تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۴
کد مطلب : 65855
مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: پیش نویس سند تغییر اقلیم تالاب بختگان تهیه و تحویل مشاور بین المللی شد تا جمع بندی نهایی را انجام دهد و آن را به یک پروپوزال در قالب قابل ارائه به صندوق بین المللی سازگاری تبدیل و سپس به صندوق ارسال کند.
پیش نویس سند تغییر اقلیم تالاب بختگان تحویل مشاور بین المللی شد
به گزارش زیست آنلاین،صندوق سازگاری با تغییر اقلیم از نهادهای سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۱ برای تأمین مالی پروژه ها و برنامه های سازگاری با تغییر اقلیم در کشورهای در حال توسعه تاسیس شد، کشورهایی که عضو پروتکل کیوتو هستند و به طور ویژه نسبت به اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر می باشند. 
ابوالفضل آبشت افزود: برای تهیه سند تغییر اقلیم تالاب بختگان و احیای آن یک مشاور بین المللی ( از کشور نیوزیلند)، یک مشاور ملی و یک مشاور محلی انتخاب شدند که مشاور بین المللی برای جمع بندی این سند وارد منطقه شد، صحبت ها و نیازهای مردم محلی را شنید و از نزدیک با وضعیت تالاب بختگان آشنا شد. 
وی ادامه داد: موضوع پروژه در حال تعریف، سازگاری با تغییر اقلیم است و بر این اساس، باید مشاور بین المللی موضوعی را پیدا و وارد سند کند که این کار انجام شده است. 
آبشت افزود: مشاور بین المللی دیروز در جلسه ای که با حضور نمایندگان کمیته فنی در سطح ملی متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برگزار شد، گزارش بازدید خود را ارائه و نمایندگان نهادها نیز نظرات خود را بیان کردند. 
وی ادامه داد: اکنون این پروپوزال در مراحل نهایی است و پیش نویس اولیه آن تهیه شده و در اولین فرصت آن را به صندوق سازگاری ارسال خواهیم کرد تا مورد بررسی قرار گیرد تا ببنیم آیا می تواند اعتبار ۱۰ میلیون دلار را از صندوق سازگاری دریافت کند یا خیر که اگر این اعتبار دریافت شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. 
آبشت تاکید کرد: البته اصل کار که همان تهیه و تدوین این پروپوزال از ابتدا با همکاری سه دستگاه تاثیرگذار در حوزه تالاب های کشور صورت گرفته در نوع خود بی نظیر است و جای خوشحالی دارد. 
وی با اشاره به این که مشکل ما در این زمین بخشی نگری است، گفت: اما در این روند سه دستگاه از ابتدا و همان گام های اولیه در کنار هم بودند در حالیکه معمولا این نوع همکاری در کارها میان دستگاه ها دیده نمی شود؛ در واقع هر نهادی پروژه خودش را تعریف و راه خودش را می رود اما در این پروژه سازمان های تاثیر گذار در کنار هم به یک اجماع کلی رسیدند تا به هدف اصلی این پروژه که همان سازگاری با تغییر اقلیم و افزایش تاب آوری سرزمینی در منطقه است، دست یابیم. 
آبشت اظهار کرد: حال باید منتظر باشیم و ببینم این پروپوزال می تواند اعتبار ۱۰ میلیون دلاری را از صندوق بین الملللی سازگاری برای کشور بیاورد تا مراحل اجرایی آن هم با همکاری این سه دستگاه پیش رود. 
وی افزود: پروژه های زیادی از کشورهای مختلف به صندوق سازگاری ارسال می شود بنابراین در این مرحله پروپوزال وارد یک فرایند رقابتی می شود؛ اگر پروپوزال قوی باشد، مسائل و مشکلات خوب توجیه شده باشند و منطق خوبی پشت ماجرا باشد ممکن است برنده شود و اعتبار ۱۰ میلیون دلاری را دریافت کند.

*** صندوق سازگاری 
به گفته ابوالفضل آبشت، موضوع پروژه هایی که این صندوق تعریف می کند، سازگاری با تغییر اقلیم است که بر اساس آن با ارائه سند یک پروژه تا سقف ۱۰ میلیون دلار کار مشترک انجام می دهد. 

**تالاب بختگان 
تالاب یا دریاچه بختگان، از دریاچه ‌های ایران در استان فارس است که اکنون خشک شده‌ است. 
این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب ‌چلیک، مرغابی و غاز بودد که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند و تمام آنها در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ ای داشتد. 
به گزارش ایرنا، دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شد و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی مانده و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌شد که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.

 

 

https://zistonline.com/vdciwvaq.t1aww2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما