تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۱
کد مطلب : 66423
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به شرایط خوب منابع آبی استان خوزستان، مدیریت صحیح منابع آبی منجر به رفع مشکل تالاب‌های استان خواهد شد.
مدیریت صحیح منابع آبی خوزستان منجر به رفع مشکل تالاب‌های استان می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری که در سفر اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور به خوزستان- وی را همراهی می کرد، از پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان، تالاب شادگان در دارخوین و شادگان بازدید کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به چهار اولویت محیط زیستی دولت دوازدهم، اظهار کرد: احیای تالاب‌ها، مدیریت پسماندها، مقابله با ریزگردها با منشأ داخلی و مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها چهار اولویت دولت دوازدهم هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرده است تا با تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها و اولویت‌بخشی بالاتر به حق‌آبه تالاب‌ها نسبت به تامین آب برای کشاورزی، احیای تالاب‌ها را در دستور کار قرار دهند.

کلانتری افزود: دولت اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن اولویت‌های محیط زیستی اعلام شده را در بودجه سال آینده لحاظ کرده و از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌هایی همچون ریزگردها و پسماندهای شهری، اعتباری خاص در نظر گرفته شده است.

وی ضمن انتقاد از بهره‌وری پایین آب در استان خوزستان گفت: با توجه به منابع آبی استان، باید مشکل حق‌آبه تالاب‌ها به‌طور کامل حل شود و پیشرفت آبگیری ۵۰ درصدی برای تالاب‌های استان با توجه به این منابع آبی قابل قبول نیست.

کلانتری با اشاره به موضوع ریزگردها به عنوان یکی از چالش‌های مهم محیط زیستی کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط ریزگردها در استان خوزستان باید توجه ویژه‌ای به وضعیت تالاب‌های شادگان، هورالعظیم، میانگران و بامدژ خوزستان شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ریزگردها و تالاب‌ها دو چالش مهم محیط زیستی استان خوزستان است که با توجه به عدم مواجهه استان با مشکل آبی و تاثیر احیای تالاب‌ها در مقابله با ریزگردهای داخلی، تامین حق‌آبه رودخانه کارون و تالاب‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. با توجه به شرایط  خوب منابع آبی استان خوزستان، مدیریت صحیح منابع آبی منجر به رفع مشکل تالاب‌های استان خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که دیگر زمانی برای هدردادن آب وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی منابع آبی در کشور، اصلاح روندهای نادرست مدیریت منابع و مصارف آب باید در اولویت قرار گیرد.

وی حذف حق‌آبه محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌ها در استان خوزستان و تخصیص این سهم به کشاورزی با راندمان پایین را یکی از چالش‌های مهم محیط زیستی خوزستان برشمرد و اظهارکرد: زمانی سیلاب‌های دشت‌های خوزستان با ایجاد پوشش گیاهی و ایجاد رطوبت در خاک، مانع تولید ریزگردها بودند اما امروز، ایجاد سدها، همچنین حذف آب از دشت‌ها و انتقال آن به بخش‌های کشاورزی،  تالاب‌ها را با محدودیت آبی رو به رو کرده است.

کلانتری ادامه داد: ایجاد طوفان‌های گرد و غبار یکی دیگر از پیامدهای این رفتار نادرست با منابع آبی بوده که نتیجه آن آسیب دیدن مردم به ویژه کشاورزان بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به مصرف بالای آب برای توسعه نیشکر استان داشت و گفت: توجه ویژه به صرفه جویی و کاهش مصرف آب برای توسعه نیشکرهمچنین عدم کاشت محصولات پرمصرف آبی همچون برنج به ویژه در فصل تابستان برای اصلاح روند مدیریت منابع آبی استان خوزستان بسیار ضروری است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به رغم گذشت ۸۰ روز از سال آبی جدید، کشور کمتر از ۵۰ درصد میانگین بارش خود را دریافت کرده است، اظهار کرد: از همین میزان هم با کسر استان شمالی، به رقم ۳۰ درصد خواهیم رسید که نشان دهنده شرایط خشکسالی و کم آبی سخت و شدید در کشور است و نشان می‌دهد دیگر زمانی برای هدر دادن آب در کشور وجود ندارد.

وی ضمن مرور بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت محیط زیست و اولویت‌بخشی به حفظ محیط زیست در اجرای تمامی پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور گفت: اقدام‌های مختلف همچون تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها، جلوگیری از آسیب زدن به تنوع زیستی جانوری و گیاهی، انجام دقیق ارزیابی زیست‌محیطی در پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور، اجرای فرامین رهبری است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست،کلانتری در پایان اظهارکرد: ارتقای آگاهی‌های محیط زیستی مردمی و افزایش مطالبه‌گری آن‌ها در این حوزه یکی از راه‌های مهم برای حفاظت از محیط زیست است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcaeyni.49niu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما