تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : 65472
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس بر ضرورت حمایت جدی دولت و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرایی شدن سیاست‌های زیست محیطی تاکید کرد.
بی‌توجهی به تأمین حقابه تالاب‌ها از آسیب‌های جدی زیست محیطی
به گزارش زیست آنلاین، علی محمد شاعری در مورد ابلاغ چهار سیاست اصلی رییس سازمان محیط زیست (مدیریت پسماند، کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، مهار ریزگردها و تامین حقابه تالاب ها ) برای چهار سال پیش رو، گفت: این سیاست ها بر اساس برنامه ششم، اسناد بالادستی و همچنین چالش ها و معضلات  زیست محیطی کشور ابلاغ شده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه چهار سیاست ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست، استراتژیک و راهبردی و براساس احکام برنامه ششم هستند، تصریح کرد: پسماند، ریزگرد، آلودگی هوا و بی توجهی به تامین حقابه تالاب ها از معضلات و آسیب های جدی زیست محیطی کشور به شمار می روند؛ از این رو می طلبد سیاست های مورد نظر با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات لازم عملیاتی و اجرایی شوند.

وی با تاکید بر لزوم توجه جدی سازمان حفاظت محیط زیست به ساماندهی پسماند و زباله در کشور به ویژه در استان های شمالی، افزود: این دستگاه همچنین باید با برنامه ریزی منسجم، مشکل خشکی تالاب ها  به ویژه تالاب های ارومیه، هامون، هورالعظیم، شادگان، گاوخونی و همچنین ریزگردهایی که ۲۲ استان را تحت تاثیر قرار داده اند را مرتفع کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بخشی از ریزگردها داخلی و بخشی خارجی هستند، گفت: مدیریت و کنترل آلودگی هوا به ویژه در ۸ کلانشهر  باید مورد توجه جدی قرار گیرد و همچنین قانون هوای پاک مصوب سال جاری مجلس شورای اسلامی باید به گونه ای عملیاتی شود که شاهد کاهش آلاینده های هوا باشیم.

شاعری با یادآوری اینکه مجلس در قوانین برنامه ششم، هوای پاک و حفاظت از تالاب ها تکالیف زیست محیطی دولت را مشخص کرده است، ادامه داد: انتظار می رود دولت از منابع در اختیار مانند صندوق توسعه ملی، بانک ها و حمایت دستگاه های اجرایی حمایت های لازم را از ۴ سیاست زیست محیطی ابلاغی از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عمل آورد تا چالش های زیست محیطی کشور مرتفع شوند.

وی با یادآوری اینکه میزان حقابه تالاب ها در قانون حفاظت از تالاب ها به طور دقیق مشخص شده است، گفت: تعیین میزان حقابه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و تخصیص و تامین آن بر عهده وزارت نیرو بوده و باید بر اساس قانون حفاظت از تالاب ها و ۴ سیاست اصلی ابلاغی از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست تامین حقابه را در دستور کار قرار داد تا تالاب های کشور از وضعیت بحرانی خارج شوند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با بیان اینکه در قانون تمامی اقدامات مقتضی برای کنترل منابع آلاینده در قانون هوای پاک پیش بینی شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر وزارت خانه ها و مردم ابزار لازم را برای کنترل منابع آلاینده هوا داشته و دیگر بهانه ای برای خلاء قانونی در این زمینه وجود نداشته و زمان اقدام و عمل است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بر اساس قانون مذکور سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر مکلف شد هر شش ماه یک بار نحوه اجرای آن را به مجلس گزارش دهد و مجلس نیز بر اساس وظیفه قانونی خود نظارت کافی را بر حسن اجرای این قانون به عمل خواهد آورد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdxo09.yt0k56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما