تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 65506
زیست آنلاین :هزینه تولید برق در طی ۱۲ ماه گذشته از نیروگاه های بادی و خورشیدی ۶ درصد کاهش یافته است. روند پیوسته کاهش هزینه در این بخش، صنعت ذغالسنگ و نیروگاه اتمی را در سال های آتی به شدت به چالش خواهد کشید.
هزینه تولید انرژی خورشیدی و بادی کمتر از انرژی اتمی و ذغالسنگ
به گزارش زیست آنلاین ،شرکت مدیریت دارایی لازارد یکی از شرکت های بزرگی است که هزینه تولید انرژی برق را در صنایع مختلف زیر ذره بین دارد. این شرکت از شاخص سطح هزینه انرژی (LCOE) جهت ارزیابی هزینه استفاده می کند. این شاخص میانگین هزینه های برآوردی ساخت، نگهداری و سوخت رسانی برای تولید برق را به ازای هر مگاوات ساعت برآورد کرده و کل هزینه تمام شده در طول عمر یک نیروگاه را محاسبه می کند.
این شرکت در گزارشی که اخیراً منتشر کرده است اظهار داشته که هزینه تولید برق در نیروگاه های بادی و خورشیدی در طی ۱۲ ماه گذشته ۶ درصد کاهش یافته است. در همین زمان هزینه تولید برق از ذغالسنگ تغییری نکرده، اما هزینه تولید برق از انرژی اتمی افزایش یافته است. این شرکت در یک کنفرانس خبری افزایش هزینه تولید برق در نیروگاه های اتمی را ناشی از تغییر روش های تولید برق به سمت انرژی های تجدید پذیر دانسته است.
حاصل تمامی این گفته ها و اطلاعات این است که در حال حاضر هزینه فعالیت تأسیسات ذغالسنگی برق در آریزونا ممکن است بیشتر از هزینه تأسیس و راه اندازی نیروگاه خورشیدی و بادی باشد. بر اساس این گزارش، هزینه تولید برق از نیروگاه های اتمی در حال افزایش است. در طی ۶ سال گذشته هزینه ساخت و فعالیت نیروگاه های اتمی ۳۵ درصد افزایش یافته است. این مساله منجر شده است تا تأسیسات در حال احداث انرژی اتمی با مشکلی جدی مواجه شده و عملاً برخی از پروژه ها ناتمام رها شوند.
با وجود آنکه هزینه تولید انرژی برق از نیروگاه های خورشیدی و بادی در حال کاهش است، اما هزینه ذخیره انرژی آنطور که امیدوار بودیم کاهش نیافت. برای ذخیره انرژی در سطح شبکه در حال حاضر باتری های لیتیومی بهترین گزینه محسوب می شوند و در برخی موارد ویژه باتریهای مخصوص روی و وانادیوم نیز به کار می رود. با در نظر گرفتن باتری ها در سطح منزل، هنوز هم هزینه تهیه باتری آنقدر بالا است که از نظر اقتصادی برای بسیاری از مشتریان جذاب نیست.
استفاده از باتری های مسکونی تنها در کشورهایی توجیه اقتصادی دارد که قیمت برق از میانگین قیمت برق در آمریکا بالاتر باشد. مانند هاوایی، استرالیا و آلمان. هزینه ذخیره برق تنها عاملی است که وزارت نیروی آمریکا با اتکا به آن از ادامه تأسیسات اتمی و ذغالسنگی پشتیبانی می کند. مشکل اینجاست که نیروگاه های اتمی تنها ۴۰ سال عمر مفید دارند، اما راه حل های ذخیره برق در سطح شبکه می تواند در طی سال های آینده کم هزینه تر باشد.
با این حال شرکت های نیرو هنوز هم تکان نخورده اند زیرا نرخ بهره سهام آن ها تغییری نکرده است./منبع: cleantechnica

 

https://zistonline.com/vdcb0sb0.rhbsgpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما