تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 64820
پیرودین خبر داد: شرکت ژیان در بینالود خراسان نیروگاه بادی با ظرفیت 50 مگاوات احداث می کند

دو تضمینی که فعالین اقتصاد سبز از دولت می خواهند

آینده متعلق به انرژی های تجدیدپذیر است
زیست آنلاین :مدیرعامل شرکت ژیان با تایید این خبر که این شرکت در بینالود استان خراسان نیروگاه بادی احداث می کند گفت: آینده بدون انرژی های تجدیدناپذیر معنا و مفهومی ندارد.
دو تضمینی که فعالین اقتصاد سبز از دولت می خواهند
به گزارش پایگاه خبری زیست آنلاین ؛مهندس رضا پيرودين مديرعامل شرکت ژيان در گفتگوبا زیست آنلاین درباره تغییر نگاه ها در مسئله کیفیت و تکنولوژی های بکار رفته در پروژه های زیست محیطی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته کمتر به مسئله کیفیت و توسعه پایدار اهمیت داده می شد و صرفا انجام کار آن هم با کمترین هزینه و زمان مهم بود. اما به مرور اثرات سوئی که این پروژه ها در هزینه و محیط زیست داشتند و با مشکلاتی که در بهره برداری مواجه می شدند سبب شد نگاه ها تغییر یابد.
وی توضیح داد: تجربه طرح های گذشته سبب شده نوع تکنولوژی و موادی که در ساخت طرح ها مورد استفاده قرار می گیرد مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد و بگونه ای تصمیم سازی شود که هزینه جانبی دیگری را بر پروژه تحمیل نکند.
این فعال حوزه محیط زیست درباره تجربه شرکت خود در زمینه کیفیت، زمان اجرا و تکنولوژی اظهار داشت: ژیان به جهت تجربه سالیان گذشته می داند اگر در زمینه کیفیت، زمان اجرا و تکنولوژی حساسیت لازم را به خرج دهد در اتمام و بهره برداری ضرر نمی کند و مشکل نخواهد داشت. بنابراین در تکنولوژی ها، بروزترین و پیشرفته ترین را در نظر گرفته و پارامتر اقتصادی پروژه ها را برجسته نمی کند و بیش از پارامتر اقتصادی، موضوع کیفیت به طور ویژه در نظر گرفته می شود.
وی در جواب این سوال که دیدگاه دولت در پروژه های زیست محیطی که بعضا هزینه های بالاتری نسبت به طرح های مشابه دارد، چیست؟ گفت: پس از تحریم، عزم دولت در اجرای طرح ها، این بود که مجری طرح، سرمایه گذاری آن را نیز انجام دهد تا پروژه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد و وقتی طرح به بهره برداری رسید در نهایت از محل همان پروژه درآمد کسب گردد.
پیرودین این رویکرد دولت را مثبت ولی خیلی دیر ارزیابی کرد و افزود: به اعتقاد من این رویکرد دولت سبب خواهد شد شرکت ها به دنبال کیفیت، مواد و تکنولوژی باشند که اثرات سوء پروژه ها را کاهش داده و به خوبی به مرحله بهره برداری برسانند. البته هنوز هم بحث تضامین برای شرکت هایی که می خواهند پروژه را با مشارکت انجام داده و بموقع تحویل دهند مطرح می باشد و حل نگردیده است.
وی رویکرد شرکت ژیان در حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر را چنین توصیف کرده و توضیح داد: شرکت ژیان که یک شرکت پیمانکاری عمومی است پیش از انقلاب پروژه های ابنیه و راه را در دست داشت چون اقتضای آن زمان توسعه زیرساخت ها بود. بعد از انقلاب چون شرکت های خارجی از ایران رفتند، شرکت ژیان در زمینه های دیگری نیز مانند زیرساخت های نفت، گاز، پتروشیمی و پروژه های فرودگاهی و بندر سازی فعال شد. در آن زمان سدسازی در دست خارجی ها بود و پس از انقلاب در قالب مجموعه های بنیادی  و جهادی اجرا می شد از اینرو شرکت ژیان جزو اولین شرکت های بخش خصوصی بود که در این حوزه ورود پیدا کرد و در کنار بنیاد و  جهاد در سال ۶۹ و ۷۰ به فعالیت در این زمینه پرداخت. در این زمینه از شرکت های خارجی مشاوره های زیادی گرفتیم تا توانستیم انتقال دانش فنی را انجام دهیم. و به همین علت شرکت ژیان در سدسازی در صف شرکت های پیشرو قرار گرفته است و اولین سد بتن غلتکی بلند را در ایران اجرایی کرده است. تکنولوژی این گونه سدها ابتدا در آمریکا و ژاپن و سپس اسپانیا بکار گرفته شد و صرفه اقتصادی خوبی در هزینه های احداث و انرژی داشت و میزان بتن مصرفی در این گونه سدها به علت استفاده از پوزولان طبیعی و فلای اش نسبت به سایر سدها کمتر بوده و این مسئله از لحاظ زیست محیطی شرایط مطلوب تری را فراهم می آورد.
مدیرعامل ژیان ادامه داد: شرکت ژیان اولین شرکتی است که برای اولین بار در ایران، سدهای سلولی فلزی را که سازگاری خوبی با محیط زیست دارند در خوزستان ساخته است. درحالی که تا پیش از این، در گذشته ، سدهای خاکی موقت با عوارض زیست محیطی فراوان ساخته می شد. این سدها در راستای مهار آب های سطحی و مرزی نیاز بود. اکنون نیز در پروژه های سد به عنوان مجری در تلاشیم بهترین تکنولوژی که سازگار با محیط زیست باشد را در طراحی و اجرا انتخاب کنیم.

وی با تاکید این مطلب که سیکل پروژه های ژیان متناسب با نیاز کشور تعریف می شود عنوان کرد: بعد از تامین آب، نیاز بود تا پساب مدیریت و تصفیه شود و به همین دلیل به حوزه تصفیه خانه های فاضلاب ورود پیدا کردیم و اکنون هم به بحث نیروگاه های بادی در زمینه انرژی های سبز وارد شده ایم. اولین پروژه در این زمینه در بینالود استان خراسان خواهد بود که منطقه اجرای پروژه شناسایی شده و برای این منظور زمینی به وسعت ۱۲۰ هکتاری در منطقه دیزباد تملک شده است. در این منطقه، پیش از این، ارگانهایی نیروگاه بادی با ظرفیت و پتانسیل محدود احداث کرده اند. قرارداد تضمین برق این نیروگاه با وزارت نیرو منعقد شده و درحال مذاکره با دانمارک و آلمان برای تامین مالی در قالب فاینانس خارجی هستیم تا کار را آغاز نماییم. با اجرای این طرح ۵۰ مگاوات برق به وزارت نیرو تحویل داده خواهد شد.
پیرودین مشکلات شرکت های فعال در حوزه محیط زیست و اجرای طرح های زیست محیطی را تضامین لازم برای فاینانس و اعطای وام از سوی طرف های خارجی به شرکت های بخش خصوصی دانست و گفت: دولت و وزارت دارایی باید تضامین قابل قبول را برای شرکت های خصوصی فراهم کنند.
وی تاکید کرد: آینده را در انرژی های نو می بینیم در نتیجه این راهی است که ایران باید طی کند چون ارزش انرژی های نو بالاتر از انرژی های فسیلی سازگار با محیط زیست است. چه بسا این مسئله برای پیوستن ایران به پیمان تجارت جهانی ارزشمند باشد و فعالیت در بخش انرژی های سبز، می تواند امتیازی برای کشور محسوب شود و چنانچه از الان شروع نکنیم در سال های آتی عقب خواهیم ماند و ما به عنوان بخش صد درصد خصوصی در این حوزه وارد شدیم و آنرا گسترش خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت ژیان زمینه فعالیت دیگر شرکت را بتن های ساخته شده با الیاف سلولزی عنوان کرد و افزود: این الیاف با استفاده از ضایعات زیست محیطی بجای مواد شیمیایی و فلزی ساخته می شود و برای نخستین بار است که در ایران تولید می گردد. مقاومت و کیفیت این نوع بتن ها از سایر بتن ها بهتر بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. بدین منظور کارخانه ای در کیش برای این منظور آماده شده و الیاف سلولزی مورد نیاز تولید از کشور آمریکا وارد می گردد.
وی در خاتمه هم پیشنهاداتی را به عنوان یکی از فعالان حوزه زیست محیطی ارائه داد و گفت: دولت اگرچه شرایط لازم برای کمک به واحدها را ندارد چراکه نقدینگی لازم را نداشته و در عین حال نمی تواند به جهت مهار تورم، نقدینگی تزریق کند، اما می تواند با تسهیل شرایط، کار را برای سایر شرکت ها آسان کرده و راه را برای تامین مالی از طریق سایر شرکت ها چه داخلی و چه خارجی و ارائه تضامین قابل اعتماد باز کند تا اشتغال بعد از این تامین مالی و شروع پروژه های جدید بوجود بیاید.
پیرودین خاطرنشان کرد: مهم ترین خواسته ما از دولت رفع موانع و ارائه تضامین قوی برای تامین مالی طرح ها مطابق با استانداردهای بین المللی است که باید در ابتدا استانداردهای بین المللی شفاف سازی شود. اولین شفاف سازی این است که ایران باید نشان دهد که در تامین مالی پروژه های عمرانی کلیه قوانین مبارزه با پولشویی و تروریسم رعایت می شود. دومین شفاف سازی این است که قوانین رعایت حقوق بیمه، مالیات و در نهایت بازگشت سرمایه را با ضمانت لازمه تسهیل نماید و تا زمانی که این مشکلات رفع نگردد سرمایه گذاری واقعی و تامین مالی حقیقی صورت نخواهد گرفت.

https://zistonline.com/vdcjyoem.uqex8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما