تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 65553
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در گفتگو با زیست آنلاین عنوان کرد:

مدیریت آب ، مدیریت پسماند و استفاه ازانرژی های تجدید پذیرسه رکن توسعه روستایی کشور

زیست آنلاین : معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، دکتر رضوی و هیئت همراه برای استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته در حوزه توسعه روستایی، در مهر ماه سال ۹۶عازم کشور اتریش شد.این سفر با هدف بررسی نحوه توسعه روستاها در کشورهای اروپایی و آگاهی پیدا کردن از تجربیات موفق آمیز آنها در زمینه توسعه روستایی بود که در نهایت بتوان این تجارب را در ایران پیاده کرد .
مدیریت آب ، مدیریت پسماند و استفاه ازانرژی های تجدید پذیرسه رکن توسعه روستایی کشور
از این رو پایگاه خبری زیست آنلاین جهت بررسی دستاوردهای محیط زیستی سفر معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و هیات همراه به گفتگو با سید ابوالفضل رضوی، پرداخته که مشروح آن را در ادامه می خوانید .
جناب آقای رضوی در ابتدا در خصوص دستاوردهای محیط زیستی سفر اتریش برای روستا ها توضیحاتی را بفرمایید ؟
از جمله موضوعات مهمی که در سفر به اتریش قابل مشاهده بود بازیافت آب و استفاده از انرژی های خورشیدی در روستاهای این کشور بود که متاسفانه  که این دو مبحث در کشور ما مغفول مانده است.
در سفر اتریش که بسیار هم آموزنده بود مشخص شدبه رغم اینکه متوسط بارندگی در این کشور ۸۸۵ میلیمتر است از مدیریت آب بهره مند هستند درحالی که در کشور ما با وجود بارش ۲۲۰میلیمتری در سال هنوز مدیریت بهینه آب وجود ندارد.علی رغم حجم قابل توجه بارندگی و رطوبت موجود،  بازیافت آب در اتریش مورد توجه بسیاری قرار گرفته است .

سیستم مدیریت روستایی آب در اتریش به چه شکلی بود ؟
 در این کشور ۵ نماینده یا دهیار جهت پیگیری تبدیل و بازیافت آب های غیر شرب به شرب فعال هستند تا این چرخه آب به درستی انجام گیرد.


در ایران با وجود خشکسالی و متوسط بارش سالیانه کم، چقدر بازیافت آب یا مصرف بهینه آب مورد توجه قرار می گیرد؟
در ایران حتی آموزش کافی به مردم درخصوص آب رودخانه ها که آب شرب مردم را تامین می نماید صورت نگرفته و الگوسازی درستی انجام نشده است. بنابراین یکی از مهم ترین دستاوردهای حضور در اتریش، درک اهمیت آب از سوی کشوری نظیر اتریش با وجود حجم قابل توجه بارندگی و رطوبت و عدم توجه در ایران در این خصوص بود. بنابراین می توان دید که بازیافت آب مسئله ای است که از سوی کشور های توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته و در ایران هم باید مدنظر قرار گیرد درحالی که متاسفانه ما غفلت و کم توجهی کردیم و برای آیندگان و نسل های آینده چاره اندیشی نداشته ایم . اتریش اگرچه باران فراوان دارد و باوجود استفاده کم از آسمان آفتابی، از این فرصت محدود نیز استفاده کرده و نیروگاه های خورشیدی را راه اندازی کرده است. روستاها در اتریش دارای پنل های خورشیدی هستند و روستائیان از برق خورشیدی که تجدیدپذیر است استفاده می نمایند. حال در ایران باوجود بهره مندی از آفتاب فراوان، چند درصد انرژی از طریق خورشید تامین می گردد؟ بنابراین در این زمینه و در استفاده از این انرژی تجدیپذیر خورشیدی نیز به جهت غفلت، بی بهره بوده ایم.


اثرات استفاده از انرژی های تجدبد پذیر بر آینده اقتصادی کشور به چه صورتی است ؟
کشور های توسعه یافته در حوزه علم و تکنولوژی عملکرد خوبی داشتند و بسیارهم پیشرفت کرده اند و خطاست راهی که پیش از این، سایرین رفتند و موفق نیز بودند را عمل نکنیم. تجربه عملیاتی من این است که حتما در زمینه علم و تکنولوژی از تجربه کشورهای غربی استفاده کنیم حتی اگر نیازمند بومی سازی در برخی بخش ها باشیم البته استفاده از انرژی خورشیدی نیازی به بومی سازی ندارد و تنها باید کیفیت پنل ها را بهبود بخشید تا بهترین بهره را از انرژی خورشید در ایران ببریم. در نتیجه اگر انرژی خورشیدی در ایران مورد توجه قرار گیرد و استفاده از آن در خودرو و روشنایی جدی گرفته شود، هم فروش نفت و درآمد ناشی از آن افزایش خواهد یافت و هم قادر خواهیم بود بخشی از ذخایر را برای آیندگان ذخیره نماییم. کما اینکه آلودگی هوا را نیز نخواهیم داشت و این موضوع نیز در اتریش به دلیل وجود ماشین های الکتریکی هم دیده شد. بنابراین استفاده از انرژی خورشیدی، هم سبب ذخیره انرژی های تجدیدناپذیر شده و هم آلودگی شهرها را کاهش داده و وضعیت محیط زیست را بهبود می بخشد. علاوه براین سبب شادابی مردم و افزایش سهم سلامت افراد می شود و بهره وری را ارتقا می دهد.


الگوی عملیاتی برای توسعه روستایی کشور مان چه خواهد بود واینکه اتریش در این حوزه چه عملکردی داشته است ؟
 روستا و فضای فیزیکی روستاها تقریبا تفاوتی با فضای شهری آنها نداشت. ضعفی که در توسعه روستایی آنجا وجود داشت و معاون وزیر کشاورزی این کشور نیز بر آن اذعان داشت، دیده شدن توسعه روستایی در وزارت کشاورزی بود درحالی که نیازمند دستگاه فرابخشی ناظر و برنامه ریز برای آن هستند تا وضعیت روستاهایشان بهتر از شرایط فعلی شود. ما نیز باید ساختار دهیاری های کشور را بهبود دهیم و کارهای اجرایی را به دهیاران بسپاریم. به عبارت دیگر باید قبول کرد روستاها و دهیاری ها بیش از این صاحب اختیار باشند و بجای کاهش اعضای دهیاری ها، شوراهای شهرهای بزرگی نظیر تهران را به صورت منطقه ای تعیین نماییم تا پشتوانه قوی تری برای اجرای مصوبات حاصل شود. در حالی که اکنون یکی از دلایل عدم اجرای مصوبات با اینکه مصوبات خوبی است، این می باشد که باور عمومی که برای اجرا نیاز است وجود ندارد.


برای توسعه روستایی کشور شما چه پیشنهادی را دارید؟
به اعتقاد من باید به بازنگری ساختار اداری و ساختار تصمیم سازی کشور بپردازیم و این مسئله عزم ملی سه قوه را می طلبد و نیاز دارد. برای مثال در کشورهایی نظیر گرجستان پروژه هایی که جهت دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شوند در اولین زمان و حدود ۲۴ ساعت، بررسی و امکان اعطای وام را به تسهیلات گیرنده اعلام می دارند و چنانچه نشود، امکان لابی گری هم برای دریافت وام وجود ندارد این همان ساختار اداری است اما آیا در ایران اینگونه است؟در بازدید از روستاهای اتریش مشخص شد درآمدهای دهیارهای اتریش از سه محل تامین می شود یکی از طرف مردم، دوم از محل ۱۱.۵ درصد درآمد سرانه سالیانه دولت به ۲۱۰۰ روستا چراکه دو سوم جمیعت اتریش در روستاها و حومه شهرها زندگی می کنند و سوم از محل ۳ درصد مالیات تخصیص داده شده برای توسعه روستا. در نتیجه چنانچه مشکل ساختاری حل شود این موارد قابل پیگیری است.

 

https://zistonline.com/vdcdsk09.yt0kk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما