان گفت: در مورد عرضه و فروش محصولات ارگانیک خیلی خوش بین هستم و امیدواریم فروشگاه ها به صورت سالم به کار خود ادامه دهند و به حاشیه نروند که تنها بحث مالی در راه اندازی این فروشگاه ها مطرح گردد.
 

https://zistonline.com/vdcepv8p.jh8ezi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فروش محصول ارگانیک در ایران یک توهم است. فقط قیمت را میبرن بالا و میگن ارگانیک هست. کلاه بردار هستن. این شرکت های صدور گواهی ارگانیک هم پول میگیرن گواهی میدن. نه بازرسی داره نه نظارت بر روند تولید محصول. اگه یک سری به شرکت ها بزنید میبینید چه خبره. کشاورز اومد محصول گندمش را ارگانیک کنه بهش میگن دیگه چی کاشتی؟ پولشو بده تا اونم برات گواهی کنیم. کثافت های کلاه بردار