تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 67705
زیست آنلاین :قائم مقام و معاون توسعه و پایش مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ارائه راهکارهایی اساسی به منظور حل بحران محیط زیست و آلودگی هوا در شهر تهران خبر داد و ضرورت همکاری متقابل دولت و شهرداری را در اجرای برنامه‌های جدید و توسعه و ارتقا وضعیت حمل و نقل عمومی را در این زمینه یادآور شد.
تدوین برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران با محوریت آلودگی هوا
امیرحسن جعفری ورامینی، در گفتگو با سایت خبری زیست آنلاین ضمن اشاره به موانع و بحران‌های موجود بر سر راه‌حل مشکلات زیست محیطی شهر تهران از تدوین برنامه پنج ساله سوم خبر داد وگفت: بدون تردید شبکه حمل و نقل در شهر تهران نیاز به توسعه جدی دارد و این موضوع به طور گسترده در برنامه ۵ ساله سوم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به وظایف شهرداری شهر تهران یادآور شد: متغیرهای مختلفی در کیفیت هوای شهر تهران دخیل هستند که تنها بخشی از آنها مربوط به شهرداری است. بنابراین لازم است تا قبل از هر چیز، سهم شهرداری در بهبود شرایط موجود مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر اگر شهرداری به تمام وظایف خود در این حوزه به خوبی عمل کند، باز هم نمی توان انتظار داشت که مشکلات زیست محیطی شهر تهران به کلی برطرف شود، پس میزان توقع از شهرداری باید منطقی باشد.
جعفری ورامینی اصلاح و توسعه حمل و نقل عمومی را نیز از دیگر اصول تاثیرگذار در حل معضل آلودگی هوا دانست و گفت: با وجود اقدامات خوبی که از سوی شهرداری تهران در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته، اما هنوز استقبال مردم از وسایل نقلیه عمومی کافی نیست. بدون شک اگر اقدامات و فعالیت های شهرداری و دیگر سازمان ها در راستای افزایش تمایل شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باشد بسیاری از مشکلات کنونی در خصوص آلودگی هوا رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: با وجود تمام اقدامات خوبی که صورت گرفته ولی هنوز هم معضل ترافیک و آلودگی هوا حل نشده و این امر ناشی از تردد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در شهر تهران است که بخشی از این خودروها فرسوده بوده و حتی ۱۲ برابر خودروهای معمولی آلودگی تولید می کنند.
جعفری ورامینی در ارتباط با میزان کیفیت سطح یورو۵ خودروهای تولید داخل گفت: در این زمینه آنچه که اهمیت دارد پایداری در استاندارد است، اگر کیفیت تولیدات مناسب نباشد مسلماً بعد از مدت کوتاهی خودرو از استاندارد خارج می شود و با توجه به اینکه تا ۲ سال اول ملزم به انجام معاینه فنی نیستند این مشکل نمود پیدا نمی کند.
وی در ارتباط با توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد اتوبوس ها و کاهش دودزایی آن ها بیان کرد: تا زمانی که دولت  اعتبار و بودجه ی لازم و کافی برای آن در نظر نگیرد، طبیعی است که توسعه به معنای حقیقی اتفاق نخواهد افتاد.
قائم مقام و معاون توسعه و پایش مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری با اشاره به تعامل دولت با شهرداری گفت: اکنون به واسطه تغییرات ایجاد شده و حضور دکتر نجفی در شهرداری تهران، روابط خوبی بین این دو بخش برقرار است، همچنین در خصوص صرف اعتبارات حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی در فعالیت های محیط زیستی شهر نیز اقدامات خوبی در حال برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران با محوریت آلودگی هوا و با مشارکت تمام بخش‌ها تنظیم می شود. مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران نیز به دنبال آن است تا اصول زیست محیطی سرلوحه تمامی اقدامات شهرداری و بخش های اجرایی آن قرار گیرد.
قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری در پایان یادآور شد: در زمینه توسعه فضای سبز شهری با توجه به بحران کم آبی استفاده از سیستم های نوین و هوشمند آبیاری که مبتنی بر وایرلس هستند بسیار حائز اهمیت است.
گفتنی است یکی از مهمترین برنامه های شهرداری تهران حرکت به سمت شهر هوشمند پایدار است تا از طریق هوشمندسازی بتوان تولید آلودگی را کاهش و مدیریت نمود.

 

 

https://zistonline.com/vdcenf8p.jh8f7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما