تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : 65245
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به وجود ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۵۵ جزیره درایران، گفت:‌ به منظور توسعه پایدار در مناطق ساحلی هماهنگی‌هایی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای دستیابی به "هدف ۱۴" ایجاد کرده‌ایم.
هماهنگی سازمان محیط زیست با دانشگاه‌ها برای توسعه پایدار منابع دریایی
به گزارش زیست آنلاین، پروین فرشچی روز دوشنبه، ۸ آبان ماه در اولین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا افزود: ایران با دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی، ۵۵ جزیره، تنوع گونه‌های دریایی و جانوری، حمل‌ونقل دریایی، استقرار بیش از بیست درصد جمعیت کشور در شهرهای ساحلی و سفر بیش از ۲۰ میلیون نفر به مناطق ساحلی موجب شده است تا ایران به وضعیت دریاها توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ ارگان دریایی در حال فعالیت هستند، افزود: برای اولین بار ارگان‌های دریایی تعاملات مفیدی در مورد دریاها و سواحل دارند.

فرشچی با بیان اینکه سه سند مهم به مسائل دریایی رسیدگی می‌کند، خاطرنشان کرد: این سه سند که شامل سند توسعه دریا، سند توسعه فناوری‌های دریایی و سند گردشگری دریایی است، برای ما نقشه راه توسعه دریایی را تبیین می‌کند و اگر به اجرا درآید، توسعه دریا اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد:‌ ایران با دارا بودن انستیتوها و مراکز تحقیقاتی که نسبت به مسائل مختلف دریا مطالعه می‌کنند، می‌تواند پیشرفت‌های خوبی در صنایع دریا داشته باشد؛ از این رو دراین همایش انتظار می‌رود که به راهکارهای اجرایی برای این موضوع  بپردازیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اهمیت خیلج فارس و دریای عمان برای ایجاد ارتباط با کشورهایی چون هند و پاکستان، یادآور شد: با ایجاد این ارتباطات می‌توانیم از تجربیات ارزشمند برخی از کشورها همچون هند در حوزه اقیانوس‌شناسی بهره ببریم و سازمان محیط زیست این افتخار را دارد که در زمینه محیط زیست هماهنگی‌ها را در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ایجاد کند.

فرشچی، دسترسی به اهداف ۱۴ توسعه پایدار را از دیگر ماموریت‌های سازمان محیط زیست عنوان کرد و  در این باره توضیح داد: هدف ۱۴ بر بهره‌بری پایدار از دریا و آبزیان تاکید دارد و سازمان محیط زیست هماهنگ‌کننده ارگان‌ها برای تحقق "هدف ۱۴" را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور توانمندی‌های زیادی در حوزه دریا وجود دارد، افزود: ناشناخته‌های فراوانی در دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس وجود دارد که باید استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید نسبت به شناخت استفاده شود.

فرشچی قوانین دریایی بین‌المللی را از دیگر ابزارهای شناخت دریاها و اقیانوس‌ها نام برد و گفت‌: امروزه به گونه‌ای شده است که کشورهای ساحلی به سواحل خود اهمیت می‌دهند و همه کشورها باید به مسئله بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی و آبزیان دریا ورای حاکمیت ملی توجه کنند.

وی با بیان این‌که مرز آب‌های ساحلی و انحصار دریایی فراتر از حاکمیت‌ دولت‌ها رفته است، دلیل این امر را اهمیت منابع دریاها دانست.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به حضور ایران در کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی، خاطرنشان کرد:‌ این حضور نشانگر آن است که کشور تنها به دریاها و سواحل تحت حاکمیت خود فکر نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، وی ابراز امیدواری کرد که با توانمندی‌های داخل کشور و همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای غرب آسیا و حوزه خلیج فارس بتوان بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد کرد، چراکه در هیچ جای دنیا کشورها به تنهایی نتوانسته‌اند به مسائل زیست‌محیطی از جمله توسعه پایدار منابع دریایی بپردازند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcbs5b0.rhbsapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما