تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 66464
یک مقام مسوول گفت: ایران در بین ۱۷۹ کشور تولید کننده محصولات ارگانیک در جایگاه ۴۲ قرار دارد،
ایران؛ چهل و دومین تولیدکننده تولید محصولات ارگانیک در جهان
به گزارش زیست آنلاین، رضا نورانی رییس انجمن ارگانیک با اشاره به اینکه از ۱۹۶ کشور دنیا، ۱۷۹ کشور به سمت تولید محصولات ارگانیک رفتند، اظهار کرد: تا سال۸۵، ایران در رنکینگ ارگانیک جهانی قرار نداشت که از آن سال به بعد با تلاش تشکل ها،جز کشورهای موفق در تولید این محصولات قرار گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در بین ۱۷۹  کشور تولید کننده محصولات ارگانیک در جایگاه ۴۲ قرار دارد، افزود: ایران، یکی از قطب های منابع طبیعی دنیاست که درصورت حمایت های دولت، می توان جزو ۲۰ کشور برتر تولید محصولات ارگانیک قرار گرفت.

نورانی با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک یک کار ملی است، گفت: در راس این هرم دولت باید قرار گیرد و تنها تشکل های بخش خصوصی به عنوان بازوان دولت، اقدام به فعالیت در این بخش کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: طی ۱۱ سال اخیر، تشکل های بخش خصوصی با حمایت اتاق های بازرگانی توانستند در استان های مختلف اقدام به برگزاری همایش های بین المللی و ملی رایگان در زمینه تولید محصولات ارگانیک کنند که این امر در سلامت جامعه و حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی دارد.

نورانی با اشاره به ضرورت ارتقای افزایش تولید محصولات ارگانیک به منظور حفظ سلامت جامعه تصریح کرد: با وجود بیماری های مختلف همچون سرطان ها و آلزایمر که منشا اصلی آن مواد غذایی است، افزایش تولید محصولات سالم به منظور جامعه سالم باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه افزایش تولید محصولات ارگانیک در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: انتظار می رود که در زمینه تولید محصولات ارگانیک با رشد قابل ملاحظه ای روبرو شویم.

سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در دنیا به ۵۰ میلیون هکتار می رسد

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در ۱۷۹ کشور دنیا بیش از ۵۰ میلیون هکتار است،بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ گردش مالی محصولات ارگانیک جهان حدود ۸۰ میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود  تا پایان سال ۲۰۱۷ به رقم بالای ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته نورانی، براساس آخرین آمار میزان تولید محصولات ارگانیک در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴ حدود ۱۴.۵ درصد و تعداد تولیدکنندگان ۷.۲ درصد رشد داشته است.

رییس انجمن ارگانیک با اشاره به اینکه استرالیا با ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار بالاترین سطح ارگانیک را به خوداختصاص داده است، گفت: آرژانتین، آمریکا،اسپانیا، چین،ایتالیا، فرانسه،اروگوئه،هند،آلمان و ایران در رتبه های بعدی قرار دارند.

نورانی سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در اروپا را ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار،آمریکای لاتین ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار،آسیا ۴ میلیون هکتار و آمریکای شمالی را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اعلام کرد.

این مقام مسوول تصریح کرد: هند با ۵۸۵ هزار کشاورز،اتیوبی با ۲۰۳ هزار و مکزیک با ۲۰۰ هزار کشاورز در رتبه برتر از لحاظ تعداد تولیدکنندگان ارگانیک قرار دارند.

سطح زیر کشت ارگانیک ایران، از سه هزار هکتار فراتر می رود

وی در ادامه یاد آور شد: تا پایان سال ۲۰۱۷ پیش بینی می شود که سطح زیر کشت ارگانیک ایران از سه هزار هکتار عبور کند که با وجود پتاسیل بالای کشور باید قدم های بهتری در این زمینه برداشته شود.

به گفته نورانی، کشورهای آمریکا با ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو،آلمان ۸ میلیارد و ۶۰۰ هزار یورو و فرانسه ۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار یورو بالاترین سهم بازار محصولات ارگانیک در دنیا را به خود اختصاص دادند.

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران، دهمین جشنواره ارگانیک از بیست و دوم دی به مدت ده روز در بوستان گفتگو برگزار می شود که امسال تولید کشورهای فرانسه و آلمان با گواهی اتحادیه اروپا در این نمایشگاه عرضه می شود.

 

 

https://zistonline.com/vdcfjjdv.w6dvvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما