تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۲۰
کد مطلب : 65522
بررسی‌ها نشان می دهد که تا کنون ۱۳۰۰ شرکت تعاونی فعال در گرایش گل و گیاه وجود دارد که زمینه اشتغال ۱۱هزار نفر را فراهم کرده اند.
شرکت های تعاونی در حوزه گل و گیاه ۱۱ هزار شغل ایجاد کردند
به گزارش زیست آنلاین، اهمیت بخش تعاون در گسترش و توسعه صنعت گل و گیاه بسیار قابل تامل است و اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبتی وزات تعاون تا کنون ۱۳۰۰ شرکت تعاونی فعال در گرایش پرورش گل گیاه و با عضویت ۱۳۵۰۰ نفر که  زمینه اشتغال یازده هزار نفر را فراهم کرده است.

براساس این گزارش،  استانهای مازندران و یزد با ۲۳۷ و ۱۲۱ شرکت تعاونی بیشترین و استانهای زنجان و قزوین با ۲ تعاونی کمترین ثبت را در بین تمامی استانها شامل می شوند.  

گفتنی است، طی چند دهه گذشته تنوع بخشی به صادرات کشور و به عبارتی دیگر گرایش به استراتژی توسعه صادرات و جهش صادراتی، شدیدا مورد تأکید قرار گرفته است . در این راستا صادرات کالاهای غیرنفتی به منظور جایگزینی هر چه بیشتر سایر کالاها بجای نفت در جهت رشد اقتصادی و ایجاد وتحول ساختاری در آن، افزایش فرصت های شغلی، کسب درآمدهای ارزی و در نهایت امکان بروز توانهای بالقوه مدنظر قرار دارد.

اصولا در راستای توسعه اقتصادی، شناخت منابع و عواملی که از مجرای صادرات بر رشد تأثیر می گذارد از اهمیت بالایی برخوردار است .  به ویژه منابعی که از مزیت نسبی و خصوصاً از مزیت رقابتی نیز بهره مند باشند.

یکی از کالاهایی که به واسطه ویژگی های طبیعی و سوابق تاریخی در برخی از نقاط ایران قابل تولید بوده و به لحاظ کسب درآمدهای ارزی می تواند در ترکیب صادرات غیرنفتی قرار بگیرد، گل و گیاهان زینتی است. باید این نکته را در نظر گرفت که قیمت هر ۳۰ تا ۴۰ شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است.

با فراهم کردن زمینه تولید گل و گیاهان زینتی در حجم بالا و صادرات آن می توان درهای بازارهای جهانی را بر روی اقتصاد کشور گشود و از آنجایی که این محصولات دارای توان بالقوه ای در کسب درآمد ارزی بالا هستند، در ترکیب با صادرات سایر کالاهای غیرنفتی می تواند نقش بسیار مهمی در تدوین برنامه اقتصادی بدون نفت و تنوع بخشی به صادرات داشته باشد و از طرف دیگر کشت گل و گیاهان زینتی در روستاها علاوه بر ایجاد اشتغال،  سبب افزایش درآمد و پس انداز و انباشت سرمایه روستائیان شده و به توسعه اقتصادی روستا منجر می شود که نهایتا" توسعه پایدار را در پی دارد .

مصرف جهانی گل و گیاهان زینتی (حتی بدون در نظر گرفتن بوته های خشبی و نیمه خشبی برای باغ و فضای سبز) بالغ بر ۱۵۰ میلیارد یورو در سال برآورد می شود، اهمیت تجاری گیاهان زینتی در دهه های اخیر بصورت چشمگیری افزایش یافته و این امر باعث افزایش معنی دار پژوهشهای صورت گرفته بر روی گل و گیاهان زینتی در دنیا شده است. لازم به ذکر است که ایران نزدیک به یک درصد از سطح زیرکشت گل وگیاهان زینتی جهان را به خود اختصاص داده است. ایران هفتمین کشور تولید کننده گل و گیاه و  ۱۰۷ مین کشور از لحاظ صادرات است.

لازم به اشاره است، صادرات گل و گیاه توسط ایران حدود ۵۰ میلیون دلار می رسد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایران توانایی صادرات سالانه حداقل ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار گل‌های زینتی (به صورت شاخه بریده و گلدانی)، درخت و درختچه را دارد.

براساس آمارهای جهانی سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی سالانه ۲۰۰ شاخه و براساس آمارهای اتحادیه گل و گیاه سرانه داخل ۵ تا ۱۰ شاخه است که هم اکنون ۴۵ هزار نفر به شکل مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم کار می کنند.

با توجه به تنوع بسیار زیاد  گیاهان زینتی و پتانسیل بالای کشورمان در خصوص تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی توجه ویژه به این امر از الزامات توسعه ای در این بخش محسوب می شود. لذا برگزاری کنفرانس ها، ارایه نشریات علمی و هماهنگی بین متخصصان دانشگاهی، پژوهشی و تولیدکنندگان کشور از اولویت ها بوده و بی شک بخش تعاون می تواند در این خصوص نقش برجسته ای را ایفاء کند.

به گزارش تسنیم، ارائه  سیاست های حمایتی از جمله دادن خدمات و تسهیلات سرمایه گذاری، آموزش و ترویج روش های صحیح و نوین به گلکاران، هماهنگ کردن سیاست های تولید، ترویج و تحقیقات با یکدیگر، توسعه حمل ونقل مناسب برای گل به بازارهای داخلی و خارجی، بازاریابی و بازارشناسی حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی جهت کسب تجربه و یافتن بازار، تهیه نهاده های مورد نیاز، آموزش مبارزه علمی با امراض و آفات، رشد صنایع کوچک و مکمل وابسته به گل و گیاهان، زمینه ای را فراهم آورد تا گلکاران به تولید انبوه در این محصولات دست یا بند و شهرستان به جایگاه واقعی خود در تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور، خاورمیانه، آسیا و حتی جهان دست یابد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcj8iem.uqei8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما