تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 66196
زیست آنلاین: پنج نوآوری جدید در زمینه انرژی های خورشیدی هم اکنون در مرحله آزمایش هستند و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۸ برخی از این نوآوری های عجیب به تولید گسترده برسد.
پنج نوآوری انرژی خورشیدی که مهندسین را به سرگیجه می اندازد
به گزارش زیست آنلاین، جای هیچ شکی نیس که صنعت انرژی های خورشیدی امروزه به خوبی جای خود را پیدا کرده است و هم اکنون در حال به کار گیری تکنولوژی های جدید است. اما همیشه جایی برای افزایش عملکرد وجود دارد. در ادامه لیستی از این پنج نوآوری ارائه شده است:

پنجره های خورشیدی

لابراتوار ملی انرژی های تجدید پذیر در اواخر نوامبر اعلام کرد که متخصصین نوعی پنجره ابداع کرده اند که می تواند از رنگ شفاف به رنگ تیره تغییر رنگ داده و در این فرآیند برق تولید کند. با این حال افزایش تعداد دفعات تغییر حالت پنجره منجر به کاهش بازدهی تولید انرژی آن می شود و نیاز به بررسی بیشتر دارد. در همین حال این سازمان نوعی پنجره را تولید کرده است که کاملاً شفاف بوده و تنها با استفاده از طیف مادون قرمز و فرابنفش خورشید برق تولید کرده و طیف های مرئی را از خود عبور می دهند. این پنجره ها هم اکنون در مرحله تولید پایلوت است.

پیچشی در ذخیره انرژی خورشید

محققین استرالیایی روشی را کشف کرده اند که در آن، با استفاده از طلا می توان انرژی خورشید را بعنوان سوخت ذخیره کرد. در این روش با استفاده از ذرات نانوی طلا انرژی خورشید تبدیل به متان و متانول می شود. در حال حاضر محققین روش تبدیل سوخت در سطح وسیع را توسعه نداده اند و هنوز هم در حال تحقیق هستند. طبق اظهارات محققین، این تکنولوژی، تکنولوژی جدیدی نیست، اما این محققین به دنبال آن هستند تا با استفاده از روش های خوشه ای نانو این تکنولوژی را در مقیاس بزرگ پیاده سازی کنند.

رنگ انرژی خورشیدی

یک کمپانی انگلیسی ادعا کرده است که در سال جاری نوعی رنگ را ابداع کرده که می توان با اسپری کردن آن روی سطوح برق تولید کرد. ایده این نوآوری تلفیق پرووسکیت ها با محلول مایع است، به گونه ای که بتوان آن را اسپری کرد. در صورت موفقیت این طرح، این ماده می تواند با محصولات سیلیکونی رقابت کند. گرچه در مورد میزان پایداری و طول عمر این ماده هنوز ابهاماتی وجود دارد، اما برخی معتقد هستند که این روش می تواند راهی برای تبدیل سطوح دیوار ها و حتی ماشین ها به منابع تولید برق باشد.

پرووسکیت های پایدار

برخی از تکنولوژی های تبدیل انرژی خورشید به برق همچون اسپری و پنجره ها بر پایه استفاده از پرووسکیت هستند. این ماده نوعی ماده معدنی با ساختار کریستالی است که می تواند نور خورشید را با بازدهی بالا به برق تبدیل کند. محققین اظهار داشتند که به دلیل ظرافت زیاد ساختار این ماده، استفاده از آن با محدودیت هایی روبروست. با این حال، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد ادعا کرده است که راه حلی دارد. این تیم نوعی سلول خورشیدی با استفاده از پرووسکیت تولید کرده است که با استفاده از ساختار لانه زنبوری، ساختار پرووسکیت را تقویت کرده است. آن ها اظهار کرده اند که با استفاده از این روش، این ماده می تواند فرآیندهای تولید را تحمل کرده و در دنیای بیرون عمر مفید بالایی داشته باشد.

متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه

تکنولوژی متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه در حال حاضر به قدری پیشرفت کرده است که بتوان از آن در مقیاس تجاری استفاده کرد. در این تکنولوژی آینه هایی در سطح زمین مستقر می شوند که می توانند نور را در یک برجک متمرکز کنند. هر کدام از این آینده ها به طور مستقل با موتور ویژه در جهت تغییر نور خورشید می چرخند. اما یک شرکت جدید اظهار کرده است که تکنولوژی ابداع کرده که بتوان تمامی این آینه ها را با هم ترکیب کرده و تنها با یک موتور چندین آینه را هدایت کرد. این روش می تواند هزینه پیاده سازی این سیستم تولید انرژی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد./منبع: renewableenergyworld

https://zistonline.com/vdch-zn-.23n-wdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما