تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 65798
زیست آنلاین :جنگل های کلپ در زیر اقیانوس ها با گرم شدن کره زمین در حال محو شدن هستند و جای خود را به دشت های پر از توتیا می دهند که در واقع مناطقی مرده محسوب می شود.
گرم شدن اقیانوس ها تهدیدی برای جنگل های کلپ
به گزارش زیست آنلاین ،نتایج پژوهش ها نشان می دهد که دمای اقیانوس ها بیش از ۵/۱ درجه گرم شده است. این افزایش دما کافی بود تا جنگل های بکر و زیبای اقیانوسی کلپ در سواحل استرالیا و تاسمانی را نابود کند. جنگل های پرپشت کلپ در این مناطق بواسطه افزایش دمای آب و کاهش عناصر مغذی در آب اقیانوس ها در حال پژمردن و فروپاشیدن هستند. با از بین رفتن کلپ ها، توتیاها ساکن این مناطق می شوند که آب های گرم را می طلبند.
توتیاها در مراحل انتهایی نابودی کلپ ها به این مناطق حمله کرده اند و آخرین بقایای گیاهان را مورد استفاده قرار دادند و منجر به ایجاد مناظری شدند که به آن بیابان های توتیا می گویند. این مناطق عملاً هیچ نشانه ای از زندگی ندارند. امروزه ۹۵ درصد از جنگل های کلپ که یکی از عناصر مهم زندگی و زنجیره غذایی در دریاها به شمار می روند، از بین رفته است. با افزایش سریع دمای آب دریاها و پیشرفت سریع توتیاها، محققین پیش بینی کرده اند که در آینده ای نزدیک، تنها بخش های بجا مانده از این جنگل ها نیز از بین خواهد رفت.
سواحل تاسمانی تنها یکی از مناطقی است که نشان دهنده چگونگی تأثیر تغییر اقلیم و سایر عوامل بر این جوامع کلپ است. جوامعی که می توانند تا ارتفاع ۳۰ متر رشد کنند. در غرب استرالیا جنگل های کلپ با افزایش دمای اقیانوس، بخصوص افزایش ناگهانی آن در سال ۲۰۱۱ رو به نابودی رفتند و گونه بومی این مناطق با نام Ecklonia radiate در این مناطق به نابودی کشیده شد. در جنوب نروژ نیز دمای اقیانوس بیش از میزان تحمل کلپ قندی (Saccharina latissimi) افزایش یافت که منجر به نابودی این جنگل ها در سطح وسیع از سال ۱۹۹۰ و جایگزینی آن ها با جلبک تورف شد، جلبکی که دیگر اجازه رشد کلپ ها در این منطقه را نخواهد داد.
در غرب اروپا، گرم شدن اقیانوس آرام تهدیدی جدی برای کلپ های این منطقه به شمار می رود و محققین پیش بینی کرده اند که در نیمه اول قرن ۲۱ این جنگل ها نیز این گونه در بسیاری مناطق از جمله سواحل فرانسه، دانمارک و جنوب انگلستان نابود خواهد شد.
در شمال کالیفرنیا نیز وقایعی که در طی چندین سال گذشته اتفاق افتاده است جنگل های کلپ عظیم این منطقه را به نابودی کشیده است. توقف کوتاه جریان های اقیانوسی در این منطقه منجر شد تا این گیاهان در آب های گرم ساحلی به دام افتاده و منجر به مرگ دست جمعی این جنگل ها در این منطقه شد. در همین زمان یک بیماری ناشناخته ستاره های دریایی این منطقه را که شکارچیان توتیا هستند، تهدید کرد و منجر به آثار جبران ناپذیری شد.

 

منبع: e۳۶۰.yale

 

https://zistonline.com/vdcevf8p.jh8noi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما