تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۱
کد مطلب : 67269
همه ساله در آخرین فصل پاییز قوهای مهاجر از سرمای جان فرسای سیبری به شهر سرخ‎رود مهاجرت می کنند و با نواختن آهنگ بهار به خانه اصلی خود باز می گردند اما این حضور موقت و زمستانی چهره ای زیبا و چشم انداز از حضور مهمانان سیبریایی را در مناطق مرکزی مازندران تجلی می دهد.
سمفونی ناکوک گردشگری پرنده‌محور در سرزمین قوها
به گزارش زیست آنلاین،  هر روز بر فراز آسمان شهر سرخرود می توان دسته هایی از پرندگان مهاجر را به نظاره نشست که فریادکشان به سمت تالاب که زیستگاه زمستانی آن هاست کوچ می کنند و یک فرصت گردشگری را برای شناسایی بخش فرهنگی، جاذبه‌های تفریحی و فرهنگ بومی منطقه رقم می زنند.

قوها موجودات زیبا و خارق العاده ای هستند که زندگی و رفتار این گونه پرندگان هر انسانی را به حیرت وا می دارد. قوها به دلیل تک همسری در بسیاری از فرهنگ‌ها به سمبل عشق و وفاداری معروف بوده که در فرهنگ عامیانه ایران جایگاه ویژه ای داشته و نیز نماد عشق و وفاداری است. 

سکونت گاه اصلی این پرندگان زیبا سیبری بوده اما بیش از یک دهه است که تالاب شهر سرخ رود به میزبان خون گرمی برای قوهای مهاجر تبدیل شده است.

قوهای سپید با گردن های برافراشته در آسمان با غروری منحصر به فرد تفریحی دلنشین برای خانواده ها ایجاد می کنند و از این رو می توان تالاب سرخ رود را به عنوان ابزاری مهم برای توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه تبدیل کرد. 

از اوایل آذرماه سرخرود در شهرستان محمودآباد میزبان هزاران قطعه انواع قوهای فریادکش، گنگ و کوچک در تالابی به وسعت ۶۰ هکتار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه تالاب سرخ رود به عنوان یکی از سه تالاب استراتژیک مازندران مطرح است، اظهار کرد: سرخ رود همه ساله میزبان خیل عظیمی از قوهای مهاجر بوده که در سال جاری هزار بال قو تاکنون به این منطقه مهاجرت کردند. 

وی افزود: امسال نسبت به سال های گذشته مهاجرت قوها به این منطقه کمتر شده است اما زمان مهاجرت این پرندگان تا هفته سوم دی ماه بوده و پیش بینی می شود تا هفته های آینده تعداد قوها در این منطقه افزایش یابد. 

یاسر سالار خاطرنشان کرد: تالاب سرخ رود یک تالاب مصنوعی و انسان ساخت است و بحث امنیت و تغذیه مواردی است که باید برای مهاجرت قوها در این مکان فراهم شود. 

این مسئول با بیان اینکه به غیر از گونه های فریادکش، گنگ و کوچک قوها، پرندگان دیگری نیز در تالاب مشاهده می شود، گفت: گونه های چنگر، غاز خاکستری، مرغابی، غازهای کوچک، فلامینگو و درنا که در فریدونکنار ساکن می شود، به این مناطق سفر می کنند. 

سالار عنوان کرد: سازمان محیط زیست هر ساله ای بودجه ای برای تغذیه دستی قوها مصوب می کند که در سال گذشته ۴۰تن تغذیه دستی برای پرندگان در منطقه سرخرود فراهم شد.

رییس انجمن قوهای سرخ رود با بیان اینکه این انجمن از سال ۹۲ تاکنون تشکیل شده است، اظهار کرد:  هدف از تشکیل این انجمن حفاظت و حراست از قوها، ترویج افکار عمومی، آموزش مردم بومی منطقه و آموزش مدارس و کانون پرورش فکری کودکان به منظور فرهنگ سازی است. همچنین برای فرهنگ سازی بیشتر این انجمن در تالاب سرخ رود کارگاه پرنده شناسی، نمایشگاه عکس با موضوع قوها و آموزش به کودکان در مورد حفاظت پرندگان برگزار کرده و با فروش عکس های نمایشگاه، برای قوها غذا تهیه کرده است. 

نیکپور با اشاره به اینکه تعداد پرندگان مهاجر به تالاب سرخ رود هر ساله متغیر است، گفت: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار بال قو به تالاب مهاجرت کردند اما امسال تاکنون حدود هزار قو در تالاب مشاهده شده است. امسال نسبت قوهای فریادکش بیشتر از نوع گنگ و کوچک است و نیز گونه کوچک در حال انقراض، ۵ مورد در تالاب سرخ رود مشاهده شده است.

بخشدار سرخ رود نیز  با بیان اینکه هر ساله در زمان مهاجرت قوها به تالاب سرخ رود جمعیت زیادی از علاقمندان به حیات وحش از این مکان بازدید می کنند، اظهار کرد: این پرندگان ۴ ماه در تالاب سرخ رود مانده و با افزایش دما دوباره مهاجرت می کنند و این مدت دیار قوها شاهد حضور گردشگران زیادی است. مهاجرت قوها به سرخ رود در حالی است که در فصل زمستان شاهد گردشگران زیادی در شهر هستیم که کمتر در شهرهای دیگر استان این موج گردشگر وجود دارد. 

احمد هاشمی بر لزوم فرهنگ سازی برای حفظ این گونه های پرندگان مهاجر تاکید کرد و گفت: ایجاد امنیت برای پرندگان مستلزم فرهنگ سازی مناسب در بین تمام اقشار جامعه است که باید به درستی و با دقت خاصی صورت پذیرد. 

شهردار شهر سرخ رود  با بیان اینکه تالاب پرندگان مهاجر یکی از شاخصه های گردشگری در ۶ ماه دوم سال در شهر ساحلی سرخ رود به شمار می آید، اظهار کرد: سرخ رود با وجود داشتن تالاب و مهاجرت قوهای آوازه خوان به این مکان هر ساله در ۶ ماه دوم سال میزبان گردشگران زیادی است. این تالاب بازدید ملی دارد و تمام استان باید در صدد کاهش آسیب های آن باشند که این خود نیازمند یک برنامه ریزی دقیق با مدیریت دائم است. 

محمد موسوی نژاد بی بهره بودن از مدیریت دائم در فضای تالاب را از مشکلات حال حاضر دانست و عنوان کرد: این تالاب یک گذرگاه اصلی برای دسترسی به دو فضای کشاورزی و دامگاه ها است از این رو برای توسعه ارتباط بخش های گردشگری و کشاورزی می باید مدیریت واحد در این مکان در اختیار قرار گیرد. 

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه ریزی فصلی، موقت و کوتاه مدت برای تنظیم یک برنامه ریزی دقیق جوابگو نخواهد بود، گفت: نداشتن مدیریت متخصص و برنامه محور سبب شده تا قوها فقط این نقطه را برای مهاجرت انتخاب نکرده و در قسمت غربی و فریدونکنار نیز ساکن باشند. 

وی خاطرنشان کرد: دغدغه مهم در بحث مالکیت خصوصی تالاب بوده و با ورود سرمایه گذار و تولید یک فضای گردشگری مناسب شرایط بهتری را می توان برای حضور مهمانان سیبری رقم زد. در شهرداری با تشکیل ستاد بررسی درصدد رفع مشکلات بوده تا گردشگران از این تالاب بازدید خوبی داشته باشند. 

موسوی نژاد بیان کرد: امسال با ایجاد پارکینگ خصوصی و ایجاد سهولت برای امنیت ترافیکی و تفاهم با اهالی منطقه به همراه شورای اسلامی شهر سرخ رود فضای مناسب تری نسبت به سال گذشته برای حضور گردشگران فراهم شده است. 

به نظر می رسد هنوز زمینه های مناسب و برنامه ریزی درست برای استفاده از ظرفیت های گردشگری پرندگان مهاجر در مناطق مختلف مازندران به ویژه شهرستان محمودآباد فراهم نشده است.

به گزارش ایسنا، این ظرفیت نهفته می تواند زمینه کاهش بیکاری و افزایش ظرفیت های اقتصادی در منطقه را فراهم کند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjh8em.uqeamzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما