تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : 65827
مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به مکاتبات این سازمان با وزیر کشور، استاندار مازندران و دادستان کل کشور گفت: باید همت جمعی از سوی مسئولین استان باشد تا از روش‌های پرخطر برای صید پرندگان جلوگیری شود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.
مقابله با پرنده‌کشی در فریدونکنار در گرو همت مدیران استانی
به گزارش زبست آنلاین،شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر فریدونکنار به مسئله‌ای لاینحل تبدیل شده است چون طی سال های گذشته علی رغم اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست، این معضل همچنان به قوت خود باقی است.

علی تیموری با اشاره به اینکه شرایط تالاب فریدونکنار با سایر استان‌ها متفاوت است، اظهار کرد: در این منطقه مردم زمین‌های کشاورزی خود را تبدیل به تالاب‌ کرده‌اند. از سوی دیگر تصور غلطی در برخی افراد وجود دارد که فکر می‌کنند به دلیل برخورداری از مالکیت این اراضی می‌توانند هر کاری که دوست دارند، انجام دهند. برای مثال تله‌گذاری برای پرنده‌های مهاجر را به بهانه مالکیت اراضی، حق خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه این شیوه رفتاری با دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست تطابق ندارد و اقدامی خلاف مقررات به حساب می‌آید، گفت: در سال ۹۶ سازمان محیط زیست به دلیل آنفلوآنزای مرغی، هیچ گونه مجوز شکار پرندگان صادر نکرده است و بعد از مکاتبات سازمان دامپزشکی با سازمان حفاظت محیط زیست،شکار پرندگان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، بومی بودن مدیران را یکی از معضلات موضوع شکار غیرمجاز پرندگان در فریدونکنار دانست و اظهارکرد: انتخاب طاهری به عنوان استاندار جدید مازندران می‌تواند شرایط را تغییر دهد. استاندار مازندران به عنوان یک مدیر غیربومی، دارای سوابق و تجربه‌ای بسیاری است. او سال‌ها در سمت معاونت وزارت دفاع کار کرده است و به دلیل حضور در کمیته‌های مدیریت بحران کشور از حوزه محیط زیست شناخت دارد بنابراین استاندار جدید مازندران می‌تواند در حوزه فریدونکنار نقش موثری داشته باشد.

به گفته تیموری، سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل بافت اجتماعی خاص فریدونکنار از همه بسترهای لازم و همکاری کلیه دستگاه‌ها استفاده می‌کند. به همین علت طی روزهای اخیر مکاتباتی با وزیر کشور، استاندار جدید مازندران و دادستان کل کشور انجام دادیم تا با حمایت همه دستگاه‌ها از محیط‌بانان از روش‌های پرخطر برای صید پرندگان جلوگیری شود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه برخورد با شکار غیرمجاز پرندگان صورت گرفت، گفت: سال گذشته تورهای هوایی که برای صید غاز نصب شده بود، جمع‌آوری شدند. مردم بومی نیز روش پر خطر کرست را کنار گذاشتند همچنین امسال تعاونی‌داران سه جلسه با محیط زیست داشتند ولی در جلسه چهارم تحت تاثیر برخی اظهار نظرها از حضور اجتناب کردند. به هر صورت تعامل بین‌بخشی و کار فرهنگی با تعاونی‌داران منطقه انجام و جلسات توجیهی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود اما عده محدودی که سودجو و متخلف هستند و حرف شنوی از قانون ندارند باید با همکاری همه دستگاه‌ها تحویل مراجع قضایی داده شوند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در شرایط فعلی باید فرمانداری، نیروی انتظامی، دادستانی، استانداری استان مازندران و حتی نمایندگان مجلس به کمک ماموران سازمان محیط زیست بیایند و همت جمعی از سوی مسئولان استان باشد تا با ارتکاب آشکار جرم در فریدونکنار مقابله شود. به خصوص که امسال برای رعایت بهداشت و سلامت مردم هیچ گونه مجوز صید پرندگان صادر نشده است.

تیموری تاکید کرد: طبیعی است اگر دستگاه‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست حمایت نکنند و خود را از این ماجرا کنار بکشند، این سازمان نمی‌تواند آن‌طور که باید با متخلفان برخورد کند. امیدواریم امسال با پیگیری‌هایی که رئیس سازمان محیط زیست انجام داده است،بتوانیم عملکرد خوبی در فریدونکنار داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: برنامه پنج ساله‌ای برای مدیریت شکار پرندگان در فریدونکنار با کمک اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران تدوین شده است. امسال سال سوم این برنامه است که طبق آن باید دام‌های هوایی جمع‌آوری شود.

به گزارش ایسنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور روز دوشنبه (۲۹ آبان ماه)،  در مورد صیادان غیر مجاز فریدونکنار با فرماندهی انتظامی استان مازندران گفت‌وگو کرد.

 

 

https://zistonline.com/vdchq6n-.23nmidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما