تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 65594
زیست آنلاین :مرداب های باستانی جنگل های کنگو که حجم قابل توجه ۳۰ میلیارد تن کربن را در خود جای داده است، شدیداً بواسطه جنگلزدایی در آفریقا تهدید می شوند.
مرداب های آبخیز کنگو، خط مقدم جدید تغییر اقلیم
به گزارش زیست آنلاین ،جنگل های بسیار باستانی در حوضه آبخیز کنگو در آفریقای جنوبی محل زندگی میلیون ها گونه مختلف گیاهی و جانوری هستند. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه لیدز به سرپرستی اکولوژیست سیمون لوئیس به بررسی این جنگل ها در سال های اخیر پرداخته است. این گروه با جنگل گردشی های انجام شده در این منطقه به مرداب های قدیمی برخورد کردند کهمحل دفن بقایای پوسیده گیاهان است. میزان مواد گیاهی در حال تجزیه در این مرداب ها به حدی است که لایه رسی خاک جنگل در عمق ۳۷۰ سانتی در زیر این توده های کربن مدفون شده است.
بر اساس اظهارات سرپرست تیم تحقیقاتی لایه های مواد گیاهی که با نام پیت شناخته می شوند، در این منطقه بسیار عمیق تر از آن چیزی است که تصور می شد. از آنجایی که این مرداب ها حجم بسیار بالایی از کربن را در خود ذخیره می کنند بنابراین نقش بسیار مهمی در کاهش اثر تغییر اقلیم ایفا می کنند.
لوئیس و همکاران وی در تحقیقی که اخیراً در ابتدای سال ۲۰۱۷ نتایج آن را ارائه کرده اند تمام جهان را متعجب کردند. بر اساس این پژوهش حجم پیت های موجود در مرداب های دو طرف رودخانه کنگو نزدیک به یک سوم کل کربن ذخیره شده در مرداب های جهان را تشکیل می دهد و ارزش این مناطق ۵ برابر بیشتر از آن چیزی است که همه تصور می کردند و مساحت این مرداب ها بیش از ۱۴۵ هزار کیلومتر مربع است که از مساحت کشور انگلستان نیز بیشتر است.
این دو پژوهش گر از سال ۲۰۱۲ تا کنون زمان زیادی را صرف پژوهش در این جنگل ها کرده اند و طبق آخرین گزارشاتشان، عمد کربن تجمع یافته در این مرداب ها بیش از ۱۰ هزار سال است و حجمی بالغ بر ۶/۳۰ میلیارد تن کربن را در خود ذخیره کرده اند. این میزان برابر با کربن حاصل از سه سال سوزاندن سوخت های فسیلی است.
زمین های مردابی حوضه کنگو در هر هکتار نزدیک به ۲۰۰۰ تن کربن در خود ذخیره کرده اند که این جنگل ها را تبدیل به محلی بزرگ برای انباشت کربن اتمسفر کرده است. اما مساله اینجاست که این جنگل ها به درستی توسط دولت محلی حفاظت نشده و ادامه این روند می تواند فاجعه ای اقلیمی را در بر داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، جنگل ها ۴۰ درصد کربن بیشتری نسبت به تمامی منابع سوخت فسیلی در جهان در خود ذخیره کرده اند که این امر اهمیت بسیار بالای حفظ آن ها را نشان می دهد./منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdci5waq.t1aw32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما