تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 65824
مصوبه دولت در خصوص افزایش میزان جرائم مرتبط با قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع ابلاغ شد.
ابلاغ مصوبه دولت در رابطه باجرائم مرتبط با قانون حفاظت از جنگل‌ها
به گزارش زیست آنلاین، هیئت وزیران در جلسه ۱۴/۸/۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت دادگستری و به استناد ماده (۲۸) قانون مجازات اسلامی – مصوب ۱۳۹۲- تصویب کرد:

میزان جرایم مندرج در مواد (۴۲)، (۴۳)، (۴۴)، (۴۶) و (۵۰) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع  – مصوب ۱۳۴۶- با اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح و تصویب‌نامه شماره ۴۲۱۲۷/ت۲۵۰۴۶هـ مورخ ۲۸/۷/۱۳۸۲ لغو می‌شود:

الف - در ماده (۴۲):

۱- جریمه نقدی بریدن، ریشه‌کن کردن و سوزاندن هر اصله نهال، یک میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ ۵۰۰ ۱) ریال تا سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار (۰۰۰ ۷۵۰ ۳) ریال به شرح زیر می‌باشد:

۱-۱- نهال درختان موضوع ماده (۱) قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور – مصوب ۱۳۷۱- و گونه‌ های کهور، آکاسیا و کنار، سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار (۰۰۰ ۷۵۰ ۳) ریال.

۱-۲- نهال درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، دو میلیون و دویست و پنجاه هزار (۰۰۰ ۲۵۰ ۲) ریال.

۱-۳- نهال درختان سایر گونه‌ها، یک میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ ۵۰۰ ۱) ریال.

۲- جریمه نقدی بریدن و ریشه‌کن کردن هر اصله درخت و تهیه هر مترمکعب چوب، هیزم وذغال از آن، سی میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۳۰) ریال تا هفتاد و پنج میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۷۵) ریال به شرح زیر می‌باشد:

۲-۱- درختان موضوع ماده (۱) قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور - مصوب ۱۳۷۱- و گونه‌ های کهور، آکاسیا و کنار، هفتاد و پنج میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۷۵) ریال.

۲-۲- درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) قانون حفاظت و بهره ‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، پنجاه و دو میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ ۵۰۰ ۵۲) ریال.

۲-۳- درختان سایر گونه‌ها، سی میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۳۰) ریال.

ب- در ماده (۴۳):

میزان جرایم نقدی موضوع این ماده، شش میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۶) ریال تا پانزده میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۱۵) ریال به شرح زیر می‌باشد:

۱- بریدن و ریشه‌ کن کردن بوته‌ ها و خارهای مناطق بیابانی و کویری، شش میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۶) ریال.

۲- بریدن و ریشه ‌کن کردن درختچه ‌های مناطق بیابانی و کویری، پانزده میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۱۵) ریال.

پ- در ماده (۴۴):

جریمه نقدی چرانیدن بز در جنگل‌ها و مراتع و مناطقی که از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تعیین و آگهی شده است، چهار میلیون و هشتصد هزار (۰۰۰ر۸۰۰ر۴) ریال برای هر رأس بز می‌باشد.

ت- در ماده (۴۶):

جریمه نقدی کت‌ زدن یا پی‌ زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی، از سی میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۳۰) ریال تا هفتاد و پنج میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۷۵) ریال به شرح زیر می‌باشد:

۱- درختان موضوع ماده (۱) قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور – مصوب ۱۳۷۱- و گونه‌های کهور، آکاسیا و کنار، هفتاد و پنج میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۷۵) ریال.

۲- درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، پنجاه و دو میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ ۵۰۰ ۵۲) ریال.

۳- درختان سایر گونه‌ها، سی میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۳۰) ریال.

ث- در ماده (۵۰):

جریمه ریالی چرای غیرمجاز در محدوده جنگل‌های سوخته شده و یا توده‌های جنگلی مذکور در تبصره (۲) ماده (۲) قانون ملی شدن جنگل‌ها که توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرق اعلام شده است، برای هر واحد دامی معادل بیست درصد ارزش متوسط واحد دامی که در ابتدای هر سال توسط وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌شود، محاسبه خواهد شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌ جمهور این مصوبه را به وزارت جهادکشاورزی- وزارت دادگستری سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرده است.

 

 

https://zistonline.com/vdceev8p.jh8nwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما