تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 64985
مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست وجود مزیت‌های طبیعی در کشور را به‌ علت تنوع ارتفاعی منحصر به فرد دانست و گفت: این تنوع ارتفاعی باعث شده تا با یک تفاوت حرارتی در حدود ۷۰ درجه سلسیوس رو به رو باشیم.
تنوع ارتفاعی منحصر به فرد ایران مزیتی طبیعی برای گردشگران
به گزارش زیست آنلاین، محمد درویش در یک میزگرد رادیویی با بیان اینکه طبیعت ایرانی یکی از مزیت های بی‌بدیل است،اظهارکرد: با توجه به اینکه ایران در عرض ۲۵ تا ۴۰ درجه نیمکره شمالی قرار گرفته است که مشهور به کمربند خشک جهان است، اما در ایران ۱۸۰ رودخانه دائمی و ۱۷۲۸ گونه انحصاری داریم که در هیچ جای دیگری از جهان به‌جز ایران وجود ندارد.

مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه مزیت‌های طبیعی در کشور سبب می‌شود که ایران از منظر بوم گرد یا طبیعت گردی بسیار حائز اهمیت شود، تاکید کرد: همه این موارد می تواند به صندوق ارزی پایدار ایرانیان تبدیل شود البته اگر با درایت و خردمندی زیرساخت‌های لازم برای توسعه این نوع از گردشگری را فراهم کنیم.

وی با ابراز تاسف از کم کاری جدی اغلب شهرداری‌ها در جمع‌آوری و دفع زباله‌ها بخصوص در مناطق شمالی کشور هشدار داد: یکی از جدی‌ترین بحران‌ها را شاهد هستیم و یکی از نگرانی‌های فعالان محیط زیست به این  موضوع مربوط است. اغلب بیماری‌های گوارشی و سرطان‌ها را به شکل معناداری در حال گسترش در مناطق شمالی کشور می بینیم.

در ادامه این برنامه،هادی کیادلیری -رئیس انجمن جنگلبانی ایران- با بیان اینکه توسعه در بستر فرهنگی هر جامعه تعریف می‌شود، گفت: ما هرکاری که بخواهیم بکنیم ابتدا باید بستر فرهنگی‌اش را به نوعی درست کنیم و بعد به سمت توسعه برویم.  

 وی به اکوتوریست اشاره واظهار کرد: اکوتوریست یعنی افرادی که با آگاهی و هدفمند وارد منطقه ای می شوند و یک نوع گردش معناگرا دارند و سلوک می‌کنند و از این طریق می خواهند کمک کنند به حفظ آن منطقه ای که واردش می شوند یا می‌خواهند مردم آن منطقه را در درآمدهایشان سهیم کنند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران در عین حال گفت: اما در حاضر اگر بخواهیم تقسیم بندی داشته باشیم، افرادی که وارد طبیعت می شوند اصولا مسافر هستند و فقط سیر می کنند و هیچ نوع آگاهی در این زمینه ندارند که به کجا وارد شدند؟ چرا وارد شدند؟ و چرا نوع کمکی می‌توانند بکنند؟

وی متذکر شد: باید در مبدا و قبل از حرکت این موارد را آموزش دهیم و گردشگران باید بدانند اینکه وارد یک طبیعت سبز شوند و بگردند و زباله را رها کنند و بروند، تمام پتانسیل های ما را از بین می برد هر نوع برنامه ما را برای آینده دچار چالش و مشکل می‌کند.

به گزارش سایت رادیو گفت و گو،کیادلیری با بیان اینکه دو نوع فرهنگ خاموش و آشکار داریم، گفت: شاید در فرهنگ آشکار تبلیغ می‌کنیم ولی آن چیزی که تاثیر گذار است متاسفانه فرهنگ خاموش است، یعنی در عمل ما این کار را نمی کنیم. فرهنگ خاموش به بچه‌ها آموزش داده می‌شود که طبیعت چه اهمیتی دارد ولی این بار هیچ مسئولیتی را از دوش مردم کم نمی‌کند چون زمانی مردم می توانند مطالبه گری داشته باشند که در درجه اول خودشان مسئولیت‌پذیر باشند و رعایت کنند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcbs9b0.rhbawpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما