تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 65968
معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، ریسک بیمه محصولات دانش‌بنیان را از جمله موانع بیمه این محصولات دانست و گفت: برای این منظور با همکاری پژوهشکده بیمه در حال تدوین مدلی در این زمینه هستیم.
نبود مدل مناسب، سدی برای بیمه‌کردن محصولات دانش‌بنیان
به گزارش زیست آنلاین، دکتر مهدی الیاسی با اشاره به راه‌اندازی بیمه‌های مختلف در کشور، افزود: ما در تلاش هستیم که یک محصول دانش‌بنیان را از مرحله ابتدایی تا تولید نمونه مهندسی بیمه کنیم، ولی این امر با ریسک‌های بالایی همراه است؛ از این رو بیمه‌نامه‌های معمول توانایی پوشش دادن بیمه‌ای این محصولات را ندارند.

معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از این رو نیازمند ارائه مدل‌های اختصاصی در این زمینه هستیم و یا با استفاده از اعتبارات دانش‌بنیان، "بیمه اعتباری" ایجاد کنیم که در حکم ضمانت‌نامه محصول دانش بنیان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه توافقات اولیه با بیمه مرکزی حاصل شده است، اظهار کرد: در این زمینه مدلی در اختیار نداریم؛ از این رو در این راستا در تلاش هستیم تا با همکاری پژوهشکده بیمه، مدلی برای بیمه محصولات دانش‌بنیان را بر اساس ریسک و مبلغ تمام شده این محصولات تدوین کنیم.

الیاسی تاکید کرد: این مدل در شورای عالی بیمه به تایید نهایی خواهد رسید.

لزوم تدوین نظام مالی برای حوزه دانش‌بنیان‌ها

وی با اشاره به لزوم تدوین قانون نظام مالی دانش‌بنیان توضیح داد: بحشی از قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مربوط به حمایت‌های مالی است که ازسوی صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام شده است، ولی احساس می‌شد که خلایی در نظام مالی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد؛ از این رو پیشنهاداتی به دولت ارائه کردیم.

معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بر این اساس دولت مصوب کرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نظام مالی اقتصاد دانش‌بنیان را تدوین و به دولت ارائه کند.

الیاسی با بیان اینکه در این زمینه، جلسات مختلفی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مذکور برگزار شد، خاطر نشان کرد: در طی این مدت نمایندگان این ۴ دستگاه موفق شدند یک تعهد مالی را به صورت همزمان تایید کرده و به امضا برسانند.

معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این نظام‌نامه دارای ۳۲ ماده است که به امضای نمایندگان همه دستگاه‌های مربوط رسیده است، یادآور شد: متن این نظام‌نامه آماده و برای تایید به دولت ارسال شد و تاکنون ۴ تا ۵ مورد از این توافقات به تایید نهایی رسیده است.

وی در عین حال با بیان اینکه برخی از بندهای لایحه نظام مالی دانش‌بنیان برای تایید به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شده است، اظهار کرد: برخی دیگر از بندهای آن که لازم بود به صندوق توسعه ملی، بعضی از آن به شورای پول و اعتبار و قسمت دیگر باید به تایید شورای عالی بورس می‌رسید که هر یک از این بندها به حوزه‌های تخصصی مرتبط ارسال شده است و در حال رایزنی با این دستگاه‌ها هستیم.

ایجاد کمیته تخصصی دانش‌بنیان

الیاسی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: زمانی که بندهای مرتبط با نظام مالی دانش‌بنیان را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم، تاکید شد تا یک نظام جامع حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان تدوین شود که در این راستا کمیته دانش‌ بنیان توسعه اقتصادی در معاونت علمی و فناوری تشکیل شد.

به گفته وی، تدوین نظام جامع دانش‌بنیان از ماموریت‌های این کمیته است.

جزئیات لایحه نظام مالی دانش‌بنیان

وی، تمرکز اصلی نظام مالی دانش‌بنیان را بر سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: در حوزه بیمه دانش‌بنیان خلاهایی وجود دارد به گونه‌ای که در حوزه دانش‌بنیان هیچ نوع بیمه‌نامه‌ای نداریم، از این رو با بیمه مرکزی توافقاتی صورت گرفت.

الیاسی با بیان اینکه در کشور جمع آوری پول‌های خرد سابقه نداشته است، افزود: این موضوع در متن این نظام جامع آورده شده است؛ چراکه جمع‌آوری سرمایه‌های خرد آسان‌تر است.

این مقام مسوول استفاده از منابع بانکی را یکی دیگر از بندهای این نظام جامع عنوان و اظهار کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور در حوزه‌هایی چون مسکن بوده است ولی ما زمینه‌ای را فراهم کردیم که درصد قابل توجهی از سرمایه‌های بانک‌ها و یا شرکت‌های سرمایه گذاری در بخش‌های های‌تک و شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه این نظام جامع می‌تواند حمایت جامعی از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد، ابراز امیدواری کرد که این نظام جامع در سال جاری اجرایی شود.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdjn09.yt0k96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما