تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 64858
آنالیز جدید پیش‌بینی‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد که تکرر طوفان‌های شدید نواحی گرمسیری می‌تواند با تداوم گرم شدن کره زمین، در نواحی فوق افزایش یابد.
طوفان‌های شدید نواحی گرمسیری ناشی از گرمایش جهانی است
 به گزارش زیست آنلاین، در سال‌های اخیر، تعدادی از شدیدترین طوفان‌های دنیا در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری اتفاق افتاده‌اند، اما اغلب، ارتباط بین این طوفان‌ها و تغییرات آب و هوایی نامشخص بوده است. حالا و در تحقیقی که توسط دانشمندان استرالیایی انجام شده، وجوه دیگری از این پدیده زیست‌محیطی آشکار شده است.

این آنالیز بخشی از یک مطالعه تحت مدیریت مارتین سینگ از دانشگاه موناش استرالیا است.

دکتر سینگ از دانشکده «زمین، اتمسفر و محیط زیست» دانشگاه موناش در این‌باره می‌گوید: «این سؤال که آیا تناوب طوفان‌های شدید با گرم شدن زمین افزایش می‌یابد یا خیر همیشه چالش‌برانگیز بوده است، چرا که ابزارهای ما یعنی مدل‌های موجود، برای آنالیز هر طوفان به‌اندازه کافی اطلاعات به دست نمی‌دهند. اما در این بررسی جدید ما تکنیک‌ها را تغییر داده و از مدل‌های آب و هوایی جهانی برای پیش‌بینی تغییرات بالقوه انرژی در دسترس برای هر طوفان، در پاسخ به غلظت گازهای گلخانه‌ای استفاده کرده‌ایم».

در این خصوص، سینگ و همکاران دریافته‌اند که میانگین انرژی بالقوه در دسترس برای طوفان‌ها، به‌مرور زمان در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری افزایش می‌یابد.

این پژوهشگر دراین‌باره می‌گوید: «ما در پژوهش خود، همچنین نشان دادیم که فرآیند مهمی که اجازه می‌دهد این انرژی بالقوه در اتمسفر ساخته شود با مخلوط شدن هوای بین ابرها و محیط اطرافشان ارتباط دارد».

با گرم شدن آب‌وهوا، این مکانیسم مخلوط کننده در تولید انرژی بالقوه، تأثیرگذارتر می‌شود و لذا باعث مشاهده شدن افزایش‌های مرتبط، از طریق مدل‌های پیش‌بینی آب و هوایی می‌گردند.

«فرضیه اختلاط» همچنین پیش‌بینی می‌کند که بالاترین مقدار انرژی بالقوه در روزهایی اتفاق بیافتد که رطوبت اتمسفر نسبتاً پایین باشد. این چیزی بود که در مشاهدات اتمسفر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود داشته است.

دکتر سینگ افزوده: «پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که تداوم و تکرر شرایط مساعد برای ایجاد طوفان‌های شدید در مناطق مورد مطالعه فوق، با گرم شدن زمین، به‌طور محسوسی افزایش خواهد یافت».

 

 

https://zistonline.com/vdcaaani.49nym15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما