تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۵۶
کد مطلب : 66372
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ بودجه سال جاری برای تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه ابلاغ شد تا طرح های احیای نگین آب آذربایجان جان دوباره بگیرد.
اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی برای احیای نگین آبی آذربایجان ابلاغ شد
به گزارش زیست آنلاین، سیدهادی بهادری با اشاره به تلاش های نمایندگان برای همکاری با دولت در جهت احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ۲۲۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار برای لایروبی رودخانه‌های نازلو، شهرچای، باراندوز، سیمینه و گدارچای مهاباد پیش‌بینی شده است. 
به گفته وی ۱۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار نیز به سازمان جنگل‌ها و مراتع اختصاص می یابد تا صرف طرح‌های مقابله با ریزگردهای دریاچه ارومیه ‌شود. 
وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای تجهیز شبکه‌های اندازه ‌گیری، ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر برای تاسیسات فاضلاب شهری و ۱۹۰ میلیارد ریال جهت مرمت و بازسازی تاسیسات آبی صرف می شود. 
وی با تاکید بر اینکه تمامی این طرح ها از برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای صرفه جویی در مصرف آب و احیای نگین آبی آذربایجان است، اظهار کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای انتقال پساب تصفیه شده آذربایجان‌شرقی به دریاچه و ۱۰۰ میلیارد ریال برای تصفیه خانه فاضلاب ارومیه اختصاص می یابد. 
به گزارش ایرنا تراز دریاچه ارومیه در روز جاری با افزایش ۶ سانتی متری نسبت به ماه گذشته روبرو شده و به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۲۹ سانتی متر رسیده است؛ وسعت کنونی این دریاچه یکهزار و ۷۴۷ کیلومتر بوده که در مقایسه با ۱۵ سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۷۷۹ کیلومتر کاهش یافته است. 
دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود؛ این حوضه آبریز توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود. 
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد. 
به گزارش ایرنا و بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیرگذار گذاشته است. 

 

 

https://zistonline.com/vdcdxs09.yt0956a22y.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما