تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 64971
مجموعه آبشارهای اوتره روستای شفیع‌آباد فندرسک در دره‌ای به همین نام که رودخانه اوتره از آن عبور می‌کند قرار دارد که از چهار آبشار دیدنی و بسیار زیبا به نام‌های (اوشرشره، او گردگر، هفت بهشت و اوتره) تشکیل شده است.
آبشار شگفت‌انگیزی با هفت پلکان بهشتی
به گزارش زیست آنلاین، مجموعه آبشارهای اوتره شفیع‌آباد فندرسک آبشاری است که در جنوب روستای شفیع‌آباد واقع شده است. مسیر پیاده‌روی بسیار زیباست و در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی  چندین آبشار دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد. جالب توجه اینکه تمام عظمت این رودها و آبشارها و جاذبه‌ها همگی از چشمه‌ای بسیار کوچک منشأ می‌گیرند که از آن آبی زلال و سرد می‌جوشد.

روستای شفیع‌آباد از بخش فندرسک، دهستان فندرسک جنوبی، دارای ۳۳۰ خانوار و با ۱۳۰۰ نفر جمعیت در حوزه جغرافیایی شهرستان رامیان واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا برخوردار است که می‌توان به غار اوتره، صخره‌های فوق‌العاده زیبا و دیدنی قسمت‌های بالادست آبشارها، رودخانه اوتره و... اشاره کرد.

 آبشار یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی است که در آن آب از یک نهر یا رودخانه از یک فلات یا ارتفاع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می‌ ریزد. گاهی اوقات لایه‌ای از سنگ‌ سخت روی لایه‌های سنگ نرم در سطح زمین تشکیل می‌شود. هنگامی که آب روی آن جریان پیدا می‌کند سنگ سخت در مقابل سایش مقاومت نشان می‌دهد و سنگ نرم در زیر آن ساییده می‌شود و در نتیجه سنگ سخت به‌صورت پیشامدگی درآمده و شکل آبشار می‌گیرد. 

مجموعه آبشارهای اوتره روستای شفیع‌آباد فندرسک در دره‌ای به همین نام که رودخانه اوتره از آن عبور می‌کند قرار دارد که از چهار آبشار دیدنی و بسیار زیبا به نام‌های (اوشرشره، او گردگر، هفت بهشت و اوتره) تشکیل شده است که با برنامه‌ریزی‌های هدفمند و پایدار می‌توان به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود. 

آبشار اوشرشره بر روی یک صخره سنگی کله‌قندی‌مانند که خزه‌های پراکنده سطح آن‌ را پوشیده است قرار گرفته و ارتفاع کلی ریزشگاه ۱۵ متر است و در قسمت جنوب شرقی رودخانه اوتره قرار دارد.

از چشم‌اندازهای محیطی این آبشار زیبا وجود آبشارهای کوچک است که از مسافت ۱۵۰ متر نرسیده به آبشار شروع می‌شوند که از دیواره‌های سمت راست دره به داخل رودخانه سرازیر هستند نمای بسیار زیبا و حیرت انگیز را در طبیعت دره ایجاد کرده است.

آبشار اوگردگر نیز بر روی یک دیواره سنگی بلند قرار گرفته و ارتفاع کلی ریزشگاه آن ۳۰ متر است.

در قسمت سمت راست این آبشار به‌فاصله کمی آبشار شگفت‌انگیز و پلکانی هفت‌بهشت قرار دارد که ارتفاع کلی ریزشگاه آن ۲۰ متر است که در اثر فرسایش در زمان آب‌دهی فراوان به مرور زمان به‌صورت پلکانی در آمده است و چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی در محیط ایجاد کرده است. در زمان آب‌دهی کم به وضوح می‌توان سطح این اشکال پلکانی را مشاهده کرد.

این آبشار که در بالای آبشار هفت‌بهشت قرار گرفته و از نظر میزان آب‌دهی بیشتر از دیگر آبشارهاست که مسیر اصلی رودخانه اوتره را تشکیل می‌دهد و ارتفاع کلی ریزشگاه به ۲۵ متر می‌رسد و در زمان طغیان سبب از بین رفتن صخره‌های سنگی می‌شود و حتی موجب تخریب و فرسایش بستر رودخانه نیزمی‌شود.

بستر رودخانه یا کف دره که آب در آن به پایین دره جریان دارد بیشتر به وسیله سنگ‌های مادر به‌صورت صاف و یکنواخت پوشیده شده است و به علت فرسایش آبی بستر رودخانه در فواصل میانی آبشارها، دیواره‌ها یا آبشارهای کوچک به ارتفاع ۱.۵ تا ۲.۵ متر تشکیل شده و در پای این دیواره‌ها حوضچه‌هایی به عمق ۱ تا ۲ متر ایجاد شده است.

به گزارش تسنیم، راه دسترسی به این آبشارها به‌صورت پیاده‌رو و در برخی قسمت‌ها بسیار سخت است و برای رسیدن به آبشارهای بالایی باید از روی یال‌ها و صخره‌ها با شیب بسیار تند عبور کرد.

 

 

https://zistonline.com/vdcgqy93.ak9tu4prra.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما