تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 65436
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آمریکا شیپور جنگ اقتصادی را به صدا در آورده است، گفت: نمی شود در شرایط جنگ اقتصادی به شیوه صلح اقتصادی عمل کرد.
شیپور جنگ اقتصادی به صدا درآمده، اما اقتصاد آرایش جنگی نگرفته است
به گزارش زیست آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به موضوع تشدید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا اظهار داشت: اقداماتی در دولت برای مقابله با تحریم ها آغاز شده است، اما حال و هوای کشور و حال و هوای دولت را متناسب با جنگ اقتصادی نمی‌بینیم.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت برای بررسی تحریم های جدید آمریکا گفت: اظهارات وزرا حکایت از این دارد که ما نیازمند برنامه‌ریزی جامع و مدون برای مقابله با تحریم ها هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: امروز آمریکایی ها شیپور جنگ اقتصادی را بطور کامل به صدا درآورده اند، اقداماتشان هم نشان می دهد دیگر در رویکرد تعاملی با جمهوری اسلامی نخواهند بود. اظهارات رئیس جمهور در مجلس نیز نشان می دهد دولت هم تقریبا تکلیف خود را با جریان خارج از کشور روشن کرده است، گرچه این اقدام با تاخیر انجام گرفته است اما باز هم گامی به جلو است.

پورابراهیمی اظهار داشت: دولت باید بدون هیچ گونه اتکایی به خارج از کشور، طرح های اقتصادی خود را پیگیری کند، قبلا برای مذاکرات برجام نیم‌نگاهی به خارج از کشور داشت، اما الان دقیقا تکلیف برجام مشخص شده است.

وی تاکید کرد: باید برنامه ای جامع، دقیق و مدون در حوزه اقتصادی متناسب با اقدامات طرف مقابل مانند آمریکا و کشورهای اروپایی تدوین کنیم. باید گام ها و روند تعریف شده ای مشخص شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تشکیل ستاد ویژه تدابیر اقتصادی را یکی از راهکارهای مقابله با تحریم های جدید خواند و گفت: نمی شود در شرایط جنگ اقتصادی به شیوه صلح اقتصادی عمل کرد. در مقابل تصمیم های آمریکایی ها برای تحریم جمهوری اسلامی، ایران باید یا از قبل پیش بینی و رصد کند و به محض اینکه مطلع شد اقدام متقابل انجام دهد.

وی اظهار داشت: در زمان جنگ نیز اینگونه رفتار می کردیم؛ به محض اینکه می فهمیدیم دشمن قصد حمله به منطقه ای را دارند هوانیروز، نیروی هوایی و سپاه هر کدام اقدامات برنامه ریزی شده ای را برای مقابله با دشمن انجام می دادند و همه تجهیزات و امکانات را به کار می گرفتند و آرایش جنگی را در مقابل دشمن اتخاذ می کردیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: در این مواقع هیچ گاه نیروی نظامی کشور ما صبر نمی کرد که بخشنامه و دستورالعمل بیاید؛ جنس جنگ اقتصادی نیز مانند جنگ نظامی است. اقدامات باید فوری، دقیق، منعطف و متناسب باشد.

پورابراهیمی گفت: مجلس آماده است بخشی از اختیارات خود در قانونگذاری را به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی واگذار کند. البته دولت باید مسئولیت بپذیرد، این طور نیست که اختیاراتمان را به دولت در ستاد تدابیر ویژه بدهیم و دولت هم مسئولیت نپذیرد. دولت باید مسئولیت‌پذیر باشد و به راحتی تصمیم گیری کند.

به گزارش مهر، وی اظهار کرد: ما علائمی از اینکه دولت در شرایط جنگ اقتصادی باشد نمی بینیم. اقداماتی انجام شده است اما متناسب با مدیریت فضای اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی در همین خصوص تذکری در صحن علنی ارائه کردم که آقای لاریجانی نیز تذکر بنده را وارد دانست و مقرر شد پس از بازگشت نمایندگان از حوزه های انتخابیه، در جلسه غیرعلنی دولت برنامه های خود را ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcd9o09.yt0ks6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ممنون از مطالب خوبتون