تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 66375
مدیر کل دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از مطالعه و بررسی دقیق تروفه ها و سایر نمونه های تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی پردیسان خبر داد و گفت: اطلاعات ثبت شده از نمونه های موجود در موزه و مخزن علمی به صورت بانک اطلاعاتی تدوین می شود.
مطالعه تروفه ها و سایر نمونه های تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی پردیسان
به گزارش زیست آنلاین،  طاهره افتخاری با اشاره به غنای نمونه های جانوری و گیاهی، سنگ، کانی و فسیل های گیاهی و جانوری موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست آن را خزانه ای ملی برای حفظ سرمایه های زیستی دانست.
وی اظهار داشت: این موزه، مرکزی است که علاوه بر ثبت و نگهداری نمونه های منحصر به فرد و با ارزش، امکان انجام تمام تحقیقات نظری و کاربردی در زمینه های مختلف علوم طبیعی و تعامل و ارتباط با سایر موزه های ملی و بین المللی را فراهم کرده است. 
افتخاری با بیان این که موزه مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت علاقه مندان و دوستداران طبیعت است، گفت: به منظور تسهیل فعالیت های محققان و دانش پژوهان در موزه ها، لازم است اصول طبقه بندی سیستماتیک و علمی در موزه لحاظ شود تا پژوهشگران بتوانند به راحتی به تحقیق و فعالیت های علمی بپردازند و موزه تاریخ طبیعی باید از این بابت سرآمد و الگوی نمایشگاه های تاریخ طبیعی کل کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: اهمیت اطلاعات نمونه های موزه ای، بر اساس مستندنگاری آنها برمبنای معیارها و استانداردهای پذیرفته شده بین المللی است.
افتخاری توضیح داد: این فعالیت شامل شناسایی علمی و رده بندی نمونه، محل و تاریخ جمع آوری نمونه، نام جمع آوری کننده و شناسایی کننده نمونه، وضعیت فعلی نمونه، و سایر مشخصات لازم جهت ثبت در پلاک نمونه می باشد. این داده ها باید در قالب بانک اطلاعاتی در محیطی مناسب، به منظور استفاده کارکنان موزه و اشخاص مجاز نگهداری شود.
وی در ادامه به یکی از برنامه های مهم دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در طی سال های اخیر، ساماندهی نمونه های موجود در آن اشاره کرد و گفت: این فعالیت با توجه به تنوع و تعدد نمونه های این دفتر که بیش از ۸۵۰۰۰ نمونه گیاهی، جانوری، سنگ، کانی ، فسیل های گیاهی و جانوری همچنین نمونه های بانک ژن است، به صورت مستمر در حال انجام است. 
به گفته افتخاری،کار بازنگری، شناسایی و ساماندهی نمونه های موزه ای، کاری پر زحمت بوده و نیاز به دقت فراوان دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش نمایشگاهی و مخزن علمی دفتر موزه، نمونه های تاکسیدرمی شده موزه تاریخ طبیعی و مجموعه ای از تروفه های بسیار با ارزش وجود دارد ولی مشکلات جدی در ثبت و نگهداری مشخصات نمونه ها در گذشته وجود داشته است به طوری که تاکنون اطلاعات اندکی دراین خصوص گردآوری شده و در موارد بسیاری نیز تنها گزارش اداری درباره آنها وجود داشته که حاصل شناسایی و بررسی توسط افرادی بوده که یا در قید حیات نیستند و یا ایام بازنشستگی را در داخل و خارج از کشور سپری می‌کنند. 
افتخاری تصریح کرد: به منظور رفع نابسامانی های گذشته، مطالعه و شناسایی تکمیلی و تهیه اطلاعات نمونه های جانوری موجود در بخش نمایشگاهی و مخزن علمی موزه ملی تاریخ طبیعی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
وی با بیان اینکه در این پژوهش، اقدام به تهیه اطلاعات تروفه های شاخص و بانک اطلاعاتی مربوط به آنها شده است، گفت با تلاش کارشناسان گروه تخصصی موزه و همکاری دو محقق در این زمینه، فعالیت ساماندهی بخش نمایشگاهی و مخزن علمی موزه تاریخ طبیعی در حال اجرا است. 
به گفته افتخاری، ساماندهی نمونه های موجود شامل، فعالیت هایی از قبیل تهیه و جمع آوری تاریخچه نمونه های تروفه و اطلاعات مهم مربوط به آنها به منظور درج بر روی تابلوهای اطلاعاتی موزه و کیوسک های اطلاعاتی است.
وی در خصوص تیم اجرایی پروژه مذکور گفت: این تیم بازبینی و شناسایی تکمیلی نمونه های موجود در مخزن علمی و بخش نمایشگاهی، رکوردگیری نمونه های خانواده گاوسانان را نیز، براساس شاخص های مندرج در دستورالعمل اندازه گیری CIC (The International Council for Game and Wildlife Conservation) انجام داده و امتیازات آنها در شناسنامه نمونه های موزه، درج می شود.
وی گفت: همچنین براساس مطالعات کتابخانه ای منابع داخلی و خارجی، اطلاعات طبقه بندی های مربوط به فهرست سرخ IUCN تمام نمونه های نمایشگاهی موزه و مخزن علمی، درشناسنامه نمونه ها نیز درج می شود. 
افتخاری تصریح کرد: دراین راستا با بررسی اسناد به جامانده و کتب و مستندات علمی و بهره گیری از نظرات مشاوره ای اساتید داخلی و خارجی و کارشناسان CIC و مجسمه سازان و تاکسیدرمیست های پیشکسوت دراین حوزه، تاریخچه شکار تروفه های موزه مشخص می شود.
وی با بیان اینکه بررسی و شناسایی تکمیلی نمونه های موجود در موزه و مخزن علمی ،اطلاعات ثبت شده به صورت بانک اطلاعاتی تدوین می شود، اظهار داشت: آمار دقیقی از تعداد نمونه های جانوری ،تاریخچه و مشخصات دقیق گونه ها و محل قرارگیری هریک از آنها در موزه ملی تاریخ طبیعی، به منظور سهولت دسترسی و رهگیری ، فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، تروفه نوعی شکار است که در آن طعمه از پیش انتخاب می‌شود و اغلب جانوری است که بیشتر از همه عمر کرده باشد و شکار آن نوعی افتخار برای شکارچی محسوب شود. بخش‌هایی از بدن جانور شکار شده، همانند سر یا پوست، به عنوان نشان افتخار و تحفه توسط شکارچی نگهداری می‌شوند.

 

 

https://zistonline.com/vdcgnw93.ak93u4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما