تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : 65875
توانمندسازی جوامع روستایی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر الگویی است که مرکز مطالعات برنامه‌ریزی توسعه پایدار روستایی و انرژی‌های تجدیدپذیر به دنبال آن است تا علاوه بر منبع درآمد به حفظ محیط زیست نیز کمک شود.
توانمندسازی روستاییان کشور درحوزه انرژی تجدیدپذیر
به گزارش زیست آنلاین، توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها یکی از موضوعاتی است در کشورها امروزه شاهد توسعه آن هستیم تا از این طریق با تولید انرژی پاک علاوه بر حفظ محیط زیست گامی برای درآمدزایی روستاییان برداشته شود. در ایران نیز که دارای روستاهای پراکنده است و گاها نیز مشاهده می کنیم که روستاها در مناطق صعب العبور قرار دارند و ارائه خدمات در حوزه انرژی نیز پر هزینه است این اقدام می تواند گامی موثر باشد تا شاهد توسعه و ترویج در حوزه انرژی های تجدید پذیر در جوامع روستاییمان باشیم. در این راستا دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران اقدام به راه‌اندازی مرکز مطالعات برنامه ریزی توسعه پایدار روستایی و انرژی های تجدیدپذیر کرده است اقدامی که قرار است مورد حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی قرار گیرد.
فضیله خانی عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران درباره راه‌اندازی مرکز مطالعات برنامه ریزی توسعه پایدار روستایی و انرژی های تجدیدپذیر اظهار کرد: از ۶۲ هزار روستای کشورمان ۲۰ هزار روستا دارای کمتر از ۵۰ خانوار هستند و عمدتا از برنامه های توسعه ای کشور بهره مند نمی شوند زیرا این امر هزینه بر است و از سوی جمعیت این روستاها پایداری لازم را ندارد. بنابراین با راه اندازی این مرکز در نظر داریم بحث انرژی های تجدیدپذیر را به روستاها ببریم.
وی با بیان اینکه توانمندسازی روستاییان و حفظ محیط زیست مهمترین اهدافی است که دنبال می کنیم گفت: ماموریت اصلی مرکز پژوهش و ترویج دانش در زمینه کاربرد انرژی های تجدید پذیر و مدیریت آن در توسعه پایدار روستایی است البته توانمند سازی جوامع محلی و حفظ محیط زیست نیز در نظر گرفته شده است.
بنابراین اقدامات به صورتی است تا جوامع محلی تنها مصرف کننده نباشند بلکه از ابتدای فعالیت خودشان نیز درگیر شده و به نوعی مجری، ترویج کننده و کنترل گر فعالیت ها باشندو این عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین درباره اهداف بلند مدت این مرکز ابراز کرد: در نظر داریم نخست پتانسیل های مختلف استفاده از انرژی های تجدید پذیر را در روستاها شناسایی و در حوزه تولید و استفاده انواع انرژی های تجدیدپذیر بالفعل کنیم.
کاربرد انواع انرژی ها در فعالیت اقتصادی روستاییان
خانی بهبود زندگی روستاییان را یکی از اهداف پیش روی این مرکز دانست و عنوان کرد: البته تنها بحث درآمد زایی مطرح نیست بلکه ارتقای کیفیت زندگی و افزایش سطح بهره مندی ها مهم است که منجر به بهبود زندگی روستایان می شود. ابتدا نیز روستاهای کوچک و پراکنده را انتخاب کردیم زیرا گرچه جمعیت کمی دارند اما نقش مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی ایفا می کنند. در واقع با حذف هر یک از روستاهای کوچک امکان پیش روی کویر و بیابان زایی در کشور بیشتر می شود بنابراین باید در مسیر حفظ آنها قرار گیریم. که یک راهکار ایجاد منبع درامد با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای روستاییان است و به نوعی تولید انرژی را در سبد تولید کشاورزان اضافه کنیم. پس توانمندسازی جوامع محلی از طریق انرژی های تجدیدپذیر الگویی است که به دنبال آن هستیم. البته بخشی از فعالیت های مرکز نیز در رابطه با ایجاد بسترهای اجتماعی است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcamani.49nm015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما