تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب : 65848
یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه برخورد شهرداری تهران با عواملی که در قبال قطع درختان خیابان ولیعصر(عج) اهمال کرده‌اند قاطع بود، گفت: این برخورد در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد و امیدواریم شهرداری از رفتاری نمادین به اقدامی بنیادین در این حوزه برسد.
برخورد با عاملان قطع درختان خیابان ولیعصر اتفاقی نادر بود
به گزارش زیست آنلاین،  محمد درویش در واکنش به برکناری شهردار ناحیه ۲ منطقه یک شهرداری به دنبال قطع درخت در خیابان ولیعصر(عج) اظهار کرد: در گذشته چنین برخوردی در مورد قطع درختان در تهران نادر بود که باید آن را به فال نیک گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که با برخوردهای قاطع با افرادی که در این زمینه اهمال می کنند شاهد تحول در حوزه مدیریت کلان شهر تهران در حوزه محیط زیست شهری باشیم.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه برکناری شهردار به دلیل قطع یک درخت نشان از حساسیت مدیریت شهری در مورد این موضوع دارد، گفت: باید امیدوار بود از این پس دیگر شاهد اجرای طرح هایی مانند برج باغ‌ها نباشیم؛ مصوبه‌ای (برج باغ‌ها) که به بهانه احداث آسمانخراش‌ها چندین هزار هکتار از مساحت فضای سبز مناطق شمالی شهر را نابود کرد.

وی تصریح کرد: از شهردار تهران انتظار داریم که از چنین اقدامات نمادین به سمت اقدامات بنیادین برسد و با عزم جدی حفظ رویشگاه گیاهی را با لغو مصوبه برج باغ‌ها پیگیری کند.

درویش با اشاره به علل نابودی درختان خیابان ولیعصر(عج) اظهارکرد: آبی که در گذشته برای آبیاری درختان این خیابان استفاده می‌شد، از شبکه زیر سطحی البرز جنوبی بود که به صورت دائم از زیرزمین جریان داشت و درختان حاشیه خیابان را سیراب می کرد اما به دلیل ساخت و سازهای مختلف و احداث برج‌هایی که تا ۵۰ متر گودبرداری داشت، شبکه مویرگی نابود شد و آبرسانی به ریشه درختان را مختل کرد.

به گفته وی برخی از درختان خیابان ولیعصر(عج) به دلیل گرفتن مجوز قطع به صورت عمدی توسط واحدهای تجاری به منظور مشخص شدن نمای ساختمان‌ها خشکانده می‌شد.

این فعال حوزه محیط زیست، آبیاری درختان خیابان ولیعصر(عج) با آب بی کیفیت، سیمان کردن کف جوی‌های این خیابان، نورپردازی اشتباه درختان در شب و آلودگی هوا را از عمده دلایل خشک شدن این درختان ذکرکرد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگرچه نسبت به بازگشت درختان خیابان ولیعصر(عج) به شرایط رویایی سال‌های گذشته امیدوار نیستیم اما باید مناطقی که رویشگاه‌ها و باغ‌هایی دارد را حفظ کنیم و اجازه ندهیم آن‌ها نیز به سرنوشت خیابان ولیعصر(عج) دچار شود.

بر اساس گزارش شهرنوشت، درویش با اشاره به اینکه اگر بخواهیم درختان خیابان ولیعصر(عج) را حفظ کنیم باید این خیابان را به بزرگ ترین پیاده راه ایران و حتی خاورمیانه تبدیل کنیم، خاطر نشان کرد: با حذف تردد هر نوع وسایل نقلیه موتوری در این محور، آن را به مسیری ایمن برای پیاده روی و دوچرخه سواری تبدیل کنیم و درختان را به حیات دوباره برگردانیم.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcaaani.49nmy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما