تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 66468
کارشناسان از این پس می‌توانند به کمک یک قایق مسابقه‌ای از نقاطی در اعماق دریاها که پیش از این غیرقابل دسترس بوده‌اند برای مطالعه آلودگی‌ آب‌ها نمونه‌برداری کنند.
آلودگی پلاستیکی در اعماق اقیانوس‌ها بیش از تخمین‌های قبلی است
به گزارش زیست آنلاین، آنالیز صورت گرفته توسط این قایق از نمونه‌های آب نشان دهنده این است که حجم آلودگی پلاستیکی موجود در دریاها احتمالا می‌تواند بیش از مقداری باشد که کارشناسان محیط زیستی تاکنون تصور می‌کردند.

این قایق در حین شرکت در مسابقه در مسیر خود همچنین از ذرات بسیار ریز پلاستیکی داخل آب نمونه برداری می‌کند که برخی از آنها با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند.

اولین آنالیز از نمونه‌های گرفته شده توسط این قایق نشان دهنده‌ این بود که ۳۰۰ تکه میکروپلاستیک در هر مترمکعب از آب‌های مطالعه شده وجود دارد.

دکتر "توسته تانهوآ" محقق آلمانی در این باره گفت: پیش از این تصور می‌رفت که این حجم بالای آلودگی فقط در قسمت‌های سطحی آب وجود دارد در حالی که اکنون با ارزیابی نمونه‌های جدید مشخص شد که در قسمت‌های عمیق‌تر نیز آلودگی‌ زیادی موجود است.

وی ادامه داد: این یافته بسیار مهم است. این یعنی حجم پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها از مقداری که فکر می‌کردیم بیشتر است.

این پلاستیک‌ها در سطوح بالای دریا و جایی که بیشترین فرآیندهای زیستی اتفاق می‌افتند تهدید جدی‌ محسوب می‌شوند و احتمال اینکه توسط ماهی‌ها و پلانکتون‌ها و در نهایت توسط انسان که از این ماهی‌ها تغذیه می‌کند، خورده شوند.

در کنار آزمایش پلاستیک، وسایل روی قایق همچنین دما، غلظت نمک و غلظت دی اکسید کربن آب را نیز اندازه می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، محققان هم‌اکنون درباره قسمت‌هایی از اقیانوس که دور از مسیرهای عبور کشتی‌ها هستند، اطلاعات اندکی دارند ولی این قایق مسابقه‌ای به آنها امکان مطالعه و نمونه‌برداری از نواحی غیرقابل دسترس و دورتر را نیز می‌دهد.

 

 

https://zistonline.com/vdcjoxem.uqemmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما