تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۵۰
کد مطلب : 65521
سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در یزد به عنوان پایلوت و برای تحقیقات و پژوهش است، گفت: سیاست محیط زیست کمافی السابق جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستمهای طبیعی است.
سازمان محیط زیست همچنان با تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا مخالف است
به گزارش زیست آنلاین، حمید ظهرابی با رد برخی اخبار مبنی برموافقت کلی سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در کشور اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۴ بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات ایران صورت گرفت مقرر شد پرورش ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت در محدوده مرکز تحقیقات بافق یزد آغاز شود و پس از مشخص شدن نتایج در خصوص پرورش آن در تمام کشور تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: اخیراً در جلسه‌ای که بین مقامات دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات برگزار شد، درباره نحوه اجرای این تفاهم‌نامه و مشکلات و موانع طرحهای مربوط به تکثیر و پرورش تیلاپیا در بافق یزد، بحث و بررسی شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست توضیح داد: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات بافق یزد به هیچ یک از اکوسیستمهای طبیعی کشور دسترسی ندارد بر اساس تفاهم‌نامه مذکور با موافقت محیط زیست قرار شده به شیوه بسته و سرپوشیده تکثیر و پرورش تیلاپیا آن‌هم ماهی‌هایی که قابلیت تکثیر و باروری ندارند، صورت بگیرد .

ظهرابی تاکید کرد: در این جلسه تصمیم جدیدی درباره تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور اتخاذ نشد و در مورد ماهی تیلا‌پیا بحث جدیدی در سازمان نداریم و آخرین تصمیمات همچنان به قوت خود باقی است و هم‌اکنون مجوز تکثیر و پرورش تیلا‌پیا جهت انجام به‌صورت پایلوت، صرفاً در محدوده شهرستان بافق یزد به سازمان شیلات داده شده است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق استان یزد به عنوان پایلوت و برای انجام برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی صورت گرفته است، گفت: سیاست محیط زیست کمافی السابق جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستم‌های طبیعی است.

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان  محیط زیست خاطرنشان کرد: صدور مجوزهای جدید در مورد پرورش و تولید ماهی تیلاپیلا منوط بر انجام ارزیابی اثرات ریسک این گونه ماهی است و در صورتی که این ارزیابی‌ها انجام شود، در نهایت می‌توانیم راجع به صدور مجوز تصمیمات نهایی را بگیریم.

گفتنی است،  تیلاپیا Tilapia نوعی ماهی یوری هالین است که قابلیت زندگی در همه نوع آب اعم از آب دریا، آب لب شور و حتی رودخانه‌ها را دارد؛ ماهی یوری هالین تحمل بالایی نسبت به تغییرات شوری آب دارد؛ زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا است.

به گزهرش تسنیم، این ماهی گونه‌ای مهاجم است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش انبوه آن در داخل کشور مخالف است و بارها نیز این مخالفت خود را اعلام کرده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcizwaq.t1awr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما