تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۴
کد مطلب : 66378
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ،به بیان اهمیت حفظ محیط زیست و توجه به ساز و کارهای منشور حقوق شهروندی پرداخت و خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی که از دولت یازدهم موردنظر واقع شده بود، در این دولت نیز باید پی گرفته شود. اهمیت توجه به مفاد گسترده و ژرف این منشور می تواند ضامن رعایت و حفظ حقوق شهروندی شود و در نتیجه جامعه و محیط زیستی پایدار داشته باشیم.
منشور حقوق شهروندی و اهمیت حفظ محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، حسین دلشب با ذکر اینکه ۶ ماده از منشور حقوق شهروندی به طور مستقیم و غیرمستقیم به مباحث محیط زیستی پرداخته، اشاره کرد و گفت:  در ماده ۲ این منشور اینگونه ذکر شده که؛  شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن مانند آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

وی به ماده دیگری از این منشور اشاره کرد و گفت: در ماده ۱۰۸ این منشور از اهمیت آموزش مفاهیم محیط زیستی به عنوان یکی از مبانی مهم شکوفایی شهروندان اشاره شده و کفته شده: حق دانش‌آموزان است که از آموزش‌و پرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌زیست و میراث فرهنگی آماده کند.

حسین دلشب در ادامه با اشاره به فصل حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار، بیان داشت: در این منشور یکی از فصول مهم حقوق شهروندی را به طور کامل به مباحث حقوقی محیط زیستی و توسعه پایدار اختصاص داده شده و این حکایت از اهمیت این مباحث در حقوق شهروندی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان مفاد این فصل که در ۴ ماده تلخیص شده، آنها اینگونه برشمرد:
ماده ۱۱۲- حفاظت از محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه‌ای همگانی است، از این ‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن‌که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل‌جبران آن همراه باشد، ممنوع است. حفاظت، بهسازی و زیباسازی محیط ‌زیست و گسترش فرهنگ حمایت از محیط ‌زیست حق شهروندان است و دولت این حق را در برنامه‌ها، تصمیمات و اقدام‌های توسعه‌ای، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی مدنظر قرار می‌دهد و با آلودگی و تخریب محیط ‌زیست مقابله می‌کند.

ماده ۱۱۳- هر شهروند حق بهره‌مندی از محیط‌زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی، از جمله آلودگی هوا، آب و آلودگی‌های ناشی از امواج و تشعشعات مضر و آگاهی از میزان و تبعات آلاینده‌ های محیط ‌زیست را دارد، دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلاینده‌های زیست ‌محیطی به‌ویژه در شهرهای بزرگ، تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.

ماده ۱۱۴- هرگونه اقدام به‌ منظور توسعه زیربنایی و صنعتی مانند احداث سدها و راه‌ها و صنایع استخراجی، پتروشیمی یا هسته‌ای و مانند آن باید پس از ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی انجام شود، اجرای طرح‌های توسعه‌ای منوط به رعایت دقیق ملاحظات زیست‌محیطی خواهد بود. 

ماده ۱۱۵- دولت با ایفای نقش بین‌ المللی مؤثر از طریق همکاری‌های اقتصادی، تبادل اطلاعات، انتقال دانش فنی و مبادله فرهنگی برای تحقق توسعه پایدار همه‌جانبه و متوازن و رفع موانع بین‌المللی اقدام خواهد نمود، حق شهروندان است که از مزایا و منافع فن‌آوری‌های نو در تمامی زمینه‌ها از جمله بهداشتی، پزشکی، دارویی، غذایی، اقتصادی و تجاری بهره‌مند شوند. 

حسین دلشب با بیان اهمیت متذکر بودن اصول محیط زیستی در منشور حقوق شهروندی، اشاره نمود که این اداره کل برنامه هایی در تبیین این ماده ها و روح کلی حاکم بر منشور حقوق شهروندی که باید ملاحظات محیط زیستی را برجسته نماید، در آینده نزدیک خواهد داشت و تمام ظرفیتهای سازمانی خود در مسیر تحقق و رعایت این حقوق شهروندی بهره خواهد برد.

 

 

https://zistonline.com/vdcjotem.uqemazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما