تاریخ انتشار :جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 66015
کمیسیون اتحادیه اروپا استفاده از سم علف‌کش "گلایفوزیت" را برای پنج سال دیگر تمدید کرد.
تمدید استفاده از علف‌کش جنجالی "گلایفوزیت" در اتحادیه اروپا
به گزارش زیست آنلاین، کمیسیون اتحادیه اروپا در حالی به تمدید استفاده از گلایفوزیت رأی مثبت داده که بسیاری از نهادهای مدافع محیط زیست این علف‌کش را مضر می‌دانند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را به عنوان یک ماده شیمیایی احتمالا سرطان‌زا دسته‌بندی کرده است.

اکثریت کشورهای عضو این اتحادیه به تمدید استفاده از گلایفوزیت رأی مثبت دادند.

گلایفوزیت یک سم شیمیایی برای کشتن علف‌های هرز در مزارع و باغ‌ها است. طرفداران محیط زیست ظن زیان‌بار بودن این ماده سمی برای انسان و طبیعت را دارند.

محصولات حاوی این ماده علف‌کش از جمله با نام تجاری "راندآپ" در بازار عرضه می‌شود.

استفاده از ماده سمی گلایفوزیت در کشاورزی مدت‌هاست که موضوع مناقشه اتحادیه اروپا بوده است. در نخستین رأی‌گیری در سطح اتحادیه اروپا که در ۹ نوامبر صورت گرفت، آلمان رأی ممتنع داده بود، زیرا وزارت محیط زیست این کشور که یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی آن است، مخالف تمدید مجوز گلایفوزیت بوده است.

اما از آنجا که در دور اول رأی‌گیری، تمدید مجوز به اکثریت لازم دست نیافته بود، روز دوشنبه ۲۷ نوامبر در کمیسیون تجدیدنظر بار دیگر رأی‌گیری شد و این بار وزیر کشاورزی آلمان بدون توافق با وزیر محیط زیست این کشور رأی به تمدید مجوز داده است.

بنابر گزارش دویچه‌وله، تصمیم فردی وزیر کشاورزی آلمان در موافقت با تمدید مجوز پخش علف‌کش گلایفوزیت هم اکنون منجر به مشکلات سیاسی شده و اعتراض‌های شدید احزاب را در این کشور در پی داشته است.

نهادهای حفاظت از محیط زیست می‌گویند که ماده گلایفوزیت می‌تواند سرطان‌زا باشد. از سوی دیگر این ماده، خاک مزارع و باغ‌ها را آلوده کرده و نسل بسیاری از جانوران و حشرات را از میان می‌برد.

به گزارش ایسنا، با این حال تحقیقات کارشناسی متعددی در طول سالیان گذشته در این زمینه صورت گرفته که به نتایج متفاوتی رسیده‌اند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdchmvn-.23n-zdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما