تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 66651
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: طرح گردشگری آشوراده بدون آسیب‌های زیست محیطی در حال گذراندن مراحل پایانی بررسی است.
طرح گردشگری آشوراده بدون آسیب زیست محیطی اجرا می شود
به گزارش زیست آنلاین، امیر عبدوس در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان این که طرح گردشگری آشوراده بدون آسیب زیست محیطی اجرا می شود، اظهار کرد: چنانچه این طرح به مرحله اجرائی شدن برسد، منفعت‌های اقتصادی زیادی را با حفظ محیط زیست برای استان به همراه خواهد داشت.

عبدوس افزود: بر اساس این طرح سرمایه‌گذار متعهد شده است با استفاده از سازه‌های سبک و قابل حمل بدون آسیب‌زدگی به محیط زیست طرح گردشگری این جزیره را به اجرا درآورد.

وی ادامه داد: این طرح در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار جانمایی در مجاورت روستای آشوراده و با کمترین حساسیت اکولوژیکی به اجرا در خواهد آمد، اما باید منتظر دومین جلسه تصمیم‌گیری نهایی اجرای این طرح باشیم.

وی ادامه داد: این طرح تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان خواهد بود و به سرمایه گذاران واگذار نخواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از اتمام قرارداد، تمام ملزومات این طرح در اختیار این اداره کل خواهد بود و تصیم قراردادهای بعدی برعهده محیط زیست استان است.

مدیر کل محیط زیست استان، در ادامه واگذاری پارک ملی گلستان را شایعه‌ دانست و گفت: با گذشت چند روز از برگزاری آئین نکوداشت پارک ملی و اعلام واگذار نشدن این پارک همچنان بازار شایعات در فضای مجازی داغ است.

وی افزود: مساله دیگر تشکیل شورای راهبردی برای این ذخیرگاه طبیعی است که بسیاری به اشتباه آن را شورای تصمیم‌گیر و متشکل از شکارچیان می‌دانند و این در حالی است که این شورا فقط نقش مشورتی برای حفاظت بیشتر از پارک را دارد.

وی گفت: تشکیل این شوراها یک مدل موفقیت و پذیرفته شده جهانی است که یونسکو هم بر آن اصرار زیادی دارد.

استاندار رئیس شورای راهبری پارک ملی است

وی افزود: هیچ شکارچی عضو این شورا نیست و استاندار گلستان رئیس شورای راهبری پارک ملی گلستان شده که این مسئله واگذاری پارک ملی گلستان را منتفی می‌کند.

عبدوس ادامه داد: از سوی دیگر انتخاب ریاست پارک ملی با انتخاب تهران و تائید بنده بوده است و این انتخاب به علت سابقه کار و برنامه های موفق وی در رابطه با حفاظت و نگهداری از پارک‌های محل خدمتش بوده است.

وی افزود: امکان جدائی پارک ملی از گلستان وجود ندارد و تشکیل این شورا کمک زیادی به حل پرونده‌های قضائی و مشکلات موجود بین دو استان گلستان و سمنان در حوزه قضائی خواهد کرد.

امکان رهاسازی ورکان در پارک ملی گلستان وجود ندارد

عبدوس در رابطه با رهاسازی دومین پلنگ هیرکانی به نام ورکان گفت: پس از اتفاق تلخی که برای هیرکان در محدوده پارک ملی رخ داد، رهاسازی ورکان در پارک ملی گلستان غیرممکن است.

به گزارش مهر، وی افزود: تا کنون سه مکان پیشنهادی برای ورکان در خارج از  استان از جمله شیراز، قزوین و روسیه در نظر گرفته شده است، که احتمال انتقال ورکان به روسیه و رهاسازی آن پس از آماده سازی این توله پلنگ ،قوی‌تر است.  

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdf909.yt09k6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما