تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۱
کد مطلب : 67651
زیست آنلاین: استفاده از گاز شیل در کشور بریتانیا به دلیل استفاده از روش شکافت هیدرولیکی مخالفت های زیادی را بر انگیخته است و هم اکنون نیز نتایج یک پژوهش نشان داد که دولت جهت استفاده از این منبع باید اثرات زیست محیطی استفاده از این گاز را ۳۲۹ برابر کمتر کرده و اشتغال در این زمینه را ۱۶ برابر کند.
گاز استخراج شده از سازندهای شیل ناپایدارترین راه برای تولید برق است
به گزارش زیست آنلاین، پژوهش بزرگی که اخیراً برای اولین بار انجام شد، پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی گاز شیل در انگلستان را در نظر گرفته و با سایر گزینه های تولید برق مقایسه می کند. این گزینه ها شامل ذغال سنگ، انرژی هسته ای، گاز طبیعی، گاز طبیعی مایع (LNG)، پنل های خورشیدی (PV)، باد، انرژی آبی و بیوماس است. این مطالعه که در مجله Science of Total Environment منتشر شده است، گاز شیل و گزینه های دیگر تولید برق را با ۱۸ شاخص پایداری مقایسه می کند. از این تعداد ۱۱ شاخص زیست محیطی، سه شاخص اقتصادی و چهار شاخص اجتماعی بودند. نمونه هایی از این شاخص ها شامل تاثیرات تغییر اقلیم، آلودگی محیط زیست، هزینه های برق، ایجاد شغل و درک عمومی است.

دولت معتقد است که گاز شیل دارای توان بالقوه برای تامین امنیت انرژی، رشد و شغل در انگلستان است. و این کشور " اکتشافات امن و سازگار با محیط زیست برای تعیین این پتانسیل را تشویق می کند". اما محققان دریافتند که برای اینکه گازهای شیل به عنوان یکی از بهترین گزینه ها انرژی سبز مانند باد و خورشیدی شناخته شود، پیشرفت های زیادی لازم است. این پیشرفت ها شامل کاهش ۳۲۹ برابر اثرات زیست محیطی و ۱۶ برابر کردن اشتغال در این صنعت است.

پایداری زیست محیطی و اجتماعی گاز شیل نیز باید تا ۱۰۰ برابر افزایش یابد تا آن را برای رقابت با گاز طبیعی داخلی و واردات LNG آماده کند. پروفسور Adisa Azapagic، از دانشکده مهندسی شیمی و علوم تجزیه، می گوید: "بسیاری از کشورها در حال بررسی بهره برداری از گاز شیل هستند، اما پایداری کلی این منبع انرژی به شدت مورد بحث انتقادی قرار گرفته است. مطالعات قبلی بر جنبه های زیست محیطی گاز شیل، عمدتا در ایالات متحده، انجام شده است و بررسی های اجتماعی اقتصادی بسیار کم انجام گرفته است. به منظور حل این شکاف علمی، تحقیق ما برای اولین بار نه تنها به تاثیرات زیست محیطی بلکه جنبه های اقتصادی و اجتماعی گاز شیل نیز نگاه می کند. این امر ما را قادر به ارزیابی پایداری کلی آن، به جای تمرکز بر مسائل تک، مانند آلودگی آب، ترافیک و سر و صدا، که تا کنون بحث در مورد گاز شیل را تحت تأثیر قرار داده است، بپردازیم."

در حالیکه دولت و صنعت کنونی علاقمند هستند که استخراج گاز شیل را توسعه دهند، اسکاتلند شکافت هیدرولیکی را ممنوع کرده است و در سایر مناطق نیز مخالفت های شدیدی با این فعالیت ها وجود دارد. این مخالفت ها بیشتر از طرف سهامداران، از جمله سازمان های غیر دولتی (NGO)، ساکنان محلی و فعالان زیست محیطی و اجتماعی در سراسر کشور وارد شده است. تأثیرات منفی بر محیط زیست ناشی از شکافت هیدرولیکی مهمترین عامل در مخالفت با بهره برداری از گاز شیل است./منبع: sciencedaily

https://zistonline.com/vdcezp8p.jh8fni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما