تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 65729
زیست آنلاین ،اخیراً یک شرکت تولید کننده مواد غذایی گیاهی به دنبال آن است تا اومگا ۳ را از جلبک ها تولید کند تا دیگر جهت تولید اومگا ۳ نیاز به روغن ماهی و در نتیجه صید ماهی نداشته باشیم.
آیا اومگا 3 بر پایه جلبک جایگزین روغن ماهی می شود؟
به گزارش زیست آنلاین ،تا کنون شرکت های تولید کنند مواد غذایی برای گیاهخواران مواد جالبی را همچون پنیر گیاهی ساخته اند که طرفداران خوبی پیدا کرده است. با این حال هنوز هم نتوانسته ایم برخی از مواد مغذی خود را به طور کامل از منابع گیاهی تهیه کنیم. گرچه می توان پروتئین ها را از حبوبات بدست آورد، اما برخی مواد غذایی همچون اومگا ۳ به سادگی از منابع گیاهی بدست نمی آیند. اسیدهای چرب ALA از منابع گیاهی قابل تأمین است اما دو اسید چرب DHA و EPA تنها در ماهی ها و جلبک ها تولید می شود.
بنابراین، آیا می توان یک ماده مغذی بسیار مهم همچون اومگا ۳ را از جلبک ها تهیه کرد؟ یکی از شرکت های تولید کننده مواد گیاهی با نام آلگاریتم که عمدتاً مواد بر پایه جلبک تولید می کند به دنبال آن است تا روشی برای تولید اومگا ۳ از جلبک بیابد.
بن کلی، یکی از بنیان گذاران این شرکت اظهار داشت، که شرکت به دنبال آن است تا DHA تولید شده در جلبک ها را در مقیاس صنعتی در پنکیک ها، همبرگر های گیاهی و بستنی های گیاهی بکار برد. با این حال هزینه تولید DHA از جلبک بسیار بیشتر از روغن ماهی است. اما بن کلی به دنبال نزدیک کردن هزینه این دو منبع است
در حال هر کیلو حاضر DHA تولید شده از جلبک به قیمتی در حدود ۵۰ تا ۷۵ دلار معامله می شود در صورتی که DHA مبنی بر روغن ماهی تنها با قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلار در حال معامله است. با توسعه تکنولوژی و جا افتادن این منبع پیش بینی می شود هزینه تولید DHA از جلبک به زیر ۵۰ دلار و حتی کمتر کاهش یابد و اگر در همین زمان هزینه تولید آن از روغن ماهی نیز افزایش یابد شاید بتوان به یک نقطه سر به سری رسید./منبع: treehugger

 

 

https://zistonline.com/vdci3yaq.t1awr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما