تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 65535
یک فعال محیط زیست گفت: فعالان گردشگری در لرستان برخی الزامات اولیه را نمی‌دانند و باید به دنبال کسانی برویم که تخصص‌شان گردشگری بوده و از آن‌ها استفاده کنیم.
گردشگری لرستان نیازمند متخصص است
به گزارش زیست آنلاین، مهرداد دهقانی، روزنامه‌نگار و کارشناس حقوقی در نشست «طبیعت لرستان در معرض انقراض» گفت: کسانی که می‌خواهند در لرستان گردشگری انجام دهند، لازم است یکسری چیزها را بدانند، ولی متاسفانه اکثریت از این اطلاعات خبر ندارند.

دهقانی افزود: نکته اول این است که مردم ما بدانند که چیز خیلی بعیدی نیست که طبیعت در لرستان منقرض شود. ما در لرستان کرگدن به آن پوست‌کلفتی داشتیم ولی آن هم سالیان پیش منقرض شده است. مسئله بعد این‌که ما می‌گوییم انقراض طبیعت، صرفا دلسوزی و ناراحتی و نگرانی برای فلان گونه جانوری و فلان گونه گیاهی نیست، این بیشتر برای خودمان است. اگر طبیعت لرستان منقرض شود، این طبیعت از بین نمی‌رود، این ما انسان‌ها هستیم که از بین می‌رویم.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که این طبیعتی که راجع به آن صحبت می‌کنیم، فقط مختص لرستانی‌ها نیست. اگر طبیعت لرستان تغییر کند، آسیب ببیند، دودش در چشم خوزستانی‌ها، در چشم اصفهان، اهالی مرکزی و... می‌رود. بحث انتقال آب شاید در کوتاه‌مدت به نفع برخی افراد باشد و به ضرر لرستان، ولی در بلندمدت قطعا به ضرر همه ما است و نهایتا باعث می‌شود که انسان منقرض شود و حداقل مجبور به مهاجرت شویم.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: اما گردشگری را می‌توانیم به نفع لرستان تغییر دهیم. حداقل این سمت و سویش را که باعث تخریب لرستان می‌شود را می‌توانیم تغییر دهیم. مثلا می‌توانیم بوم‌گردی را رونق دهیم؛ وقتی در لرستان در یکی از غرفه‌ها راجع به بوم‌گردی صحبت می‌کردیم، اصلا تعجب می‌کردند که لرستان بوم‌گردی ندارد و اگر هم داشته باشد، از استان‌های دیگر می‌آیند و در این استان بوم‌گردی می‌کنند.

دهقانی ادامه داد: اکثر کسانی که تور دارند، اسمش تور است، ۲۰ تا ۳۰ تا مینی‌بوس می‌اندازند پشت سر هم و می‌برند در یک منطقه به‌عنوان تور و این‌ها مجوز هم ندارند و اگر هم دارند، یک مجوز بی‌ربط است. وقتی که با این‌ها صحبت می‌کنیم و بحث طبیعت را پیش می‌کشیم، می‌ گویند بله، ما پلاستیک می‌دهیم دست گردشگران و آن‌ها آشغال‌هایشان را می‌ریزند داخل پلاستیک. فکر می‌کنند همین است و حل شد.

وی توضیح داد: بحث تخریب طبیعت در گردشگری فقط زباله نیست. کسی که تورلیدر باشد، کسی که متخصص گردشگری باشد، می‌داند منطقه‌ای که می‌خواهد برود، ظرفیتش چقدر است تا ۴۰ تا مینی‌بوس آدم نبرد آن‌جا. یا این‌که می داند در چه مسیری باید این افراد قدم بردارند. اگر آن‌جا مردم مسیر درست را حرکت نکنند، به آن‌ها اخطار می‌دهد و می‌گوید این‌جا بروید و جاهای دیگر نروید تا آن مرتع آسیب نبیند.

این روزنامه‌نگار افزود: در لرستان متاسفانه موسسه‌ای که مدرک معتبر گردشگری ارائه دهد نداشتیم و کسی اگر می‌خواست، مجبور می‌شد برود استان دیگری مدرک بگیرد. به همین دلیل کسانی که مدرک تورلیدری داشته باشند یا مدرک مدیر فنی، بسیار کم داریم و انگشت‌شمار هستند و اکثرا هم از لرستان مهاجرت کرده‌اند. حالا اخیرا خوشبختانه یک موسسه‌ در دورود اول شعبه زده و اخیرا هم در خرم‌آباد شعبه زده و به زودی کلاس‌های آموزشی برگزار کنند.

به گزارش مهر، دهقانی تأکید کرد: در بحث سازمان‌های مردم‌نهاد هم برای گردشگری لرستان یک سازمان مردم‌نهاد تازه دارد پا می‌گیرد، تازه دارد مجوز می‌گیرد که حالا امیدواریم این دو سازمان قدم های مثبتی برای بالابردن آگاهی مردم لرستان بردارند، چون واقعا ما حتی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی‌مان هم اطلاعات بسیار پایینی در بحث گردشگری دارند. نیاز است که به دنبال کسانی برویم که رشته‌ و تخصصشان گردشگری بوده، و از آن‌ها استفاده کنیم که اول سمن‌های محیط زیستی‌مان خودشان آموزش ببینند، خودشان یک دانایی داشته باشند، بعد شروع کنند به فعالیت، نه این‌که بدون دانایی یک فعالیت را انجام دهند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdkk09.yt0ks6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما