تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب : 65569
معاون سازمان محیط زیست گفت: رییس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست عزم جدی برای حل مسائل و مشکلات کلان کشور با محوریت دانشگاه‌ها و تعامل با دانشگاهیان دارند.
آمادگی سازمان محیط زیست برای همکاری همه‌جانبه با دانشگاه‌ها
به گزارش زیست آنلاین، نشست هم اندیشی در خصوص موضوع «کنترل آلودگی هوا و کنترل ریزگردها در کلان‌شهرها» با حضو معاونین پژوهشی دانشگاه‌های صنعتی شریف، شیراز، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، علم‌ وصنعت، تبریز، علامه طباطبایی، اصفهان، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و خواجه نصیرالدین طوسی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

مسعود تجریشی در این نشست با اشاره به این موضع که این فرصت بی‌نظیر مسئولیت بزرگی را بر دوش جامعه علمی و پژوهشی کشور می‌گذارد، اظهار کرد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست و شخص رییس سازمان مصمم‌اند تا ارائه راه‌حل مشکلات را به دانشگاه‌ها بسپارند و در این میان سازمان نقش حاکمیتی خود در نظارت ها و وظایف ذاتی خود را پررنگ‌تر دنبال کند.

 این مقام مسئول فرصت ایجاد شده برای حل مشکلات و معضلات حوزه محیط زیست را تکرار نشدنی و استثنایی دانست و ادامه داد:  در حال حاضر مملکت فرصتی برای اتلاف وقت ندارد و اهمیت این موضوع  که ما اکنون دورهم جمع شده‌ایم برای آن است که در حل مشکلات و پیشبرد اهداف کلان یک روز هم سرنوشت‌ساز است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با قدردانی از توجه دانشگاهیان به موضوعات محیط زیست تصریح کرد: ما در زمان خاصی قرار داریم و این موقعیت ممتاز که حاکمیت به بدنه علمی جامعه رجوع کرده بیانگر فرصت خاصی است که نباید از دست داد.

وی همچنین در این نشست از ارسال فراخوان مشارکت سازمان با مراکز علمی به مراکز استان های کشور خبر داد.

تجریشی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم برای اولین بار تجربه یک کنسرسیوم علمی برای حل مشکلات ملی را امتحان کنیم، گفت: در این راستا چهار محور اصلی دردستورکار قرار داد که از همه دانشگاه‌ها و همه فرهیختگان درخواست می کنیم تا با کمک و همفکری برای موفقیت در حل این موضوعات مشارکت و تلاش کنند.

وی رسیدگی به معضلات آلودگی هوای کلان‌شهرها، مدیریت ریزگردها، حل معضلات حاصل از پسماندها به ویژه در کلان‌شهرها و شهرهای اولویت‌دار مناطق شمالی کشور و تامین حق آبه‌های زیست ‌محیطی تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های کشور را از رئوس این محورها برشمرد و خاطر نشان کرد : تصور ما این است که برای بازبینی و حل مشکلات هر منطقه، بهترین مرجع مراکز علمی و دانشگاه‌های همان بخش می‌باشند و برماست که از این ظرفیت بزرگ به احسن وجه استفاده کنیم.

تجریشی در حاشیه این نشست با بیان اینکه موضوعات و پیشنهادات خوبی از سوی دانشگاهیان مطرح شد، افزود: یکی از این مسایل بحث آلایندگی موتورسیکلت‌ها بخصوص فعالیت های روزانه  پیکهای موتوری و تاثیر آن بر آلودگی هوا بود که پیشنهاد تجهیز این ناوگان  به موتورهای برقی از سوی یکی از دانشگاه ها مطرح شد.

وی نگاه ها و خواسته های دانشگاهیان برای مشارکت و هم افزایی در حل مشکلات را مهم دانست و گفت: در این نشست همچنین پیشنهاد شد برای رفع مشکل آلودگی هوا توقف یا مدیریت مناسب جهت کنترل میزان شماره‌گذاری خودروها در کلان‌شهرها مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcaomni.49nmi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما