تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 66379
مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اسکان برای طبیعت‌گردی در خارج از مناطق چهارگانه برای توسعه طبیعت‌گردی اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در این زمینه به قدری فعال باشیم که از وابستگی به درآمدهای نفتی خارج شویم.
ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اسکان برای طبیعت‌گردی
 به گزارش زیست آنلاین، مجید خرازیان مقدم افزود: این خواسته در دولت ما الان وجود دارد و سازمان حفاظت محیط زیست هم نگاه کاملا مثبتی به این موضوع دارد و تفویض اختیارات استانی در همین راستا صورت گرفته است.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر افرادی ۱۰۰ هزار دلار خرج می‌کنند و یک شکار را می‌زنند و از شاخ آن استفاده می‌کنند گفت: ما باید این تسهیلات را فراهم کنیم که این پول را بگیریم و برای مناطق حفاظت شده هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات لازم تقویت تورهای طبیعت‌گردی است ابراز داشت: من احساس می‌کنم یک جای کار می‌لنگد که مردم ما می‌بینند اگر بخواهند در کشور همسایه طبیعت‌گردی کنند٬ سفر ارزان‌تری خواهند داشت.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به سفر میلیون‌ها ایرانی به کشورهای دیگر افزود: کشور ما اینهمه طبیعت بکر دارد. چرا باید ارزمان را خارج کنیم تا یک طبیعت متوسط را ببینیم؟

وی ادامه داد: اینها نشان می‌دهد تورهای طبیعت‌گردی باید فعال‌تر شوند و بسته‌های حمایتی باید برایشان فراهم شود. این سرمایه‌گذاری‌ها منافع بسیاری برای طبیعت و جامعه خواهد داشت.

مهری اثنی عشری، معاون پروژه بین المللی حفاظت از تالاب‌ها هم با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین کارکردهای تالاب گردشگری است اظهار کرد: ما از حضور گردشگران در مناطق تالابی استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه اتفاقی که در حال وقوع است بر اساس ظرفیت منطقه صورت بگیرد ودوم اینکه منافع اقتصادی حاصل از آن عاید مردم محلی شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست پایلوت‌هایی در روستاهای هرمزگان اطراف تالاب میقان برای طبیعت‌گردی در نظر گرفته گفت: روستاییان اقامت‌های محلی را با پذیرایی محلی در اختیار طبیعت‌گردان قرار می‌دهند. راهنمایان تورها هم محلی هستند و مناطق تالابی را به مردم معرفی می‌کنند که در مجموع این طرح تجربه خوبی را در اختیار سازمان قرار داده است.

وی با بیان اینکه بخش‌های مرتبط دیگر مانند سازمان گردشگری هم باید در این امر به کمک ما بیایند افزود: تلاش کردیم برای افراد محلی که می‌خواهند یک سری زیرساخت‌هایی را در اختیار گردشگر قرار دهند اما برای این کار نیاز به تسهیلات دارند٬ با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگی کردیم تا از وام‌های کم‌بهره استفاده کنند و در دوره‌های گردشگری حضور پیدا کنند.

اثنی عشری معتقد است این گره خوردگی معیشت و منافع اقتصادی جوامع محلی می‌تواند حفاظت و مدیریت تالاب را تضمین کند. اگر جامعه محلی بداند معیشتش به منبع تالابی وابسته است در حفظ و حراست از آن تلاش بیشتری خواهد کرد.

یکی از ملزومات توسعه طبیعت‌گردی، معرفی جاذبه‌های طبیعی به جوامع هدف است. این موضوع البته اگر در سطح بین‌المللی مد نظر قرار بگیرد، اقدامات ترویجی فراوانی می‌طلبد که به نظر نمی‌رسد کشورمان در این عرصه موفقیت چندانی به دست آورده باشد. در مجموع عرصه گردشگری در کشورمان یک عرصه بکر محسوب می‌شود و هزار راه نرفته در آن وجود دارد که برای ارزآوری و توانمندسازی جوامع محلی باید به آن توجه کرد.

 

 

https://zistonline.com/vdcaoeni.49ni015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما