تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : 66354
زیست آنلاین: پروژه «پروژه تولید پلاستیک از آگار» توسط کشور ژاپن حاضر در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی که طی روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه ۹۶ در سالن اجلاس سران تهران برگزار خواهد شد معرفی می شود.
پروژه تولید پلاستیک از آگار کشور ژاپن / برنده جایزه بنیاد جهانی انرژی
به گزارش زیست آنلاین، تولید پلاستیک از آگار یک زمینه پژوهشی در حال پیشرفت است. در این پژوهش میزان کاربرد آگار، که از جلبک های دریایی استخراج می شود، در تهیه پلاستیک مورد ارزیابی قرار گرفته است. این پژوهش راهی است تا بتوان انواع لوازم پلاستیکی را جایگزین کرد.

وضعیت اولیه

کالاها عمدتاً با یک بسته بندی پلاستیکی حمل و نقل شده و به فروش می رسند. با باز شدن بسته، دیگر آن بسته بندی کارایی نداشته و به دور انداخته شده و یا بازیافت می شود. با توجه به نوع ماده اولیه استفاده شده و میزان انرژی مصرف شده در زمان فرآوری، این محصول، یک محصول نامناسب است. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۸۸ میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید شد که ۳۸ درصد آن تنها با مقاصد بسته بندی بود.

راه حل

پروژه ارزیابی جایگزینی آگار به جای پلاستیک یک پروژه در حال پیشرفت است که در آن کاربردهای بالقوه آگار مورد اکتشاف قرار گرفته تا جایگزینی برای لوازم پلاستیکی امروزی شود. در ژاپن، آگار به طور سنتی بعنوان یک ماده غذایی مصرف می شود. این ماده همچنین برای اهداف علمی و پزشکی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. آگار در بازار به صورت خشک و به شکل پودر، بلوک و قطعات خرده فروخته می شود. آگار های بلوکی بر خلاف اندازه بزرگشان بسیار سبک و متخلخل هستند. این خصوصیت منجر شد تا بتوان از آگار در تهیه مواد بسته بندی استفاده کرد. ماده خامی که آگار از آن تولید می شود دو گونه جلب دریایی قرمز است که در سراسر جهان وجود دارد. آگار را می توان از طریق جوشاندن جلبک قرمز از آن استخراج کرد. پس از خنک شدن، این ماده به صورت ژله در می آید. در مرحله بعد، این ژله یا فریز می شود و یا در محیط خشک می شود. در طی این فرآیند، آب تبخیر شده و ساختار منحصر به فرد آگار شکل می گیرد.

نوآوری

یک شرکت تحقیقاتی تا بحال توانسته است پوشش های نازک و شفاف را از این ماده تولید کند که بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و تنها از پودر آگار در تولید آن استفاده می شود. علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی در حال بررسی دو ماده آزمایشی دیگر نیز می باشد. یکی از این مواد، ترکیب پودر آگار با باقیمانده الیاف جلبک قرمز است که پسماند تولید آگار محسوب می شود. این ماده را می توان جهت تولید صفحات پوشش تزیین گل ها، صفحات ضربه گیر برای گلدان ها و شیشه های نوشیدنی و شکستنی ها و یا به صورت جعبه در حالت کمی سخت استفاده کرد. ترکیب دیگر که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت ترکیب پودر آگار با خاکستر پوسته بود. زیرا روزانه میلیون ها تن پوست مواد غذایی در صنایع غذایی تولید شده و به دور ریخته می شود که منجر به هزینه زیاد در زمینه دفع این پسماند ها می شود./منبع: energyglobe

https://zistonline.com/vdcdos09.yt09k6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما